Terug
Gepubliceerd op 14/09/2023

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 06/09/2023 - 09:30

Aanvullend verkeersreglement inzake de aanbreng van gele onderbroken lijnen. Aanpassing. Vaststelling.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur

Aanvullend verkeersreglement inzake de aanbreng van gele onderbroken lijnen. Aanpassing. Vaststelling.

Bevoegdheid orgaan

Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)

Juridische grond
  • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988;
  • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • de wet betreffende politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende regelementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • het koninklijk besluit van 1 december  1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 0009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
  • Gelet op de overdracht van de betrokken wegen naar eigendom en beheer van de Provincie West-Vlaanderen aan het Stadsbestuur Menen zoals goedgekeurd bij de Gemeenteraadsbeslissing dd. 30 november 2009 punt 24; 
  • Overwegende dat bepaalde aanvullingen hetzij wijzigingen nodig blijken met betrekking van de voorzieningen in dit reglement;
  • Gelet op het besluit van de Gemeenteraad, in zitting dd. 26.05.2014 agendapunt 14, waarbij de bevoegdheid tot het vaststellen van aanvullende reglementen inzake voorbehouden parkeerplaatsen voor mindervaliden en de aanvullende reglementen inzake gele onderbroken lijnen bij delegatie wordt toevertrouwd aan het College van Burgemeester en Schepenen;
  • Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft
Feiten, context en argumentatie

Met de eerste wijziging van het netwerk openbaar vervoer op 1 juli 2023 op het terrein, is ook de bushalte Lauwe Spoorwegstraat terug van de Spoorwegstraat naar de Lauwbergstraat teruggeplaatst. Het bushokje wordt op die manier ook terug gemakkelijker in gebruik. Echter wordt het tegelijk als noodzakelijk gezien om ook de parkeersituatie te wijzigen. Op vandaag parkeren auto's namelijk tot voor de bushalte in de Lauwbergstraat, wat ten allen tijde te vermijden is. Het belemmert namelijk het comfortabel in- en uitstappen en het wenken van de buschauffeur door de moeilijke zichtbaarheid. Vanuit De Lijn wordt dan ook gevraagd hier een buskader te voorzien. In samenspraak met hen, en na plaatsbezoek, werd geoordeeld dat het daarentegen wel mogelijk was om, waar tot 1 juli de bushalte stond in de Spoorwegstraat, hier terug meer ruimte te voorzien voor het stallen van voertuigen. Hiervoor dient het geldende reglement rond de gele onderbroken lijnen wel te worden gewijzigd. Enkel de gele onderbroken lijn tussen het kruispunt en huisnr. 4 (in de Spoorwegstraat) dient nog behouden te blijven om het vlotte indraaien van grote voertuigen (niet enkel bussen) te kunnen garanderen.

Daarnaast bleek bij nazicht een groot aantal locaties waarvoor gele onderbroken lijnen zijn voorzien binnen het reglement niet langer opportuun te zijn. Bij het nemen van andere verkeersmatregelen, wegenwerken, etc. werd bijvoorbeeld niet steevast gecontroleerd of de locaties binnen dit reglement nog langer relevant zijn.  De dienst stelt voor deze uit het reglement te verwijderen.

Niet alleen wordt op die manier een beter overzicht gecreëerd, wat de werkbaarheid verbetert op vlak van handhaving. Maar, door ook in te zetten op een slanker reglement, wordt mogelijk vermeden dat onnodige werktijd en middelen verloren gaan naar locaties waar gele onderbroken lijnen niet langer opportuun zijn.

 

Het gaat daarbij om volgende locaties: 

Menen: 

