Terug
Gepubliceerd op 12/12/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 07/12/2022 - 19:00

Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken. Vaststelling wijziging reglement.

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter Gemeenteraad
Eddy Lust, Burgemeester
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Julie Roussel, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Herwig Vrijsen, Raadsleden
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Mattias Eeckhout, Raadslid
Bevoegdheid Orgaan

art. 2 en 40-41 Decreet Lokaal Bestuur;

Juridische grond

Art. 170 § 4 van de Grondwet;

Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen  en latere wijzigingen; 

Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning; 

Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur en latere wijzigingen; 

KB van 10 december 1996, meer bepaald artikel 10 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;

Wet van 14 maart 1968, meer bepaald artikel 2 § 1 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met art. 5.1.1 en het conform verklaren van het plannenregister op 11 oktober 2013; 

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met art. 5.2.1 informatieplicht en art. 5.1.2; 

Omzendbrief van 1 december 2004 pagina 15 met betrekking tot afgifte elektronische identiteitskaarten; 

Omzendbrieven van 10 januari 2007, 31 januari 2007 en 14 juni 2007 betreffende de invoering van de KIDS-ID; 

Omzendbrief van 15 september 2017, geldig vanaf 1 januari 2018, inzake reisdocumenten voor niet-Belgen. 

Omzendbrief KB/ABB 2018/4 over de hervorming van het bestuurlijk toezicht en de uitbreiding van de bekendmakingsplicht;

Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;

Omzendbrief van 11 oktober 2022 met referentie 4296346 inzake de tarieven van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten geldig vanaf 1 januari 2023;

Gemeenteraadsbeslissing van 9 maart 2022 houdende de vaststelling van de indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode van 2022-2025;

Feiten Context en argumentatie

In de gemeenteraad van 9 maart 2022 werd de indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken vastgesteld voor de periode 2022-2025.

De goedkeuring door de Vlaamse Overheid van de intergemeentelijke samenwerking ‘Kwalitatief Wonen in de Grensstreek’ met Menen, Wervik en Mesen.

De goedkeuring van de overstap naar digitale notarisattesten. 

De omschakeling naar digitale behandeling en opslag van dossiers betekent op termijn een belangrijke besparing. Deze omschakeling vergt een initiële investering in de aanpassingen inzake IT-infrastructuur en daardoor zal de Vlaamse Regering hierbij een ondersteuning bieden onder de vorm van een subsidie.

Voor wat de betreft de gewone aanvragen is het wenselijk dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen aanvragen met enkel stedenbouwkundige handelingen, nogmaals onderverdeeld in dossier met en dossiers zonder medewerking architect, en aanvragen met zowel stedenbouwkundige handelingen als vergunning plichtige exploitatie van ingedeelde inrichting of activiteiten.

Voor een vereenvoudigde procedure is er geen openbaar onderzoek nodig en bij een gewone procedure zijn de kosten voor het openbaar onderzoek in de tarieven inbegrepen.

Voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of voor de bijstelling van een dergelijke omgevingsvergunning, wordt slechts de vereenvoudigde procedure toegepast, wanneer voldaan is aan art. 13 (zie supra) en de gewone procedure in de andere gevallen.

Daar wij een grensgemeente zijn, zijn we verplicht een overlijden van een buitenlander te laten constateren door een Belgische arts.

Er is ook de mogelijkheid om een super dringende aanvraag te doen bij de gemeente of bij FOD buitenlandse zaken voor een internationaal paspoort maar die enkel af te halen is bij FOD buitenlandse zaken.

Rekening houdend met het internationaal verdrag betreffende de status van vluchtelingen, ondertekend op 28/07/1951 (wet van 26 juni 1953 - BS 4 oktober 1953), gewijzigd door het protocol van New York op 31 januari 1967 (BS 3 mei 1969).

Gelet op de financiële toestand van de gemeente.

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 november 2022.

Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Julie Roussel, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Herwig Vrijsen, Eric Algoet
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Julie Roussel, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Herwig Vrijsen
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

De gemeenteraad stelt het reglement "Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken" vast.

 

Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken


ARTIKEL 1

Vanaf 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 wordt een indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken geheven.

