Terug
Gepubliceerd op 12/10/2021

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 06/10/2021 - 09:30

Paradijskermis van 8 tot en met 11 oktober 2021 (aanpassing TVR)

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Herman Ponnet, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur

Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van Paradijskermis van 8 tot en met 11 oktober 2021 te Rekkem. Aanpassing TVR.

Bevoegdheid orgaan

Art. 56 §2 Decreet lokaal bestuur

Art 135 § 2 1° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet houdende algemene bevoegdheid van de gemeenten tot zorg voor openbare veiligheid op openbare wegen

Juridische grond
  • De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder op artikel 12:
  • Het koninklijke besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder titel III;
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens worden bepaald;
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009
  • De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
  • De Algemene Politieverordening zoals goedgekeurd in gemeenteraad van 11 juni 2012 en latere wijzigingen, in het bijzonder doch niet uitsluitend, art. 30-31. 
  • Artikelen 286 en 287 en 330 Decreet Lokaal bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen, en de Omzendbrief KB/ABB 2018/4  van 14 december 2018 in dit verband;
  • De maatregelen ter bestrijding van het coronavirus (MB 28 oktober 2021 en latere wijzigingen)
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag van 15 maart 2021 betreffende de organisatie van Paradijskermis. Aanpassing TVR op vraag van organisator.

Gelet op de diverse adviezen, van zowel interne als externe diensten

  • Advies politie: Gunstig indien voldaan aan de op dat moment geldende coronamaatregelen. Geen opmaak TVR voor fakkeltocht en carnavalstoet. Organiserend comité kan en mag zelf instaan om het verkeer tijdelijk op te houden tijdens de doortocht van de optochten (fluohesje te voorzien). 
  • Medische discipline: geen opmerkingen
  • Milieudienst: afvalbakken kunnen via Mirom Menen worden ontleend 
  • Brandweer: Positief advies mits het aanleveren van de gevraagde documenten, het opvolgen van het algemeen advies en het wegwerken van de specifiek bemerkingen op basis van de aangeleverde documenten. Documenten: De organisator moet onderstaande documenten aanleveren, meer informatie: https://evenementen.hvzfluvia.be/plannen-documenten Vanaf 1.000 aanwezigen ontvangen wij graag een intern noodplan met minimale inhoud (https://evenementen.hvzfluvia.be/plannen-documenten/voorbeeld-intern-noodplan) ☒ Risico-analyse ☒ Actieplan weersextremen ☒ Inplantingsplan ☒ Detailplan ☒ Intern noodplan Algemeen advies: Voor uw type evenement verwijzen wij graag naar onderstaande tips en richtlijnen op de website van HVZ Fluvia (https://www.hvzfluvia.be/organiseer-veilig). ☒ Locatie & capaciteit ☒ Tips & richtlijnen - Kermissen & foren ☒ Tips & richtlijnen - Stoeten & optochten ☒ Tips & richtlijnen - Cateringstanden & foodtrucks ☒ Tips & richtlijnen - Pyrotechnische effecten, vuurwerk en vuuranimatie  • Carnavalstoet: opmaken plan weersextremen (wanneer annulatie stoet, windsnelheden) • Fakkeltocht: o Voorzien voldoende en aangepaste blusmiddelen o Aan einde tocht plaats voorzien om de fakkels op een veilige manier te doven (vb. ijzeren ton met nat zand) o Toestemming vragen via burgemeester Het evenement dient te voldoen aan de COVID voorschriften die gelden op de dag(en) van het evenement. Bijkomende inlichtingen kan je steeds bekomen bij de dienst noodplanning (noodplanning@hvzfluvia.be).

In het budget is er een nominatieve toelage (6493000-071001-090305) voorzien van €1000. Als extra ondersteuning komt er nog 10% bij vanuit het Vlaams Noodfonds (goedgekeurd door de gemeenteraad). Paradijskermis heeft in 2021 dus recht op een toelage van €1000+€100=€1100.

Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van Paradijskermis (programmatie comité Paradijskermis) van 8 tot en met 11 oktober 2021 te Rekkem mits naleving van de geldende coronamaatregelen, rekening te houden met de opmerkingen van de brandweer en het aanleveren van de gevraagde documenten. Geen verkeersmaatregelen voor de fakkeltocht. Organisator mag zelf met een eigen ploeg steward instaan om het verkeer tijdelijk op te houden voor de doorgang van de optochten. 

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen verleend toestemming voor de uitbetaling van de toelage van €1100. 

Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed:

Artikel 3.1: (kermisattracties)
§1. Van zaterdag 09 oktober 2021 om 08u00 tot maandag 11 oktober 2021 om 23 uur is alle verkeer in beide richtingen verboden:
-       in de Paradijsstraat tussen het kruispunt met de Schelpenstraat/Neerweg/Vagevuurstraat en de ingang van de basisschool met het nummer 118.

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd met verkeersborden C3 bevestigd op dranghekken die de toegang tot voornoemd deel van de Paradijsstraat volledig afsluiten.

Artikel 3.2: (kermisattracties)
§1. Van donderdag 07 oktober 2021 om 08u00 tot maandag 11 oktober 2021 om 23 uur is alle verkeer, uitgezonderd het plaatselijke, in beide richtingen verboden:
-       in de Paradijsstraat tussen de ingang van de basisschool met het nummer 118 en de Vaandelstraat. 

§2. Dit verbod wordt in de Paradijsstraat ter hoogte van  de Vaandelstraat gesignaleerd met een verkeersbord C3 met een onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer ’ en een verkeersbord F45 bevestigd op een dranghek dat de toegang tot voornoemd deel van de Paradijsstraat deels afsluit.  

Artikel 3.3: (kermisattracties)
§1. Van donderdag 07 oktober 2021 om 08u00 tot maandag 11 oktober 2021 om 23 uur wordt volgende wegomlegging voorzien voor het verkeer komende van het kruispunt Dronckaertstraat / Paradijsstraat richting Neerweg en Gentstraat (en omgekeerd) : Paradijsstraat – Vaandelstraat – Vagevuurstraat – Neerweg (en omgekeerd).   

§2. Deze wegomleggingen worden gesignaleerd met verkeersborden F41 op de betrokken kruispunten. 

Artikel 3.4:
§1. Van donderdag 06 oktober 2021 om 08u00 tot maandag 12 oktober 2021 om 12 uur is het verboden te parkeren:
-       in de Paradijsstraat tussen de ingang van de basisschool (nummer 118) en de Schelpenstraat.

§2. Dit parkeerverbod wordt gesignaleerd met verkeersborden E1.

Artikel 3.5:
§1. Van dinsdag 5 oktober 2021 om 22u00 tot maandag 12 oktober 2021 om 12 uur is het verboden te parkeren:
-       in de Schelpenstraat op de parking thv huisnr 89 (parking kerk)

§2. Dit parkeerverbod wordt gesignaleerd met verkeersborden E1.

Artikel 3.6: op zondag 10 oktober 2021 van 14u30 tot 18u of einde manifestatie
§1 is het verboden te parkeren: 

  • In de Schelpenstraat: volledig, aan de onpare kant
  • In de Garennestraat: volledig, aan beide zijden van de straat
  • In de Neuvillestraat: volledig, aan beide zijden van de straat
  • In de Vaandelstraat: volledig, aan beide zijden van de straat

§2 dit verbod wordt gesignaleerd door middel van de verkeersborden E1

Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen vraagt om een bewonersbrief op te maken en te verspreiden naar alle bewoners die hinder ondervinden (bijv. toegankelijkheid, parkeren, enz.) door het georganiseerde evenement. U bezorgt deze brief best een 10 tal dagen voor het evenement. Graag de brief ook ter info te bezorgen aan evenementen@menen.be Meer info: https://www.menen.be/veel-gestelde-vragen#communicatie

Artikel 5: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht. 

Artikel 6: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.