  • Arsenaalstraat
    • T.h.v. huisnr. 104: niet langer opportuun, daar langs deze zijde van de rijbaan reeds een parkeerverbod van toepassing is.
  • Bethlehem
    • T.h.v. de woning nr. 106 (aan de witte paaltjes): niet langer opportuun daar de witte paaltjes verdwenen zijn en op die locatie een toegang tot een carport is aangebracht.
  • Blekerijvesting:
    • T.h.v. de woning Oude Leielaan nr. 29 de zijkant: niet langer opportuun daar bij de recente wegenwerken hier een verhoogde inrichting is aangebracht. Conform de Wegcode is het reeds niet toegestaan er te parkeren.
    • T.h.v. de woning nr. 8 (besproken in PZ-overleg 20 december 2022): voor de inrij van woningen bieden gele lijnen geen enkele meerwaarde, daar parkeren er conform de Wegcode reeds verboden is.
  • Bruggestraat:
    • Vanaf huisnr. 31 tot over nr. 35 (besproken in PZ-overleg 13 juni 2023): ter hoogte van deze lijnen is reeds een middellijn aanwezig. Conform de Wegcode mag daar al niet geparkeerd worden.
  • Fabiolalaan:
    • T.h.v. de schoolpoort Sint-Joris: niet langer opportuun, aangezien na wegenwerken een verhoogde inrichting is aangebracht. Conform de Wegcode mag daar al niet geparkeerd worden.
    • De hoek met de Molenstraat: niet langer zichtbaar op het terrein en ook niet langer van toepassing. De gemarkeerde fietspaden  en de onderbroken middellijn in de Fabiolalaan maken het reeds verboden om er te parkeren.
  • Industrielaan:
    • T.h.v. overkant bedrijf th.v. Allflor: parkeren is er, conform de Wegcode, reeds verboden door de aanwezigheid van een gemarkeerd fietspad.
    • Tussen de garageweg en de uitrit van de firma All Flor: idem als bovenstaande.
  • Italiëstraat:
    • T.h.v. huisnr. 22: niet langer opportuun daar op deze locatie een parkeerplaats voorbehouden voor mindervaliden is aangebracht.
  • Krommebeekstraat:
    • Op T-kruispunt en 5-tal meter naar links (komende van de Bruggestraat 1ste kruispunt): niet langer opportuun daar langs deze zijde van de rijbaan reeds een parkeerverbod van toepassing is.
  • Lageweg:
    • Inrit naast huisnr. 17: dit adres bestaat niet langer, bijgevolg is het niet langer opportuun om deze lijnen in het reglement op te nemen.
  • Parkstraat:
    • T.h.v. ingang Park Ter Walle vanaf huisnrs. 60 t.e.m. 64: niet langer opportuun deze aanduiding in het reglement te houden. In het reglement staat namelijk ook al vermeld dat er gele onderbroken lijnen moeten voorzien worden over de ganse lengte van de straat tussen de afgebakende parkeerzones. Dit, met een andere omschrijving, herhalen voor één van de desbetreffende locaties biedt geen meerwaarde.
  • Ropswalle:
    • T.h.v. inrit Roussel: parkeren is er, conform de Wegcode reeds verboden door de aanwezigheid van een gemarkeerd fietspad.
  • Sint-Hilariusstraat:
    • Ingang naast huisnr. 1: op deze locatie is niet langer een inrij gelegen. Door de afwezigheid van een duidelijke doelstelling lijkt het niet langer opportuun deze locatie aan te houden.
    • T.h.v. inrit van huisnr. 4: bij de herinrichtingswerken van de Sluizenkaai werden parkeervakken geschilderd aan de overzijde van de rijbaan. Conform de Wegcode is het, wegens de smalle rijbaan, hier niet langer toegestaan om langs de zijde van huisnr. 4.  te parkeren. Bijgevolg mag deze locatie dan ook uit het reglement verwijderd worden.
  • Vaubanstraat:
    • De volledige breedte van het vrijzinnig centrum de Bezatse: niet langer opportuun deze aanduiding in het reglement te houden. In het reglement staat namelijk ook al vermeld dat er gele onderbroken lijnen meten voorzien worden vanaf huisnr. 8 tot huisnr. 20. Dit, met een andere omschrijving, herhalen voor dezelfde locatie, biedt geen meerwaarde.
  • Volkslaan:
    • T.h.v. huisnr. 2: op deze locatie zijn gele lijnen voorzien om de zichtbaarheid van de signalisatie te garanderen. Evenwel is een meer aangewezen optie om de parkeerstrook vroegtijdig te laten eindigen en ter hoogte van huisnr. 2 een verdrijvingsvak te schilderen
  • Vredesstraat:
    • Voor de garage van huisnr. 2: de huidige lijnen zijn verdwenen en het is onduidelijk waar deze terug geschilderd zouden moeten worden. Het is dan ook opportuun deze uit het reglement te verwijderen. 

