Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van de 1 mei happening op 1 mei 2024 te Lauwe.
Gelet op de aanvraag van 21 januari 2024 betreffende de organisatie van 1 mei happening
Gelet op de diverse adviezen, van zowel interne als externe diensten
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van de 1 mei happening op 1 mei 2024 te Lauwe.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed:
Artikel 2.1: Op maandag 1 mei 2024 van 06:00 uur tot 24:00 uur:
§1. is het verboden te parkeren:
§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden E1.
Artikel 2.2: Op maandag 1 mei 2024 van 07:00 uur tot 24:00 uur:
§1. is het verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder:
§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3 die bevestigd worden aan de dranghekkens die het voorgenoemd straatdeel volledig afsluiten.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen verleent de gevraagde afwijking op de geluidsvoorwaarden in toepassing van 6.7.3§3 / 5.32.2.2 bis 1§4 van VLAREM II aan Curieus voor de organisatie van 1 mei happening op woensdag 1 mei 2024 te Zaal Astoria, Hospitaalstraat 62, 8930 Menen.
Artikel 3.1: De in dit besluit opgelegde geluidsvoorwaarde moet ter kennisgeving worden gebracht van de verantwoordelijke voor de geluidinstallatie.
Artikel 3.2: Voor de hierboven verleende afwijking gelden volgende bijkomende voorwaarden:
Gemeten in de zaal of in openlucht op 15 meter van het centrum van de geluidsomvormers
Tijdsvork |
LAeq60min |
LCeq15min |
LAeq15min |
LCmax |
Van 11u tot 13u en van 19u tot 22u30 |
100 |
115 |
102 |
125 |
Gemeten 150 meter van de geluidsbron
Tijdsvork |
LCeq15min |
LAmax |
LCmax |
|
Van 11u tot 13u en van 19u tot 22u30 |
95 |
85 |
100 |
|
Het toezicht en de controle zal gebeuren door de bevoegde toezichthoudende ambtenaren die beschikken over een geldig bekwaamheidsbewijs, afgeleverd volgens de bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende de algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI ‘toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen’.
De bevoegde ambtenaar mag de muziekinstallatie en volumeregeling tijdens het evenement te allen tijde controleren. Bij de controle van de muziekinstallatie moet iedereen zijn volledige medewerking verlenen en alle nuttige inlichtingen verschaffen zodat de controle in de beste orde kan verlopen.
Artikel 3.3: Muziekactiviteiten met een maximaal geluidsniveau > 95 dB(A)LAeq,15min en ≤ 100 dB(A)LAeq,60min :
1° het maximaal geluidsniveau mag LAeq,60min 100 dB(A) niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als LAeq,15min 102 dB(A) niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan. Bij het meten van het geluidsniveau wordt zowel het geluid van muziek als het omgevingsgeluid in rekening gebracht;
2° het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats, vermeld in artikel 1 van bijlage 5.32.2.2bis;
3° op initiatief en op kosten van de exploitant wordt LAeq,60min continu gemeten en geregistreerd door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis en kan LAeq,15min gemeten worden. Het geluidsniveau wordt gemeten ter hoogte van de meetplaats, vermeld in artikel 1 van bijlage 5.32.2.2bis. Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar voor en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.
De geregistreerde gegevens worden overgemaakt aan de toezichthoudende overheid (milieudienst politiezone Grensleie) binnen periode één maand. (pz.grensleie.milieu@police.belgium.eu)
De verplichting tot het meten en registreren van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo wordt afgesteld dat de norm, vermeld in het eerste lid, gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis.
4° de exploitant neemt de volgende maatregelen om de bezoekers te beschermen tegen gehoorschade: het kosteloos ter beschikking stellen aan alle bezoekers van gehoorbescherming voor eenmalig gebruik;
Artikel 3.4: De organisator verspreidt flyers in de buurt met vermelding dat er normen zijn opgelegd en dat geluidsmetingen zullen worden uitgevoerd. Indien een lichtinstallatie wordt gebruikt moet deze zodanig worden afgesteld dat niet over de perceelsgrenzen wordt belicht
Artikel 3.5: Wanneer wordt vastgesteld dat muziek wordt gespeeld of geluidsversterkende apparatuur die wordt gebruikt in een openbare inrichting of op de openbare weg of op het openbaar domein op een voor de omgeving storende wijze en / of in overtreding met de bijzondere voorwaarden door de Burgemeester opgelegd, kan de Burgemeester, ambtshalve of op voorstel van de politie of de toezichthouder:
Artikel 3.6: De Burgemeester of een in zijn plaats optredende officier van bestuurlijke politie of de bevoegde toezichthouder, kan hetzij de gegeven afwijking tot het maken van geluid op of langs de openbare weg en openbare plaatsen onmiddellijk intrekken, hetzij verbod opleggen tot het maken van geluid in een gesloten plaats of in open lucht, onder meer :
Artikel 3.7: Tegen deze beslissing kan per aangetekende brief een beroep tot nietigverklaring, al dan niet voorafgegaan door of vergezeld van een beroep tot schorsing, worden ingesteld bij de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33 te 1040 Brussel, binnen een termijn van zestig dagen, die ingaat op de dag waarop het besluit aan de verzoeker werd betekend.
Artikel 3.8: De organisator informeert de bezoekers en de persoon die hij heeft aangesteld, over het maximaal toegestane geluidsniveau. Daarvoor wordt het maximaal toegestane geluidsniveau, weergegeven als LAeq15min, op een duidelijk zichtbare plaats geafficheerd, zowel ter hoogte van de toegang tot de muziekactiviteit als ter hoogte van de mengtafel.
Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen vraagt om een bewonersbrief op te maken en te verspreiden naar alle bewoners die hinder ondervinden (bijv. toegankelijkheid, parkeren, enz.) door het georganiseerde evenement. U bezorgt deze brief best een 10 tal dagen voor het evenement. Graag de brief ook ter info te bezorgen aan evenementen@menen.be Meer info: https://www.menen.be/veel-gestelde-vragen#communicatie
Artikel 5: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht.
Artikel 6: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.