Terug
Gepubliceerd op 05/10/2023

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 27/09/2023 - 09:30

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Sluizenkaai. Vaststelling.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Angelique Declercq, Voorzitter van het Bijzonder Comité toegevoegd schepen van Sociaal Beleid

Om ervoor te zorgen dat de handelaars in de Sluizenkaai (huisnr. 35-36) vlotter hun leveringen kunnen opladen en lossen ter hoogte van hun zaak, bleek het, na onderzoek, aangewezen een laad-en-loszone te voorzien op die locatie. Ook wordt voorgesteld om pedelecs niet langer uit te sluiten om in tegenrichting op de Sluizenkaai te rijden. Om beide zaken in te stellen, is de opmaak van een reglement vereist. Dit ligt hier dan ook ter behandeling voor.

Bevoegdheid orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).

Juridische grond

Kennisname (CBS/2022/1494) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 10 augustus 2022 betreffend het verslag van het periodieke overleg tussen de stad en de politie

Actie B.09 (optimaliseren fietssnelweg langs de Leie) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)

Beslissing (Agendapunt nr.8) van de Gemeenteraad in zitting van 29 januari 2018 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement naar aanleiding van het inrichten van een fietsstraat in de Sluizenkaai te Menen

Beslissing (GR/2019/285) van de Gemeenteraad in zitting van 18 december 2019 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de toegang op het fietspad langs de Leie te Menen tussen de Wervikstraat en Sluizenkaai

Beleidsvisie Functioneel en recreatief medegebruik jaagpaden in Vlaanderen 2023

Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer

Feiten, context en argumentatie

Om ervoor te zorgen dat de handelaars in de Sluizenkaai (huisnr. 35-36) vlotter hun leveringen kunnen opladen en lossen ter hoogte van hun zaak, bleek het, na onderzoek, aangewezen een laad-en-loszone te voorzien op die locatie.

De dienst bevroeg hiervoor de eigenaars van beide handelszaken. Uit de bevraging bleek dat praktisch de hele dag door (van 7h00 tot 23h00) handelsactiviteiten gaande zijn. Een van beide uitbaters gaf aan dat een zone met de grote van twee parkeerplaatsen wenselijk is. Zodoende zouden ook leveringen met de vrachtwagen hierop afgewenteld kunnen worden.

De dienst adviseert om deze laad- en loszone dan ook constant daarvoor aan te wenden en niet te werken met beperkende venstertijden. Het voorzien van een laad- en loszone van 12m (twee parkeerplaatsen) is dan weer moeilijker te aanvaarden. Het aantal handelszaken (en leveringen met grote voertuigen) is te beperkt om dit te verantwoorden.

Daarnaast stelt de dienst voor om het beperkt enkelrichtingsverkeer (vanaf de Rijselstraat richting de Oude Leielaan) te behouden, maar enigszins te wijzigen. Op vandaag mogen bestuurders van bromfietsen klasse P (pedelecs) namelijk niet in tegenrichting rijden in de Sluizenkaai. Nochtans is dit, sinds 2019 wel toegestaan op het aantakkende fietspad (GR/2019/285) en recent werd een beleidsvisie goedgekeurd waarbij op jaagpaden pedelecs zullen worden toegelaten. Aangezien de Sluizenkaai als onderdeel van de fietsnelweg (F371) is omgevormd tot fietsstraat, is het aangewezen om ook bromfietsen klasse P (pedelecs) in tegenrichting toe te laten. Zo wordt vermeden dat de te volgen fietsroute onderbroken is in één rijrichting.

Bovendien adviseert ook Fietsberaad (Kenniscentrum voor Fietsbeleid) om bestuurders met hun pedelecs toe te laten waar fietsers ook zijn toegelaten (zie advies maart 2020). Vanuit Fietsberaad wordt de pedelec namelijk beschouwd als een actieve mobiliteitsvorm die een sterke impact kan hebben op het verduurzamen van het woon-werkverkeer. Het wordt dan ook gezien als taak van lokale besturen om deze mobiliteitsvorm aantrekkelijker te maken.

Door bovendien bestuurders met hun speedpedelecs toe te laten om ook in tegenrichting te rijden, zet de Stad mee stappen naar meer uniformiteit binnen de regio. In Kortrijk bijvoorbeeld wordt namelijk al langer toegestaan dat bestuurders met hun pedelecs in tegenrichting rijden bij beperkt eenrichtingsverkeer. Fietsers en speedpedelecs dienen natuurlijk tevens de maximumsnelheid van 30 km/u in de fietsstraat (en zone 30) na te leven in zowel mee- als tegenrichting.

