Aanvullend verkeersreglement inzake de aanbreng van gele onderbroken lijnen. Aanpassing. Vaststelling.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Met de eerste wijziging van het netwerk openbaar vervoer op 1 juli 2023 op het terrein, is ook de bushalte Lauwe Spoorwegstraat terug van de Spoorwegstraat naar de Lauwbergstraat teruggeplaatst. Het bushokje wordt op die manier ook terug gemakkelijker in gebruik. Echter wordt het tegelijk als noodzakelijk gezien om ook de parkeersituatie te wijzigen. Op vandaag parkeren auto's namelijk tot voor de bushalte in de Lauwbergstraat, wat ten allen tijde te vermijden is. Het belemmert namelijk het comfortabel in- en uitstappen en het wenken van de buschauffeur door de moeilijke zichtbaarheid. Vanuit De Lijn wordt dan ook gevraagd hier een buskader te voorzien. In samenspraak met hen, en na plaatsbezoek, werd geoordeeld dat het daarentegen wel mogelijk was om, waar tot 1 juli de bushalte stond in de Spoorwegstraat, hier terug meer ruimte te voorzien voor het stallen van voertuigen. Hiervoor dient het geldende reglement rond de gele onderbroken lijnen wel te worden gewijzigd. Enkel de gele onderbroken lijn tussen het kruispunt en huisnr. 4 (in de Spoorwegstraat) dient nog behouden te blijven om het vlotte indraaien van grote voertuigen (niet enkel bussen) te kunnen garanderen.
Daarnaast bleek bij nazicht een groot aantal locaties waarvoor gele onderbroken lijnen zijn voorzien binnen het reglement niet langer opportuun te zijn. Bij het nemen van andere verkeersmatregelen, wegenwerken, etc. werd bijvoorbeeld niet steevast gecontroleerd of de locaties binnen dit reglement nog langer relevant zijn. De dienst stelt voor deze uit het reglement te verwijderen.
Niet alleen wordt op die manier een beter overzicht gecreëerd, wat de werkbaarheid verbetert op vlak van handhaving. Maar, door ook in te zetten op een slanker reglement, wordt mogelijk vermeden dat onnodige werktijd en middelen verloren gaan naar locaties waar gele onderbroken lijnen niet langer opportuun zijn.
Het gaat daarbij om volgende locaties:
Menen:
Lauwe:
Rekkem
Voor sommige locaties, is het dan weer noodzakelijk om de omschrijving van de locatie te updaten. Enerzijds omdat sommige omschrijvingen onvoldoende aangeven van wat precies bedoeld wordt, anderzijds omdat sommige omschrijvingen termen vermelden die niet langer van toepassing zijn (bv. rusthuis Sint-Gerardus). Deze worden ook aangepast binnen het reglement, weliswaar zonder afbreuk te doen aan eerdere beslissingen hieromtrent. Op die manier wordt verder gewerkt aan het verhogen van de leesbaarheid en bruikbaarheid van het reglement.
Belangrijk om ook te vermelden is dat met deze grootschalige wijziging geen uitspraak wordt gedaan over de wenselijkheid om alle andere locaties als dusdanig in het reglement te behouden. Het al dan niet behouden (of toevoegen) van locaties wordt stelselmatig en naar aanleiding van meldingen besproken binnen de periodieke overleggen mobiliteit met de lokale politie. In onderling overleg wordt dan beslist of een locatie al dan niet weerhouden wordt.
Twee van deze locaties, besproken binnen deze periodieke overleggen, worden dienden dan ook nog te worden toegevoegd. Het gaat daarbij om volgende locaties:
In het periodieke overleg van 13 juni 2023 werd namelijk het volgende besproken:
| 2. Gele lijnen Bruggestraat 37
|
| 2. Verkeer Moorselestraat (besproken in politieoverleg 29 januari 2019 en 24 januari 2022) Via de Schepen kwam de melding binnen dat het buitenrijden van de Hagewindestraat in de Moorselestraat bemoeilijkt wordt door dicht parkerende voertuigen aan de rechterzijde van het kruispunt. Het zicht zou vaak te beperkt zijn om een veilige inschatting te kunnen maken van het verkeer dat van rechts komt. ADVIES MOBILITEIT: Op vraag van Schepen Roose zijn de GW’s reeds te plaatse geweest voor een controle en inschatting van de toestand. Hun inschatting was gelijkaardig aan die van de melder. Ook de dienst mobiliteit kan zich enigszins herkennen in de gestelde problematiek. Het voetpad aan die zijde van de Moorselestraat is namelijk erg smal en er staat een OV-paal juist op de hoek, waardoor men bij het buitenrijden nauwelijks zicht heeft op het aankomende verkeer. Daar een uitstulping hier, wegens de nabijheid van de uitstulping aan de Klimopwindestraat en de bushalte, onmogelijk is, en dat voor de Moorselestraat 61 parkeerruimte mogelijk is in de Hagewindestraat, kan de dienst zich vinden in het voorzien van gele lijnen op de hoek voor de lengte van de voorgevel van Moorselestraat 61.