Lauwe: 

  • Goevrouwestraat:
    • T.h.v. hoek met de Spoorwegstraat kant station: de Goevrouwestraat grenst niet aan de Spoorwegstraat, bijgevolg is deze locatie niet langer aan te houden.
  • Grote Molenstraat:
    • T.h.v. huisnr 39 aan de overzijde: het herbouwde WZC (incl. de parking) maken het overbodig om deze locatie nog langer aan te houden binnen dit reglement.
  • Hospitaalstraat:
    • Tegenover uitrit rusthuis Sint-Gerardus: niet langer opportuun deze aanduiding in het reglement te houden. In het reglement staat namelijk ook al vermeld dat er gele onderbroken lijnen moeten voorzien worden tussen huisnrs. 79-81 (woonzorgcentrum). Dit, met een andere omschrijving, herhalen voor dezelfde locatie biedt geen meerwaarde.
  • Koningin Astridlaan:
    • T.h.v. hoofdingang van de Firma Witte Lietaer: met het verdwijnen van de hoofdingang, is het ook niet langer opportuun deze locatie aan te houden.
    • T.h.v. huisnr. 23: wegens de aanwezigheid van een onderbroken witte middellijn, is het, conform de Wegcode, reeds verboden te parkeren op deze locatie. Het behoud van deze locatie binnen het reglement is dan ook niet langer opportuun.
    • T.h.v. huisnr. 15 en aan de overzijde: idem als bovenstaande.
    • T.h.v. huisnr. 35 en aan de overzijde: deze lijnen zijn verdwenen op het terrein. Daarnaast biedt het geen meerwaarde om ze opnieuw te schilderen, enerzijds omdat parkeren er reeds deels niet is toegestaan, anderzijds omdat deels parkeren niet langer als problematisch wordt beschouwd.
    • T.h.v. huisnr. 50: deze lijnen zijn, bij de beperkte infrastructurele werken, verdwenen op het terrein. Daarnaast biedt het geen meerwaarde om ze opnieuw te schilderen, enerzijds omdat parkeren er reeds deels niet is toegestaan, anderzijds omdat deels parkeren niet langer als problematisch wordt beschouwd.
    • T.h.v. huisnr. 71: deze lijnen zijn verdwenen op het terrein. Het is daarnaast onduidelijk wat het precieze doel is. Bijgevolg is het niet langer opportuun deze locatie in het reglement op te nemen.
    • Larstraat: aangezien de omschrijving is beperkt tot ‘Larstraat’ is het onduidelijk wat hiermee precies bedoeld wordt. In kader van het streven naar een beter leesbaar reglement, dient deze ‘locatie’ dan ook uit het reglement te worden gehouden.
    • T.h.v. huisnr. 6 – Plaats Lauwe, naast zebrapad: aangezien onduidelijk is wat hiermee precies bedoeld wordt dient deze locatie dan ook uit het reglement gehouden te worden.
  • Lauweplaats:
    • bushalte tegenover Leiestraat aan beide zijden: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren parkeren aan een bushalte bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Bovendien starten binnen enkele maanden grootschalige herinrichtingswerken aan de omgeving, waarbij beide haltes verdwijnen.  Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
  • Lauwbergstraat:
    • t.h.v. huisnr. 161 t.e.m. huisnr. 157: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren wanneer een onderbroken witte middellijn is aangebracht beiden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden. 
    • vanaf de gevel woning Guido Herman t.e.m. huisnr. 139: idem als bovenstaande.
    • inrit bibliotheek aan beide zijden: idem als bovenstaande. 
    • T.h.v. huisnr. 82: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren aan een bushalte én wanneer een onderbroken witte middellijn is aangebracht bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
    • Over de ganse lengte van de parking supermarkt Select: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren wanneer een onderbroken witte middellijn is aangebracht, bieden gele londerbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
  • Leopold Sabbestraat:
    • T.h.v. huisnr. 2 (t.h.v. de Postbus): aangezien er op deze locatie niet langer een postbus aanwezig is, bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
    • T.h.v de toegang tot de Kraaiveldwegel: niet langer opportuun, daar langs deze zijde van de rijbaan reeds een parkeerverbod van toepassing is.
  • Menenstraat:
    • Vanaf hoek met de Rekkemstraat, t.h.v. het bord E7 en t.h.v. het bord E5: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren wanneer een onderbroken witte middellijn is aangebracht, bieden gele londerbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
    • Vanaf huisnr. 141 t.e.m. nr. 153: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren aan een bushalte én wanneer een onderbroken witte middellijn is aangebracht bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
    • inrit naar kerkhof: idem als bovenstaande.
    • T.h.v. huisnr. 55: aangezien in dit deel van de Menenstraat het verkeersregime van woonerf van toepassing is, is parkeren beperkt tot voorziene parkeerplaatsen. Op deze locatie is parkeren, conform de Wegcode, dan ook reeds niet toegestaan. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
    • inrit naast huisnr. 41: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren wanneer een onderbroken witte middellijn is aangebracht, bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
  • Rekkemstraat:
    • inrit huisnr. 2 alsook overzijde: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren wanneer een onderbroken witte middellijn is aangebracht, bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
    • De bushalte t.h.v. huisnr. 146: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren aan een bushalte én wanneer een onderbroken witte middellijn is aangebracht bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden. 
    • t.h.v. huisnr. 123 alsook overzijde: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren wanneer een onderbroken witte middellijn is aangebracht, bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
  • Spoorwegstraat:
    • T.h.v. de Verrijzeniskerk: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren parkeren aan een bushalte (met buskader) bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
    • beide hoeken met de Albrecht Rodenbachlaan: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is om stil- te staan en te parkeren in de nabijheid van kruispunten, bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. De lengte waarover deze lijnen zijn voorzien, is hier bovendien erg beperkt. De gemarkeerde parkeerstroken helpen hier zeker afdoende om de grens te bepalen tot waar men effectief mag parkeren. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
    • Vanaf huisnr. 89 t.em. huisnr. 95: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren parkeren aan een bushalte (met buskader) bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
    • T.h.v. bushalte aan huisnr. 91: zelfde locatie als bovenstaande.
  • Tuinwijk:
    • T.h.v. huisnr. 95: deze lijnen zijn verdwenen op het terrein. Het is daarnaast onduidelijk wat het precieze doel is. Bijgevolg is het niet langer opportuun deze locatie in het reglement op te nemen.
    • hoek met Kon. Boudewijnstraat aan beide zijden: aangezien de omschrijving ging over het kruispunt tussen Kon. Boudewijnstraat 152 en 154 en hier bij recente markeringswerken een zebrapad geschilderd is, is parkeren er, conform de Wegcode, reeds verboden. Gele onderbroken lijnen bieden hier dan ook geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
  • Wevelgemstraat:
    • T.h.v. huisnr. 79 & 86: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren aan een bushalte én wanneer een onderbroken witte middellijn is aangebracht bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.