Om beide zaken in te stellen, is de opmaak van een reglement vereist. Daar reeds een aanvullend reglement is opgesteld in kader van het instellen van een fietsstraat, zou ervoor kunnen gekozen worden dit nu reeds te wijzigen. Echter wordt, op aangeven van de lokale politie, voorgesteld om te werken met een tijdelijk verkeersreglement. Zodoende kan de maatregel gemakkelijker geëvalueerd en bijgestuurd worden vooraleer overgegaan wordt naar een definitief kader.

In het reglement wordt, naast de inpassing van de laad-en loszone en de wijziging van het beperkt enkelrichtingsverkeer, de bepalingen van het geldende aanvullend reglement, ook de andere, reeds toegepaste maatregelen opgenomen. Zodoende kan het later integraal als aanvullend reglement ingesteld worden, mits rekening te houden met de geplande evaluatie. Ook de infrastructurele maatregelen en andere wijzigingen in het verkeersregime naar aanleiding van de Leiewerken, zullen daarbij een rol spelen.

Besluit

Artikel 1: Het College stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Sluizenkaai vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

 

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Sluizenkaai

 

Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN

Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 3: VOORRANGSREGELING

§1.a. In de Sluizenkaai dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Oude Leielaan.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.

§2.a.In de Sluizenkaai dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Rijselstraat door fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1 en onderbord M8.

Artikel 4:VERBODSBEPALINGEN

§1.a. Tussen de Rijselstraat en de Oude Leielaan is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Rijselstraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1 met onderbord M12.

Artikel 5: AANWIJZINGSBORDEN

§1.a. Tussen de Rijselstraat en de Oude Leielaan mogen bestuurders enkel in de richting van de Oude Leielaan rijden. Deze maatregel geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M18.

§2.a. De Sluizenkaai wordt ingericht als fietsstraat.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden F111 en F113.

Artikel 6: STILSTAAN EN PARKEREN

§1.a. In de Sluizenkaai is het parkeren verboden ter hoogte van huisnr. 35.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E1 en onderbord Gxa.

Artikel 7: WEGMARKERINGEN

§1.a. In de Sluizenkaai zijn parkeerzones aangeduid:

  • Vanaf het kruispunt met de Rijselstraat tot de kruising met het jaagpad;
  • Vanaf huisnr.4 t.e.m. huisnr. 9 aan de overzijde van de rijbaan;
  • Vanaf huisnr. 12 t.e.m. huisnr. 19;
  • Tussen huisnr. 20 en de toegang tot huisnr. 25-25B over een lengte van 36m aan de overzijde van de rijbaan;
  • Ter hoogte van huisnr. 25-25B over de lengte van 30m en over een lengte van 25m aan de overzijde van de rijbaan;
  • Vanaf huisnr. 25-25B t.e.m.huisnr. 28;
  • Ter hoogte van huisnr. 29 aan de overzijde van de rijbaan;
  • Vanaf huisnr. 32 t.e.m. huisnr. 33;
  • Vanaf huisnr. 36 t.e.m. huisnr. 37;
  • Vanaf huisnr. 39 t.e.m. huisnr. 46 over een lengte van 42m aan de overzijde van de rijbaan;
  • Vanaf huisnr. 46 t.e.m. huisnr. 48 over een lengte van 36m aan de overzijde van de rijbaan;
  • Vanaf huisnr. 49 t.e.m. huisnr. 50 over een lengte van 24m
  • Vanaf huisnr. 51 t.e.m. huisnr. 53 over een lengte van 54m aan de overzijde van de rijbaan;
  • Ter hoogte van huisnr. 53 over een lengte van 18m.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 75.1 van het KB van 1/12/1975.

§2.a. In de Sluizenkaai dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Oude Leielaan.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.

§3.a. In de Sluizenkaai is een oversteekplaats voor voetgangers voorzien ter hoogte van het kruispunt met de Rijselstraat.

§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 76.3 van het KB van 1/12/1975.

§4.a. In de Sluizenkaai zijn binnen de aangeduide parkeerzones (zoals bepaald binnen artikel 7 §1.a) witte markeringen voorzien die plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.

§8.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering conform artikel 77.5 van het KB van 1/12/1975.

Artikel 8: DUUR

Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de plaatsing van de borden.