Decreet lokaal bestuur, artikel 40-41
Overwegende dat personen met een handicap van min. 66% jonger dan 65 jaar een volledige terugbetaling kunnen ontvangen via het VAPH
Overwegende dat we de bedragen van de inkomsten voor de inkomensgrens gelijk willen stellen met de bedragen van de Vlaamse aanpassingspremie
Overwegende dat men zich nu baseert op een aanslagbiljet van twee jaar geleden en dit geen correcte situatieschets weergeeft
Overwegende dat de Vlaamse aanpassingspremie 50% bedraagt en wij oversubsidiëring willen vermijden
Overwegende dat we willen inzetten op kwalitatief aangepast wonen voor de ouderen
Overwegende het positief advies op het Lokaal Woonoverleg bijeen op 11.03.2025;
Overwegende het positief advies op de Commissie Wonen en Zorg bijeen op 03.04.2025;
Artikel 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de wijzigingen van de gemeentelijke aanpassingspremie en stelt het reglement inzake de gemeentelijke aanpassingspremie als volgt vast:
Reglement tot verlenen van gemeentelijke aanpassingspremie
ARTIKEL 1 - AANVRAGER
Binnen de perken van de jaarlijkse goedgekeurde kredieten kan de gemeentelijke aanpassingspremie worden toegekend aan elk natuurlijk persoon ( eigenaar of huurder) die aanpassingswerken aan zijn woning uitvoert. De natuurlijke persoon( eigenaar of huurder) die aanpassingswerken uitvoert moet minstens 65 jaar zijn. De huurders leggen een huurcontract voor van 9 jaar.
ARTIKEL 2 - LIGGING
De woning moet vergund zijn en gelegen zijn in de entiteit Menen.
ARTIKEL 3 – INKOMENSGRENS
De inkomensgrenzen zijn gelijkgesteld aan de inkomensgrenzen die Vlaanderen hanteert voor de Vlaamse aanpassingspremie. Zie: https://www.vlaanderen.be/premies-voor-renovatie/vlaamse-aanpassingspremie-om-de-woning-aan-te-passen-aan-een-oudere-bewoner
ARTIKEL 4 - AANVRAAG
De premie wordt aangevraagd op de daartoe bestemde formulieren voor de aanvang van de werken. De facturen voor de uitgevoerde werken mogen op datum van aanvraag niet ouder zijn dan 2 jaar. Binnen een periode van 5 jaar kan de aanpassingspremie een tweede maal aangevraagd worden, mits de tweede aanvraag betrekking heeft op een ander bouwonderdeel.
ARTIKEL 5 - BOUWONDERDELEN
Volgende werken komen in aanmerking komen voor de aanpassingspremie:
1. het maken van een badkamer( met minstens een douche en een wastafel) die aangepast is aan de noden van een bejaarde.
2. het installeren van een traplift of een rolstoelplateaulift.
Per bouwonderdeel moet een bedrag van minimum 4.000 euro kosten voorgelegd worden.
ARTIKEL 6 - PREMIEBEDRAG
De premie bedraagt 750 euro per bouwonderdeel waarop de aanpassingswerken betrekking hebben.
ARTIKEL 7 - UITBETALING
De premie wordt uitbetaald na het voorleggen van de voldane facturen die niet ouder zijn dan 2 jaar , foto's van de nieuwe toestand en na gunstig verslag van de onderzoeker. De premie wordt uitbetaald op voorwaarde dat de woning als hoofdverblijfplaats wordt gebruikt en de facturen worden ingediend binnen 2 jaar na aanvraagdatum.
ARTIKEL 8 - BESLISSING
Het stadsbestuur kan ten allen tijde de werken komen vaststellen.
Geldige aanvragen kunnen gedaan worden vanaf 7 mei 2025. Alle ontvankelijk verklaarde aanvragen vanaf deze periode komen in aanmerking voor uitbetaling van de premie. Het college van burgemeester en schepenen ontvangt de vraag voor de formele goedkeuring voor uitbetaling van de premie op advies van de dienst huisvesting.
ARTIKEL 9 – ENGAGEMENTSVERKLARING NEDERLANDS
Om actief gebruik van het Nederlands te promoten, gaat de subsidieontvanger het engagement aan om het belang van het gebruik van het Nederlands te erkennen bij de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten.
ARTIKEL 10 – INWERKINGTREDING
Onderhavig reglement treedt in werking op 7 mei 2025 en vervangt de beslissing van de gemeenteraad van 04 oktober 2023 houdende de goedkeuring van de gemeentelijke aanpassingspremie .
ARTIKEL 11-OVERGANGSMAATREGEL
Alle premie-aanvragen (aanvragen voor de aanvang van de werken) ingediend tot en met 07.05.2025 2025 vallen onder het voorgaande premiereglement dd. 04.10.2023 en worden ten laatste op 07.05.2027 ingediend.
Bij verlenging van een lopende aanvraag wordt het nieuwe reglement van toepassing.
Artikel 2: Bekendmaking
De bekendmaking gebeurt overeenkomstig de bepalingen van artikelen 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur door inschrijving in het gemeentelijk register der bekendmakingen, en door publicatie op de gemeentelijke website.
Artikel 3: Administratief toezicht
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.(Loket Lokaal Bestuur)
Artikel 4: Kennisgeving
Afschrift van dit gemeentelijk reglement zal worden overgemaakt ter kennisgeving aan:
• griffie provincie (griffie@west-vlaanderen.be)
• Wonen Vlaanderen (wonen.westvlaanderen@vlaanderen.be)