 Rekkem

  • Lauwestraat:
    • Vanaf huisnr. 4 t.e.m. huisnr 54: deze lijnen zijn, sinds de recente infrastructuurwerken, verdwenen. Daarnaast biedt het geen meerwaarde om deze lijnen opnieuw te schilderen, daar parkeren er is voorzien op afzonderlijke parkeerstroken.
    • Beide zijden inrit naar parking: aangezien de omschrijving is beperkt tot ‘beide zijden inrit naar parking’ is het onduidelijk wat hiermee precies bedoeld wordt. In kader van het streven naar een beter leesbaar reglement, dient deze ‘locatie’ dan ook uit het reglement te worden gehouden.
  • Paradijsstraat:
    • vanaf huisnr. 1A t.e.m. huisnr. 7: aangezien conform de Wegcode het reeds verboden is te parkeren parkeren aan een bushalte bieden gele onderbroken lijnen hier geen meerwaarde. Het is dan ook niet langer opportuun deze locatie in het reglement aan te houden.
    • Vanaf bushalte tot huisnr. 183: idem als bovenstaande.
  • Sint-Niklaasdreef:
    • hoek met Moeskroenstraat: deze lijnen zijn verdwenen op het terrein. Daarnaast biedt het geen meerwaarde om ze opnieuw te schilderen, enerzijds omdat parkeren er reeds deels niet is toegestaan, anderzijds omdat deels parkeren niet langer als problematisch wordt beschouwd.
  • Vagevuurstraat:
    • Vanaf hoek met Vaandelstraat t.e.m. overzijde huisnr. 4: aangezien de omschrijving beperkt is, is het onduidelijk wat hiermee precies bedoeld wordt. In kader van het streven naar een beter leesbaar reglement, dient deze ‘locatie’ dan ook uit het reglement te worden gehouden. 

Voor sommige locaties, is het dan weer noodzakelijk om de omschrijving van de locatie te updaten. Enerzijds omdat sommige omschrijvingen onvoldoende aangeven van wat precies bedoeld wordt, anderzijds omdat sommige omschrijvingen termen vermelden die niet langer van toepassing zijn (bv. rusthuis Sint-Gerardus). Deze worden ook aangepast binnen het reglement, weliswaar zonder afbreuk te doen aan eerdere beslissingen hieromtrent. Op die manier wordt verder gewerkt aan het verhogen van de leesbaarheid en bruikbaarheid van het reglement.