|
Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen stelt het gewijzigde aanvullend verkeersreglement inzake de aanbreng van gele onderbroken lijnen vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de aanbreng van gele onderbroken lijnen
Artikel 1: LOCATIES
§1.a. Op de hierna aangeduide plaatsen is het parkeren van voertuigen verboden op de rijbaan:
| Straat |
Locatie |
| MENEN |
|
| Ambachtenstraat |
|
| Bakkerstraat |
|
| Basse Censestraat |
|
| Benediktinessenstraat |
|
| Bruggestraat
|
|
| Buurtweg |
|
| Demeystraat
|
|
| Diefhondstraat |
|
| Diksmuideplein |
|
| Edgar Tinelstraat |
|
| Emiel Hullebroeckstraat |
|
| Ezelbrugstraat |
|
| Fred. Wallecanstraat |
|
| Graaf v. Vlaanderenstraat |
|
| Grensstraat |
|
| Halewijnstraat |
|
| Hogeweg |
|
| Italiëstraat |
|
| Kanonstraat |
|
| Kapucijnenweg |
|
| Kardinaal Cardijnlaan |
|
| Klimopwindestraat |
|
| Koningstraat
|
|
| Kunstenstraat |
|
| Lageweg |
|
| Lode Zielenslaan |
|
| Molenstraat |
|
| Moorselestraat |
|
| Nieuwstraat |
|
| Noordkaai |
|
| Olmenlaan |
|
| Onderwijsplein |
|
| Ontvoogdingstraat |
|
| Oostkaai |
|
| Ostenstraat |
|
| Ooststraat |
|
| Oude Leielaan
|
|
| Parkstraat |
|
| Piketpoort |
|
| Poststraat |
|
| René Gombertstraat |
|
| Sluizenkaai |
|
| Stationsstraat |
|
| Ter Wallestraat |
|
| Vander Merschplein |
|
| Vaubanstraat |
|
| Vlamingenstraat |
|
| Vredestraat |
|
| Waalvest |
|
| Warande |
|
| Wervikstraat |
|
| Wilgenlaan |
|
| Yvonne Serruysstraat |
|
| Zuidstraat |
|
| DEELGEMEENTE LAUWE |
|
| Aalbeeksesteenweg |
|
| Boldriesstraat |
|
| Deken Darrasstraat |
|
| Goevrouwestraat |
|
| Grote Molenstraat |
|
| Handboogstraat |
|
| Hospitaalstraat |
|
| Koning Boudewijnstraat |
|
| Larstraat |
|
| Lauwbergstraat |
|
| Menenstraat |
|
| Prins Regentstraat |
|
| Schoolstraat |
|
| Schonekeerstraat |
|
| Spoorwegstraat |
|
| Tuinwijk |
|
| DEELGEMEENTE REKKEM |
|
| Fonteinstraat |
|
| Kommandant Vinckestraat
|
|
| Lauwestraat |
|
| Murissonstraat |
|
| Neerweg |
|
| Paradijsstraat |
|
| Priester Coulonstraat |
|
| Schelpenstraat |
|
| Vagevuurstraat |
|
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.1 van het KB van 1/12/75.
Artikel 2: KENNISGAVE
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 186 en 187 van het Gemeentedecreet door bekendmaking op de website en door de inschrijving in het gemeentelijk register der bekendmakingen en op het digitaal loket lokaal bestuur.
Artikel 3: INWERKINGTREDING
Deze wijzigingen treden onmiddellijk in werking, vanaf datum bekendmaking.