Artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Actie B.02 (geleidelijke uitbreiding zone 30) en B.24 (invoeren en handhaven vrachtverbodszones) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021);
Beslissing (CBS/2025/356) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 26 maart 2025 tot principiële goedkeuring van de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de Diefhondstraat;
Beslissing (CBS/2023/692) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 19 april 2023 betreffende de goedkeuring van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Watertorenstraat;
Beslissing (CBS/2023/693) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 19 april 2023 betreffende de goedkeuring van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Diefhondstraat;
Beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2016 betreffende de vaststelling van het aanvullend reglement inzake invoeren zone 50 in de Noordstraat, Watertorenstraat, Diefhondstraat;
Beslissing (GR/2022/104) van de Gemeenteraad in zitting van 1 juni 2022 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de bebouwde kom van de entiteit Menen;
Kennisname (CBS/2023/590) door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 29 maart 2023 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen de Stad en de Politie van 21 februari 2023;
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen);
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (en wijzigingen);
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg;
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
In juni 2022 werd een optimalisering van de bebouwde kom goedgekeurd. Voor de Diefhondstraat en omgeving (excl. Moeskroenstraat) betekende dit dat deze straten als bebouwde kom worden beschouwd, inclusief de daar geldende regelgeving. Ook het verbod voor het parkeren van zware voertuigen (+7,5t) werd er uitgerold.
Daarentegen is momenteel nog een zone 50 van toepassing in de Diefhondstraat. Dit is vastgelegd in een aanvullend verkeersreglement. Dit reglement mag dan ook worden opgeheven, daar deze omgeving als bebouwde kom werd aangeduid. Bovendien is de snelheid intussen hier teruggebracht tot maximaal 30km/h, conform het lokaal mobiliteitsplan.
Daarbij kan dan ook het tijdelijk reglement, opgemaakt voor de Watertorenstraat worden opgeheven. Buiten het opschorten van de bepalingen van het AVR rond de zone 50 zijn namelijk geen andere maatregelen van toepassing die een opname in een aanvullend verkeersreglement inzake de Watertorenstraat vereisen. Ook die opheffing zal hier worden voorgelegd.
Daarenboven blijft het ook aangewezen om het ingevoerd vrachtverbod in de straat te behouden. Op die manier kan vermeden worden dat chauffeurs hun vrachtwagen vastrijden bij het aanleveren van de handelszone in de Noordstraat. Dit zou dan doorgetrokken blijven tot in de Basse Censestraat.
Op aangeven van de Politie (CBS/2023/590) wordt voorgesteld het verbod te voorzien voor motorvoertuigen en slepen voorzien voor het vervoer van goederen en zwaarder dan 7,5t.
ARTIKEL 1: De gemeenteraad beslist om het aanvullend verkeersreglement betreffende de vaststelling van het aanvullend reglement inzake invoeren zone 50 in de Noordstraat, Watertorenstraat, Diefhondstraat (vastgesteld in zitting op 19 december 2016) op te heffen.
ARTIKEL 2: De gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Diefhondstraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Diefhondstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Diefhondstraat is de toegang verboden voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen, zwaarder dan 7,5t, ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C23 en onderbord â+7,5tâ.