Belangrijk om ook te vermelden is dat met deze grootschalige wijziging geen uitspraak wordt gedaan over de wenselijkheid om alle andere locaties als dusdanig in het reglement te behouden. Het al dan niet behouden (of toevoegen) van locaties wordt stelselmatig en naar aanleiding van meldingen besproken binnen de periodieke overleggen mobiliteit met de lokale politie. In onderling overleg wordt dan beslist of een locatie al dan niet weerhouden wordt.

Twee van deze locaties, besproken binnen deze periodieke overleggen, worden dienden dan ook nog te worden toegevoegd. Het gaat daarbij om volgende locaties:

  • Bruggestraat (t.h.v. huisnr. 37 tussen de toegang tot de garages en de parkeerstrook)

In het periodieke overleg van 13 juni 2023 werd namelijk het volgende besproken:

 

2. Gele lijnen Bruggestraat 37


Via de gemeenschapswachten krijgen we de vraag of de gele lijnen in de Bruggestraat t.h.v. nr. 37 kunnen doorgetrokken worden tot aan het parkeervak. Er staan daar regelmatig wagens waardoor de bewoners van het appartementsgebouw bijna niet meer zouden kunnen inrijden.


ADVIES MOBILITEIT: Het belangrijkste element hierin is of de afgebogen hoek aan de inrit meetelt met de inrit of niet. Zo niet is er tussen de parkeerstrook en de inrit in principe voldoende breedte om een wagen te stallen. Zo ja, mag men hier eigenlijk al niet staan. Toch stelt de dienst voor hier sowieso niet op de vraag in te gaan. Enerzijds kan ook bij hinderlijk parkeren kan namelijk steeds de politie gecontacteerd worden. Anderzijds is de inrit naar de achterliggende garages hier zeker niet minder breed dan op andere plaatsen in de Bruggestraat.
VRAAG POLITIE: Kan de Politie zich vinden in dit advies?

  • Huidige gele lijnen dienen verwijderd te worden aan rechterzijde inrit (zie bovenstaand Bruggestraat 31-35). Aan linkerzijde inrit dienen gele lijnen te worden voorzien tussen inrit en parkeervak.
  • Het aanvullend reglement dient te worden aangepast.
  • Debora volgt verder op.
  • Koen beantwoordt de melding.
   
  • Moorselestraat (t.h.v. huisnr. 61)
In het periodieke overleg van 3 oktober 2022 werd namelijk het volgende besproken:
 
 

2. Verkeer Moorselestraat (besproken in politieoverleg 29 januari 2019 en 24 januari 2022)

Via de Schepen kwam de melding binnen dat het buitenrijden van de Hagewindestraat in de Moorselestraat bemoeilijkt wordt door dicht parkerende voertuigen aan de rechterzijde van het kruispunt. Het zicht zou vaak te beperkt zijn om een veilige inschatting te kunnen maken van het verkeer dat van rechts komt.

ADVIES MOBILITEIT: Op vraag van Schepen Roose zijn de GW’s reeds te plaatse geweest voor een controle en inschatting van de toestand. Hun inschatting was gelijkaardig aan die van de melder. Ook de dienst mobiliteit kan zich enigszins herkennen in de gestelde problematiek. Het voetpad aan die zijde van de Moorselestraat is namelijk erg smal en er staat een OV-paal juist op de hoek, waardoor men bij het buitenrijden nauwelijks zicht heeft op het aankomende verkeer. Daar een uitstulping hier, wegens de nabijheid van de uitstulping aan de Klimopwindestraat en de bushalte, onmogelijk is, en dat voor de Moorselestraat 61 parkeerruimte mogelijk is in de Hagewindestraat, kan de dienst zich vinden in het voorzien van gele lijnen op de hoek voor de lengte van de voorgevel van Moorselestraat 61.
ADVIES POLITIE: Geen specifieke voorstander om hier extra maatregelen te nemen. Het gaat hier namelijk over een zone 30.

  • Het voorstel om gele lijnen te voorzien wordt gevolgd.
  • Invoering voorrang van rechts (conform AVR Moorselestraat) mag uitgevoerd worden
  • Debora volgt verder op.
  • Schepen beantwoordt de melder.
 



