art. 2 en 40-41 Decreet Lokaal Bestuur;
Art. 170 § 4 van de Grondwet;
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur en latere wijzigingen;
KB van 10 december 1996, meer bepaald artikel 10 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;
Wet van 14 maart 1968, meer bepaald artikel 2 § 1 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met art. 5.1.1 en het conform verklaren van het plannenregister op 11 oktober 2013;
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met art. 5.2.1 informatieplicht en art. 5.1.2;
Omzendbrief van 1 december 2004 pagina 15 met betrekking tot afgifte elektronische identiteitskaarten;
Omzendbrieven van 10 januari 2007, 31 januari 2007 en 14 juni 2007 betreffende de invoering van de KIDS-ID;
Omzendbrief van 15 september 2017, geldig vanaf 1 januari 2018, inzake reisdocumenten voor niet-Belgen.
Omzendbrief KB/ABB 2018/4 over de hervorming van het bestuurlijk toezicht en de uitbreiding van de bekendmakingsplicht;
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
Omzendbrief van 11 oktober 2022 met referentie 4296346 inzake de tarieven van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten geldig vanaf 1 januari 2023;
Gemeenteraadsbeslissing van 9 maart 2022 houdende de vaststelling van de indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode van 2022-2025;
In de gemeenteraad van 9 maart 2022 werd de indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken vastgesteld voor de periode 2022-2025.
De goedkeuring door de Vlaamse Overheid van de intergemeentelijke samenwerking ‘Kwalitatief Wonen in de Grensstreek’ met Menen, Wervik en Mesen.
De goedkeuring van de overstap naar digitale notarisattesten.
De omschakeling naar digitale behandeling en opslag van dossiers betekent op termijn een belangrijke besparing. Deze omschakeling vergt een initiële investering in de aanpassingen inzake IT-infrastructuur en daardoor zal de Vlaamse Regering hierbij een ondersteuning bieden onder de vorm van een subsidie.
Voor wat de betreft de gewone aanvragen is het wenselijk dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen aanvragen met enkel stedenbouwkundige handelingen, nogmaals onderverdeeld in dossier met en dossiers zonder medewerking architect, en aanvragen met zowel stedenbouwkundige handelingen als vergunning plichtige exploitatie van ingedeelde inrichting of activiteiten.
Voor een vereenvoudigde procedure is er geen openbaar onderzoek nodig en bij een gewone procedure zijn de kosten voor het openbaar onderzoek in de tarieven inbegrepen.
Voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of voor de bijstelling van een dergelijke omgevingsvergunning, wordt slechts de vereenvoudigde procedure toegepast, wanneer voldaan is aan art. 13 (zie supra) en de gewone procedure in de andere gevallen.
Daar wij een grensgemeente zijn, zijn we verplicht een overlijden van een buitenlander te laten constateren door een Belgische arts.
Er is ook de mogelijkheid om een super dringende aanvraag te doen bij de gemeente of bij FOD buitenlandse zaken voor een internationaal paspoort maar die enkel af te halen is bij FOD buitenlandse zaken.
Rekening houdend met het internationaal verdrag betreffende de status van vluchtelingen, ondertekend op 28/07/1951 (wet van 26 juni 1953 - BS 4 oktober 1953), gewijzigd door het protocol van New York op 31 januari 1967 (BS 3 mei 1969).
Gelet op de financiële toestand van de gemeente.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 november 2022.
De gemeenteraad stelt het reglement "Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken" vast.
Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken
ARTIKEL 1
Vanaf 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025 wordt een indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken geheven.