 

ARTIKEL 2

De bedragen worden als volgt vastgesteld:

aangifte geboorte: 15,00 euro

aangifte huwelijk: 20,00 euro

aangifte overlijden: 15,00 euro

ereloonnota vaststellen overlijden buitenlanders: 42,00 euro

koesterboekje: 20,00 euro

EID Belgen: 22,00 euro

EID Belgen: spoedprocedure gemeente: 145,00 euro

EID Belgen: spoedprocedure FOD: 180,00 euro

kids-ID: 11,00 euro

kids-ID: spoedprocedure gemeente: 134,00 euro

kids-ID: spoedprocedure FOD: 169,00 euro

internationaal paspoort -18 jaar: 44,00 euro

internationaal paspoort +18 jaar: 74,00 euro 

internationaal paspoort -18 jaar: dringende procedure: 230,00 euro

internationaal paspoort +18 jaar: dringende procedure: 260,00 euro

internationaal paspoort -18 jaar: superdringende procedure: 290,00 euro

internationaal paspoort +18 jaar: superdringende procedure: 320,00 euro

rijbewijs: 25,00 euro

voorlopig rijbewijs: 25,00 euro

internationaal rijbewijs: 25,00 euro

afsluiten samenlevingscontract: 20,00 euro

beëindiging samenlevingscontract: 20,00 euro

eenzijdige beëindiging samenlevingscontract: 220,00 euro

EID vreemdelingen: elektronische verblijfskaarten A(a)/B(b)/H(c)/K(d)/L(e)/F(h)/F+(i)/N(j)/M(k)/M(l)/J(m)/I(n): 22,00 euro

EID vreemdelingen: elektronische verblijfskaarten EU(f) en EU+(g): 22,00 euro

EID vreemdelingen: spoedprocedure gemeente: 145,00 euro

vreemdelingenkaart: 10,00 euro

vreemdelingenkaart duplicaat: 11,50 euro

vreemdelingenkaart - 12 jaar: 2,00 euro

reistitel vluchtelingen - 18 jaar: 44,00 euro 

reistitel vluchtelingen + 18 jaar: 74,00 euro

reistitel vluchtelingen - 18 jaar: dringende procedure: 230,00 euro

reistitel vluchtelingen + 18 jaar: dringende procedure: 260,00 euro

reistitel vluchtelingen - 18 jaar: superdringende procedure: 290,00 euro

reistitel vluchtelingen + 18 jaar: superdringende procedure: 320,00 euro

kopie A4 formaat: 0,25 euro

kopie A3 formaat: 0,50 euro

kleurenkopie A4 formaat: 1,00 euro

kleurenkopie A3 formaat: 2,00 euro

afdruk kopie plannen: 6,50 euro/m²

afdruk plotter: 2,50 euro

Administratieve stukken Ruimtelijke Ordening:

stedenbouwkundig uittreksel conform VCRO: 130,00 euro voor analoge aanvraag (geldig tot inwerkingtreding van retributiereglement vastgoedinformatie).

stedenbouwkundig uittreksel conform VCRO: 80,00 euro voor digitale aanvraag (geldig tot inwerkingtreding van retributiereglement vastgoedinformatie).

aanvraag stedenbouwkundig attest: 70,00 euro

aanvraag planologisch attest: 250,00 euro

omgevingsvergunning: onderstaande tarieven worden onderscheiden: 

melding

50,00 euro

vereenvoudigde procedure enkel stedenbouwkundige aspecten zonder architect

100,00 euro

vereenvoudigde procedure

200,00 euro

gewone procedure enkel stedenbouwkundige aspecten zonder architect

150,00 euro

gewone procedure enkel stedenbouwkundige aspecten met architect

250,00 euro

gewone procedure

500,00 euro

De belasting is niet verschuldigd voor overheidsinstellingen of instellingen die  opgericht zijn door de overheden.

 

ARTIKEL 3

Deze belasting is te betalen door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente, op verzoek of ambtshalve, worden afgegeven. 

 

ARTIKEL 4

Bij gebrek aan onmiddellijke betaling wordt de belasting een kohierbelasting. 

 

ARTIKEL 5

Deze belasting is niet toepasselijk op de aangifte van stukken die krachtens een wet, een Koninklijk Besluit of enig ander overheidsbesluit reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten, die de met het afgeven van paspoorten belaste gemeenten ambtshalve bekomen en waarvan sprake in het Regentbesluit van 26 juli 1948. 

 

ARTIKEL 6

De vorige verordening van 9 maart 2022 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van het huidig reglement, dit is vanaf 1 januari 2023 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.  

 

ARTIKEL 7 

Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.