Besluit

Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen stelt het gewijzigde aanvullend verkeersreglement inzake de aanbreng van gele onderbroken lijnen vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:



Aanvullend verkeersreglement inzake de aanbreng van gele onderbroken lijnen

Artikel 1: LOCATIES

§1.a. Op de hierna aangeduide plaatsen is het parkeren van voertuigen verboden op de rijbaan:

Straat

Locatie

MENEN

Ambachtenstraat

  • vanaf huisnr. 61 t.e.m. huisnr. 65

Bakkerstraat

  • aan beide zijden van de toegang tot de garage aan huisnr. 17

Basse Censestraat

  • over de volledige lengte van de zijgevel van Noordstraat huisnr. 23

Benediktinessenstraat

  • vanaf huisnr. 3 t.e.m. huisnr. 9 (voorgevel)

Bruggestraat

 

  • t.h.v. huisnr. 37 tussen de toegang tot de garages en de parkeerstrook
  • aan beide zijden van de toegang tot de parking aan huisnr. 43
  • vanaf huisnr. 48 t.e.m. huisnr. 46
  • aan beide zijden van de toegang tot de garage aan huisnr. 55.
  • vanaf huisnr. 514 t.e.m. huisnr. 520

Buurtweg

  • t.h.v. de toegang trage weg naar het Groenhof

Demeystraat

 

  • vanaf hoek met de Grensstraat t.e.m. huisnr. 31
  • vanaf hoek met de Grensstraat t.e.m. huisnr. 32
  • aan beide zijden van de inrit tot de achterzijde Westkaai 6

Diefhondstraat

  • t.h.v. de hoek met de Basse Censestraat

Diksmuideplein

  • t.h.v. de glasbol

Edgar Tinelstraat

  • t.h.v. de toegang tot de trage weg  tussen huisnr. 9 en huisnr. 11 en t.h.v. de toegang tot de trage weg aan de overzijde van de rijbaan

Emiel Hullebroeckstraat

  • t.h.v. de toegang tot de trage weg tussen huisnr. 8 en huisnr. 10
  • t.h.v. de toegang tot de trage weg naast huisnr. 19 
  • t.h.v. de toegang tot de trage weg tussen huisnr. 29 en huisnr. 31
  • t.h.v. de toegang tot de trage weg naast huisnr. 35

Ezelbrugstraat

  • t.h.v. huisnr. 46

Fred. Wallecanstraat

  • aan beide zijden van de toegang tot de loods aan huisnr. 9

Graaf v. Vlaanderenstraat

  • aan beide zijden van de toegang tot de garage naast huisnr. 5 t.e.m. huisnr. 7
  • aan beide zijden van de toegang tot de doorgang aan huisnr. 32

Grensstraat

  • t.h.v. het kruispunt met de Westkaai
  • t.h.v. het kruispunt met de Demeystraat

Halewijnstraat

  • aan beide zijden van de toegang tot de garages aan huisnr. 50
  • vanaf huisnr. 88 t.e.m. huisnr. 94

Hogeweg

  • t.h.v. huisnr. 10
  • aan beide zijden van de toegang tot de parking aan huisnr. 19

Italiëstraat

  • vanaf huisnr. 14 t.e.m. huisnr. 16

Kanonstraat

  • vanaf huisnr. 18 tot aan nr. 20

Kapucijnenweg

  • t.h.v. huisnr. 120 aan alle zijden van de rijbaan

Kardinaal Cardijnlaan

  • t.h.v. de toegang tot de trage weg tussen huisnr. 32 en huisnr. 34

Klimopwindestraat

  • t.h.v. huisnr. 1 en de overzijde van de rijbaan

Koningstraat

 

  • vanaf  het kruispunt met de Ieperstraat t.e.m. huisnr. 4
  • aan beide zijden van de toegang tot de garage aan huisnr. 10
  • aan beide zijden van de toegang tot de garage aan huisnr. 11

Kunstenstraat

  • aan de overzijde van de rijbaan t.h.v. de toegangen tot de garages aan huisnr. 1
  • aan beide zijden van de toegang tot de garages aan huisnr. 23

Lageweg

  • vanaf huisnr. 120 t.e.m. huisnr. 122

Lode Zielenslaan

  • t.h.v. de toegang tot de trage weg naar de Multatulilaan
  • t.h.v. de toegang tot trage weg tussen huisnr. 19 en huisnr. 21
  • t.h.v. de toegang tot de trage weg tussen huisnr. 24 en huisnr. 26
  • t.h.v. de toegang tot de trage weg naar de Kardinaal Cardijnlaan