ARTIKEL 2
De bedragen worden als volgt vastgesteld:
aangifte geboorte: 15,00 euro
aangifte huwelijk: 20,00 euro
aangifte overlijden: 15,00 euro
ereloonnota vaststellen overlijden buitenlanders: 42,00 euro
koesterboekje: 20,00 euro
EID Belgen: 22,00 euro
EID Belgen: spoedprocedure gemeente: 145,00 euro
EID Belgen: spoedprocedure FOD: 180,00 euro
kids-ID: 11,00 euro
kids-ID: spoedprocedure gemeente: 134,00 euro
kids-ID: spoedprocedure FOD: 169,00 euro
internationaal paspoort -18 jaar: 44,00 euro
internationaal paspoort +18 jaar: 74,00 euro
internationaal paspoort -18 jaar: dringende procedure: 230,00 euro
internationaal paspoort +18 jaar: dringende procedure: 260,00 euro
internationaal paspoort -18 jaar: superdringende procedure: 290,00 euro
internationaal paspoort +18 jaar: superdringende procedure: 320,00 euro
rijbewijs: 25,00 euro
voorlopig rijbewijs: 25,00 euro
internationaal rijbewijs: 25,00 euro
afsluiten samenlevingscontract: 20,00 euro
beëindiging samenlevingscontract: 20,00 euro
eenzijdige beëindiging samenlevingscontract: 220,00 euro
EID vreemdelingen: elektronische verblijfskaarten A(a)/B(b)/H(c)/K(d)/L(e)/F(h)/F+(i)/N(j)/M(k)/M(l)/J(m)/I(n): 22,00 euro
EID vreemdelingen: elektronische verblijfskaarten EU(f) en EU+(g): 22,00 euro
EID vreemdelingen: spoedprocedure gemeente: 145,00 euro
vreemdelingenkaart: 10,00 euro
vreemdelingenkaart duplicaat: 11,50 euro
vreemdelingenkaart - 12 jaar: 2,00 euro
reistitel vluchtelingen - 18 jaar: 44,00 euro
reistitel vluchtelingen + 18 jaar: 74,00 euro
reistitel vluchtelingen - 18 jaar: dringende procedure: 230,00 euro
reistitel vluchtelingen + 18 jaar: dringende procedure: 260,00 euro
reistitel vluchtelingen - 18 jaar: superdringende procedure: 290,00 euro
reistitel vluchtelingen + 18 jaar: superdringende procedure: 320,00 euro
kopie A4 formaat: 0,25 euro
kopie A3 formaat: 0,50 euro
kleurenkopie A4 formaat: 1,00 euro
kleurenkopie A3 formaat: 2,00 euro
afdruk kopie plannen: 6,50 euro/m²
afdruk plotter: 2,50 euro
Administratieve stukken Ruimtelijke Ordening:
stedenbouwkundig uittreksel conform VCRO: 130,00 euro voor analoge aanvraag (geldig tot inwerkingtreding van retributiereglement vastgoedinformatie).
stedenbouwkundig uittreksel conform VCRO: 80,00 euro voor digitale aanvraag (geldig tot inwerkingtreding van retributiereglement vastgoedinformatie).
aanvraag stedenbouwkundig attest: 70,00 euro
aanvraag planologisch attest: 250,00 euro
omgevingsvergunning: onderstaande tarieven worden onderscheiden:
melding |
50,00 euro |
vereenvoudigde procedure enkel stedenbouwkundige aspecten zonder architect |
100,00 euro |
vereenvoudigde procedure |
200,00 euro |
gewone procedure enkel stedenbouwkundige aspecten zonder architect |
150,00 euro |
gewone procedure enkel stedenbouwkundige aspecten met architect |
250,00 euro |
gewone procedure |
500,00 euro |
De belasting is niet verschuldigd voor overheidsinstellingen of instellingen die opgericht zijn door de overheden.
ARTIKEL 3
Deze belasting is te betalen door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente, op verzoek of ambtshalve, worden afgegeven.
ARTIKEL 4
Bij gebrek aan onmiddellijke betaling wordt de belasting een kohierbelasting.
ARTIKEL 5
Deze belasting is niet toepasselijk op de aangifte van stukken die krachtens een wet, een Koninklijk Besluit of enig ander overheidsbesluit reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten, die de met het afgeven van paspoorten belaste gemeenten ambtshalve bekomen en waarvan sprake in het Regentbesluit van 26 juli 1948.
ARTIKEL 6
De vorige verordening van 9 maart 2022 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van het huidig reglement, dit is vanaf 1 januari 2023 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
ARTIKEL 7
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.