Wegens meldingen van zwaar verkeer op het kruispunt van de Brugstraat met de Zwingelstraat, is het aangewezen een aanpassing te doen aan het verkeersregime. Aangezien geen recent aanvullend reglement gekend is, ligt deze aanpassing hier, samen met andere reeds geldende maatregelen ter goedkeuring voor.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).
Actie B.04 (geleidelijke invoering nieuwe circulatieplannen) en B.24 (invoeren en handhaven vrachtverbodszones) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021);
Kennisname (CBS/2023/812) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 3 mei 2023 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen stad en politie van 17 april 2023
Kennisname (CBS/2020/2079) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 14 oktober 2020 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen stad en politie van 14 september 2020;
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen);
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (en wijzigingen);
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg;
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Wegens meldingen van zwaar verkeer op het kruispunt van de Brugstraat met de Zwingelstraat, is het aangewezen een aanpassing te doen aan het verkeersregime. Op vandaag kunnen vrachtwagenchauffeurs vanaf de Lauwbergstraat, via de Brugstraat en de Zwingelstraat, doorrijden tot aan het kruispunt met de Lendakkerlaan en de Opstal. Pas daar wordt duidelijk dat men met grote trekker-opleggercombinaties niet verder mag rijden in de Opstal. Het is dus aangewezen te vermijden dat truckers willen binnendoor steken en op die manier overlast veroorzaken in de omgeving.
De dienst stelt voor om hier tweeledig maatregelen te nemen:
Enerzijds wordt voorgesteld om een vrachtverbod in te voeren voor voertuigen zwaarder dan 3,5t in een deel van de Zwingelstraat. Op die manier wordt het gebruik van de Brugstraat, Zwingelstraat en Opstal als sluiproute ontraden.
Anderzijds is het ook aangewezen om in de Brugstraat, het beperkt enkelrichtingsverkeer, zoals voorzien in het lokaal mobiliteitsplan, in te passen. Echter is, in overleg met de lokale politie, besloten om dit in deze fase van de grootschalige werken op en rond Lauweplaats nog niet door te voeren. Bovendien is deze maatregel binnen dit voorliggende reglement, inzake de Zwingelstraat, niet relevant.
Om, los van de wijziging in circulatie op vandaag al meer sturend te werken, zal een vooraankondigingsbord geplaatst worden, in kader verbod in Opstal voor bestuurders van voertuigen waarvan de lengte, lading inbegrepen, groter is dan 10m. Dit wordt voorzien op het kruispunt noordelijke kruispunt met de Brugstraat. Hiervoor dient echter geen reglement te worden opgemaakt.
Wat daarentegen wel wijzigt, en dus ook binnen dit reglement dient te worden opgenomen, zijn de bepalingen van het beperkt enkelrichtingsverkeer. In overeenstemming met eerdere adviezen en beslissingen en met het oog op uniformiteit, wordt voorgesteld om ook hier bestuurders van pedelecs in tegenrichting toe te laten.
Er wordt voorgesteld om te werken met een tijdelijk verkeersreglement. Zodoende kunnen voorgestelde wijzigingen gemakkelijker geëvalueerd en bijgestuurd worden vooraleer overgegaan wordt naar een definitief kader.
Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Zwingelstraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Zwingelstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen, uit andere reglementen, van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VERBODSBEPALINGEN
§1.a In de Zwingelstraat is het, tussen het kruispunt met de Lendakkerlaan en het kruispunt met de Maaibeekstraat verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Maaibeekstraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M12.
§2.a In de Zwingelstraat is de toegang verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5t. Deze beperking geldt niet voor plaatselijk verkeer, overeenkomstig artikel 2.47 van het KB van 1/12/1975.
§2.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C23 met onderborden GIV ‘+3,5t’ en GIV ‘UITGEZONDERD PLAATSELIJK VERKEER’.
§3.a In de Zwingelstraat is het voor bestuurders verboden rechtsaf de Lendakkerlaan in te slaan. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§3.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C31b met onderbord M12.
Artikel 4: GEBODSBORDEN
§1.a In de Zwingelstraat zijn bestuurders ter hoogte van het kruispunt met de Opstal verplicht om linksaf in te slaan in de Opstal. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1e met onderbord M12.
Artikel 5: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a In de Zwingelstraat mogen bestuurders tussen het kruispunt met de Maaibeekstraat en het kruispunt met de Lendakkerlaan enkel in de richting van de Lendakkerlaan rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van bromfietsen klasse A en P.
§1.b Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19met onderbord M18.
Artikel 6: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de plaatsing van de borden.