In de Barakkenstraat is het momenteel enkelrichtingsverkeer, alsook voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P. Naar aanleiding van een vraag van een bewoner werd voorgesteld hier verandering in te brengen. Dit werd vastgelegd in een tijdelijk verkeersreglement. In dit punt wordt voorgesteld de geldigheidsduur ervan te verlengen.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).
In de Barakkenstraat is het momenteel enkelrichtingsverkeer, alsook voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P. Naar aanleiding van een vraag van een buurtbewoner werd voorgesteld hier verandering in te brengen. Sinds november 1998 (na het Ministerieel rondschrijven) wordt de wegbeheerder ertoe gehouden systematisch éénrichtingsstraten open te stellen voor fietsers en bestuurders van bromfietsen (klasse A) in dubbele richting. Met goedkeuring van het tijdelijk verkeersreglement (CBS/2023/1510) werd dit ook effectief in uitvoering gebracht.
De dienst stelde daarbij eveneens voor om de uitzondering op het eenrichtingsverkeer uit te breiden. Bestuurders van bromfietsen klasse P mogen dan ook sinds de plaatsing van de nodige bebording, conform eerdere beslissingen en het advies van Fietsberaad Vlaanderen uit 2020, ook in tegenrichting rijden.
In 2023 werd voorgesteld met een tijdelijk reglement te werken. Op langere termijn is een omvorming naar woonerf namelijk aangewezen. De Barakkenstraat kent namelijk al een inrichting zonder onderscheid tussen voetpaden en rijbaan en aan beide kruispunten is er sprake van een doorlopend voetpad. Dergelijke aanpassing zou sterk bijdragen aan de leesbaarheid voor de verschillende verkeersdeelnemers en het comfort voor voetgangers er sterk verbeteren. Ook het parkeren kan op die manier veel duidelijker geregeld worden. Doordat momenteel de grootschalige werken op de hoek met het Hoornwerk nog steeds niet gefinaliseerd zijn, is het op vandaag evenwel nog niet mogelijk een definitieve parkeerregeling uit te werken. Dit kan pas gebeuren na afloop ervan. Er wordt dan ook voorgesteld het reeds goedgekeurde, maar tijdelijk verkeersreglement, opnieuw vast te stellen.
Doordat momenteel evenwel grootschalige werken gebeuren op de hoek het Hoornwerk is een definitieve parkeerregeling nog niet uit te werken. Bij afloop van deze bouwwerken kan hier verder werk van worden gemaakt. Aangezien sinds de goedkeuring van het eerdere tijdelijke verkeersreglement mogelijks al een jaar verstreken is sinds de plaatsing van de borden, wordt voorgesteld de geldigheidsduur van het reglement te verlengen.
In de praktijk komt dit neer op een volledig nieuwe vaststelling van een tijdelijk verkeersreglement.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist om het tijdelijk verkeersreglement inzake de Barakkenstraat (CBS/2023/1510), goedgekeurd in zitting van 30 augustus 2023, op te heffen.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen beslist om het tijdelijk verkeersreglement inzake de Barakkenstraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Barakkenstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Barakkenstraat is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Moeskroenstraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M12.
Artikel 4: VOORRANGSREGELING
§1.a. In de Barakkenstraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in het Hoornwerk.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
§2.a. In de Barakkenstraat dient voorrang verleend te worden door fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P aan het verkeer in de Moeskroenstraat.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1 met onderbord M8.
Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN
§1.a. Het verkeer in de Barakkenstraat dient bij het oprijden van het Hoornwerk verplicht linksaf te slaan.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1e.
Artikel 6: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a. Tussen de Moeskroenstraat en het Hoornwerk mogen bestuurders enkel in de richting van het Hoornwerk rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 en bromfietsen klasse A en P.
Artikel 7: WEGMARKERINGEN
§1.a. n de Barakkenstraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in het Hoornwerk
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.1 van het KB van 1/12/1975.
Artikel 8: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de goedkeuring.