Artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Actie B.02 (geleidelijke uitbreiding zone 30) en B.24 (invoeren en handhaven vrachtverbodszones) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021);
Beslissing (CBS/2025/357) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 26 maart 2025 tot principiële goedkeuring van de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de Noordstraat;
Beslissing (CBS/2023/691) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 19 april 2023 betreffende de goedkeuring van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Noordstraat;
Beslissing van de Gemeenteraad van 19 december 2016 betreffende de vaststelling van het aanvullend reglement inzake invoeren zone 50 in de Noordstraat, Watertorenstraat, Diefhondstraat;
Beslissing (GR/2022/104) van de Gemeenteraad in zitting van 1 juni 2022 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de bebouwde kom van de entiteit Menen;
Kennisname (CBS/2023/590) door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 29 maart 2023 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen de Stad en de Politie van 21 februari 2023;
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen);
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (en wijzigingen);
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg;
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
In juni 2022 werd een optimalisering van de bebouwde kom goedgekeurd. Voor de Noordstraat en omgeving (excl. Moeskroenstraat) betekende dit dat deze straten als bebouwde kom worden beschouwd, inclusief de daar geldende regelgeving. Ook het verbod voor het parkeren van zware voertuigen (+7,5t) werd er uitgerold.
Daarentegen is momenteel nog een zone 50 van toepassing in de Noordstraat. Dit is vastgelegd in een aanvullend verkeersreglement. Dit reglement mag dan ook worden opgeheven, daar deze omgeving als bebouwde kom werd aangeduid. Bovendien is de snelheid intussen hier teruggebracht tot maximaal 30km/h, conform het lokaal mobiliteitsplan.
Het opheffen van de zone 50 wordt meegenomen in de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de Diefhondstraat (zie GR/2025/089).
Op 28 april werd in het periodieke overleg mobiliteit tussen de betrokken stadsdiensten, de schepen verantwoordelijk voor mobiliteit en de verkeersdienst van de lokale politie de problematiek besproken van voertuigen die hinderlijk in het keerpunt (aan het einde van de straat) geparkeerd staan. Hoewel ze op vandaag niet foutief staan, bemoeilijken ze een vlotte en veilige keerbeweging. Gelijkaardig aan maatregelen in het keerpunt aan de Blekerijvesting en in de Vlamingenstraat werd ook hier geopteerd voor het instellen van een parkeerverbod. Hoewel dit niet in de initiële ontwerptekst stond (CBS/2025/357), wordt voorgesteld dit alsnog mee te nemen in het voorliggende reglement.
Daarnaast zijn er ook elementen die op het terrein zichtbaar zijn, maar nog niet opgenomen in een verkeersreglement. Zo en zijn langs beide zijden van de rijbaan parkeerstroken geschilderd. Deze markeringen dienen dan ook te worden opgenomen binnen een aanvullend verkeersreglement. Dit ligt hier ter vaststelling voor.
ENIG ARTIKEL: De gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Noordstraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Noordstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a. In de Noordstraat is parkeren verboden op het volledige keerpunt aan het einde van de straat.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E1 en onderboden Gxa, Gxb en Gxd.
Artikel 4: WEGMARKERINGEN
§1.a. In de Noordstraat zijn stroken, onderverdeeld in vakken voorzien voor het stallen van motorvoertuigen:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.2. en 77.5. van het KB van 1/12/1975.
§2.a. In de Noordstraat mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen;
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.2. en 77.4. van het KB van 1/12/1975.