Molenstraat

  • vanaf huisnr. 68B t.e.m. huisnr. 68
  • vanaf huisnr. 88 t.e.m. huisnr. 94

Moorselestraat

  • vanaf huisnr. 41 t.e.m. huisnr. 43
  • t.h.v. huisnr. 61
  • aan beide zijden van de toegang tot huisnr. 77B
Nieuwstraat
  • vanaf het kruispunt met de Ieperstraat over een lengte van 10m langs beide zijden van de rijbaan

Noordkaai

  • aan de overzijde van de rijbaan t.h.v. de toegangen tot de garages aan huisnr. 8

Olmenlaan          

  • t.h.v het verlaagde voetpad aan huisnr. 16

Onderwijsplein      

  • vanaf huisnr. 7 (voorgevel) t.e.m. huisnr. 8

Ontvoogdingstraat

  • t.h.v. het kruispunt met de René Gombertstraat

Oostkaai

  • vanaf het kruispunt met de Rijselstraat tot aan de parkeerplaatsen dwars op de rijbaan (kant Leie)

Ostenstraat

  • t.h.v. huisnr. 15 aan de overzijde van de rijbaan

Ooststraat

  • vanaf het kruispunt met de Kortrijkstraat over een lengte van 15m langs beide zijden van de rijbaan

Oude Leielaan

 

  • vanaf huisnr.41 t.e.m. huisnr. 42 en aan de overzijde van de rijbaan
  • aan beide zijden van de rijbaan t.h.v. het park Bois de Bologne

Parkstraat

  • over de volledige lengte van de straat tussen de afgebakende parkeerzones

Piketpoort

  • t.h.v. huisnr. 3 aan de overzijde van de rijbaan
  • t.h.v. huisnr. 7 aan de overzijde van de rijbaan
  • t.h.v. huisnr. 8 aan de overzijde van de rijbaan

Poststraat

  • vanaf het kruispunt met de Oude Leielaan tot en met huisnr. 18
  • aan beide zijden van de toegangen tot de garages aan huisnr. 9

René Gombertstraat  

  • t.h.v. huisnr. 8 bij de schoolpoort aan de overzijde van de rijbaan

Sluizenkaai

  • vanaf de toegang tot de camperparking t.e.m. huisnr 78 (volledige zijgevel van het zwembad)
  • aan beide zijden van de toegang tot de parking aan de achterzijde van Oude Leielaan 15 (school)

Stationsstraat

  • aan beide zijden van de toegang tot de garages aan huisnr. 46
  • t.h.v. huisnr. 32 bij de schoolpoort aan de overzijde van de rijbaan
Ter Wallestraat
  • t.h.v. huisnr 24

Vander Merschplein

  • t.h.v. huisnr. 54 aan beide zijden van de rijbaan over een lengte van 5m na het zebrapad

Vaubanstraat

  • over de volledige lengte van de zijgevel van Arsenaalstraat huisnr. 2
  • vanaf huisnr. 8 t.e.m. huisnr. 20
  • in de bocht vanaf de uitrit tot het politiekantoor t.e.m. huisnr. 64 (incl. toegang trage weg)

Vlamingenstraat

  • aan beide zijden van de toegangsweg naar huisnr. 68 t.e.m. huisnr. 78
  • vanaf huisnr. 135 tot aan het kruispunt met de Leopoldstraat

Vredestraat

  • t.h.v. huisnr. 27

Waalvest

  • aan beide zijden van de toegang tot de garages aan huisnr. 45
  • ter hoogte van de toegang tot huisnr. 69 en aan de overzijde van de rijbaan

Warande

  • t.h.v. huisnr. 2 

Wervikstraat

  • aan beide zijden van de toegang tot de garages naast huisnr. 17
  • vanaf huisnr. 90 t.e.m. huisnr. 100

Wilgenlaan

  • t.h.v. glasbollen tussen huisnr. 70 en huisnr. 72

Yvonne Serruysstraat

  • aan beide zijden van de toegang tot Yv. Serruysstraat 44 (depot technische dienst)

Zuidstraat

  • vanaf het kruispunt met de Moeskroenstraat over een lengte van 10m langs de zijgevel van Moeskroenstraat huisnr. 264
  • t.h.v. huisnr.8 aan beide zijden van de poort aan de overzijde van de rijbaan

DEELGEMEENTE LAUWE

Aalbeeksesteenweg

  • t.h.v. de toegang tot de trage weg naast huisnr. 31

Boldriesstraat

  • vanaf het kruispunt met de Grote Molenstraat over een lengte van 10m langs beide zijden van de rijbaan

