Terug
Gepubliceerd op 31/10/2024

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 23/10/2024 - 09:30

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Barakkenstraat. Vaststelling.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Schepenen
Eva Vandenheede, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Angelique Declercq, Voorzitter van het Bijzonder Comité toegevoegd schepen van Sociaal Beleid

In de Barakkenstraat is het momenteel enkelrichtingsverkeer, alsook voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P. Naar aanleiding van een vraag van een bewoner werd voorgesteld hier verandering in te brengen. Dit werd vastgelegd in een tijdelijk verkeersreglement. In dit punt wordt voorgesteld de geldigheidsduur ervan te verlengen.

Bevoegdheid orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).

Juridische grond
  • Besluit (CBS/2023/1510) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 30 augustus 2023 betreffende de goedkeuring van de vaststelling van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Barakkenstraat
  • Kennisname (CBS/2023/1362) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12 juli 2023 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen Stad en Politie van 13 juni 2023.
  • Actie B.13 (conforme inrichting fietsnetwerk) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
  • Ministerieel rondschrijven van 30 oktober 1998 betreffende de toepassing van het beperkt éénrichtingsverkeer
  • Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
  • Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Feiten, context en argumentatie

In de Barakkenstraat is het momenteel enkelrichtingsverkeer, alsook voor fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P. Naar aanleiding van een vraag van een buurtbewoner werd voorgesteld hier verandering in te brengen. Sinds november 1998 (na het Ministerieel rondschrijven) wordt de wegbeheerder ertoe gehouden systematisch éénrichtingsstraten open te stellen voor fietsers en bestuurders van bromfietsen (klasse A) in dubbele richting. Met goedkeuring van het tijdelijk verkeersreglement (CBS/2023/1510) werd dit ook effectief in uitvoering gebracht.

De dienst stelde daarbij eveneens voor om de uitzondering op het eenrichtingsverkeer uit te breiden. Bestuurders van bromfietsen klasse P mogen dan ook sinds de plaatsing van de nodige bebording, conform eerdere beslissingen en het advies van Fietsberaad Vlaanderen uit 2020, ook in tegenrichting rijden.

In 2023 werd voorgesteld met een tijdelijk reglement te werken. Op langere termijn is een omvorming naar woonerf namelijk aangewezen. De Barakkenstraat kent namelijk al een inrichting zonder onderscheid tussen voetpaden en rijbaan en aan beide kruispunten is er sprake van een doorlopend voetpad. Dergelijke aanpassing zou sterk bijdragen aan de leesbaarheid voor de verschillende verkeersdeelnemers en het comfort voor voetgangers er sterk verbeteren. Ook het parkeren kan op die manier veel duidelijker geregeld worden. Doordat momenteel de grootschalige werken op de hoek met het Hoornwerk nog steeds niet gefinaliseerd zijn, is het op vandaag evenwel nog niet mogelijk een definitieve parkeerregeling uit te werken. Dit kan pas gebeuren na afloop ervan. Er wordt dan ook voorgesteld het reeds goedgekeurde, maar tijdelijk verkeersreglement, opnieuw vast te stellen.

Doordat momenteel evenwel grootschalige werken gebeuren op de hoek het Hoornwerk is een definitieve parkeerregeling nog niet uit te werken. Bij afloop van deze bouwwerken kan hier verder werk van worden gemaakt. Aangezien sinds de goedkeuring van het eerdere tijdelijke verkeersreglement mogelijks al een jaar verstreken is sinds de plaatsing van de borden, wordt voorgesteld de geldigheidsduur van het reglement te verlengen.

In de praktijk komt dit neer op een volledig nieuwe vaststelling van een tijdelijk verkeersreglement.

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist om het tijdelijk verkeersreglement inzake de Barakkenstraat (CBS/2023/1510), goedgekeurd in zitting van 30 augustus 2023, op te heffen.

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen beslist om het tijdelijk verkeersreglement inzake de Barakkenstraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

 Tijdelijk verkeersreglement inzake de Barakkenstraat

Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN

Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 3: VERBODSBEPALINGEN

§1.a. In de Barakkenstraat is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Moeskroenstraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M12.

Artikel 4: VOORRANGSREGELING

§1.a. In de Barakkenstraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in het Hoornwerk.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.

§2.a. In de Barakkenstraat dient voorrang verleend te worden door fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P aan het verkeer in de Moeskroenstraat.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1 met onderbord M8.

Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN

§1.a. Het verkeer in de Barakkenstraat dient bij het oprijden van het Hoornwerk verplicht linksaf te slaan.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1e.

Artikel 6: AANWIJZINGSBORDEN

§1.a. Tussen de Moeskroenstraat en het Hoornwerk mogen bestuurders enkel in de richting van het Hoornwerk rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 en bromfietsen klasse A en P.

Artikel 7: WEGMARKERINGEN

§1.a. n de Barakkenstraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in het Hoornwerk

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.1 van het KB van 1/12/1975.

Artikel 8: DUUR

Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de goedkeuring.