Naar aanleiding van meldingen en met het oog op het definitief afvoeren van halfmaandelijks beurtelings parkeren als principe in 2026 wordt voorgesteld het parkeerregime reeds nu te hervormen. Deze wijziging ligt hier in tijdelijk reglement ter vaststelling voor.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Actie B.22 (wijzigen autoparkeerbeleid conform dit mobiliteitsplan) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021);
Kennisname (CBS/2022/286) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 16 februari 2022 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen stad en politie in zitting van 24 januari 2021
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen)
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk Besluit van 3 juni 2024 betreffende de Code van de openbare weg
Besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2024 tot vaststelling van het Vlaams verkeersreglement
In 2022 werd in het periodieke overleg mobiliteit tussen de bevoegde diensten van de stad, de schepen verantwoordelijk voor mobiliteit en de verkeersdienst van de lokale politie, voor de eerste keer een mogelijke wijziging van het parkeerregime in de Kersenlaan aangekaart. Het huidige parkeerregime, halfmaandelijks beurtelings parkeren, zou vaak voor problemen zorgen, meer specifiek wanneer van zijde moet gewisseld worden.
Toen is besloten dat zou gewacht worden tot de grootschalige bouwwerken aan de noordzijde van de rijbaan zouden beëindigd zijn vooraleer een wijziging zou worden doorgevoerd.
Aangezien dit nu het geval is en het halfmaandelijks beurtelings parkeren in totaliteit zal worden afgeschaft vananf 1 september 2026, wordt voorgesteld het huidige parkeerregime nu al te wijzigen.
Deze wijziging ligt hier binnen een tijdelijk verkeersreglement ter vaststelling voor. Dit biedt de mogelijkheid om nog te evalueren en eventueel bij te sturen vooraleer wordt overgegaan naar een aanvullend verkeersreglement, wat een meer definitief karakter heeft.
Vroeger werd daarbij voorgesteld om het parkeren te beperken tot de zijde met onpare huisnummers, met het oog op een vlot inrijden van bussen. Echter rijden hier niet langer reguliere buslijnen. Er wordt dan ook voorgesteld het parkeren te beperken tot de zijde met pare huisnummers. Zodoende kan de zijde van de straat met beperktere parkeermogelijkheid op eigen terrein dichterbij geparkeerd worden. Ook zou zo de toegang tot de parkeergelegenheid op eigen terrein langs de zijde met onpare huisnummers op die manier ook minder gehinderd worden.
Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Kersenlaan vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Kersenlaan
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a. In de Kersenlaan is parkeren verboden langs de zijde met onpare huisnummers.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E1 en onderborden Gxa, Gxb en Gxd.
Artikel 4: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur vanaf de plaatsing van de noodzakelijke bebording tot 1 september 2026.