Deken Darrasstraat

  • aan beide zijden van de toegang tot de garages naast huisnr. 8
  • t.h.v. huisnr. 22
  • over de volledige lengte van huisnr. 68

Goevrouwestraat

  • vanaf huisnr. 7 t.e.m. huisnr. 9
  • vanaf huisnr. 13 t.e.m. huisnr. 15

Grote Molenstraat

  • vanaf huisnr. 2 t.e.m. huisnr. 4
  • vanaf huisnr. 22 t.e.m. huisnr. 26 en aan de overzijde van de rijbaan
  • vanaf het kruispunt met de Deken Darrasstraat t.e.m. huisnr. 50
  • t.h.v. huisnr. 57
  • vanaf huisnr. 108 t.e.m. huisnr. 110
  • t.h.v. huisnr. 114
  • t.h.v. de zijgevel van Hospitaalstraat huisnr. 81 (woonzorgcentrum) en aan de overzijde van de rijbaan

 

Handboogstraat

  • vanaf het kruispunt met de Lauwbergstraat t.e.m. huisnr. 19 langs beide zijden van de rijbaan

Hospitaalstraat

  • vanaf huisnr. 79 t.e.m. huisnr. 81 (woonzorgcentrum)

Koning Boudewijnstraat

  • t.h.v. huisnr. 158

Larstraat

  • t.h.v. de toegang tot de trage weg naast huisnr. 76

Lauwbergstraat

  • vanaf de zijgevel van Wevelgemstraat 2a (school) tot aan het kruispunt met de Wevelgemstraat
  • vanaf huisnr. 21 t.e.m. huisnr. 11

Menenstraat

  • vanaf huisnr. 112 t.e.m. huisnr. 114
  • vanaf huisnr. 201 t.e.m. huisnr. 203

 

Prins Regentstraat

  • vanaf het kruispunt met de Lauwbergstraat over een lengte van 22m t.h.v. de zijgevel van Lauwbergstraat huisnr. 76
  • t.h.v. huisnr. 31

Schoolstraat

  • aan beide zijden van de toegang tot de parking aan huisnr. 8

Schonekeerstraat

  • tussen de toegang tot huisnr. 203 en de toegang tot de parking aan huisnr. 205

Spoorwegstraat

  • vanaf het kruispunt met de Lauwbergstraat tot het begin van de voorgevel aan huisnr. 4
  • ter hoogte van het kruispunt met de Vrijheidsboomplaats over een lengte van 10m langs beide zijden van het kruispunt (zijde met onpare huisnummers)

Tuinwijk

  • vanaf de voorgevel van huisnr. 97 t.e.m. de zijgevel van huisnr. 97

DEELGEMEENTE REKKEM

Fonteinstraat

  •  t.h.v. huisnr. 17 en huisnr. 19 aan beide zijden van de toegang tot de loods aan de overzijde van de rijbaan 

Kommandant Vinckestraat

 

  • vanaf huisnr. 24 t.e.m. huisnr. 26
  • aan beide zijden van de toegang tot de parking naast huisnr. 10

Lauwestraat

  • aan beide zijden van de toegang tot de parking aan huisnr. 64A-64B (sporthal)
Murissonstraat
  • vanaf huisnr. 155 t.e.m. huisnr. 157

Neerweg

  • aan beide zijden van de toegang tot de doorgang tussen huisnr. 10 en huisnr. 14
  • aan beide zijden van de toegang tot de doorgang tussen huisnr. 30 en huisnr. 34
  • t.h.v. huisnr. 37

Paradijsstraat

  • t.h.v. huisnr. 118 (school)

 

Priester Coulonstraat

  • t.h.v. huisnr. 9 (woonzorgcentrum)
  • t.h.v. huisnr. 4

Schelpenstraat

  • aan beide zijden van de toegang tot huisnr. 6 t.e.m. huisnr. 10

Vagevuurstraat

  • aan beide zijden van de toegang tot de doorgang tussen huisnr. 17 en huisnr. 19

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.1 van het KB van 1/12/75.

Artikel 2: KENNISGAVE

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 186 en 187 van het Gemeentedecreet door bekendmaking op de website en door de inschrijving in het gemeentelijk register der bekendmakingen en op het digitaal loket lokaal bestuur.

Artikel 3: INWERKINGTREDING

Deze wijzigingen treden onmiddellijk in werking, vanaf datum bekendmaking.