Art. 2 en 40-41 Decreet Lokaal Bestuur;
Motivering
In de gemeenteraad van 26 juni 2024 werd de indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken vastgesteld voor de periode 2024-2025.
De goedkeuring van de overstap naar digitale notarisattesten.
De omschakeling naar digitale behandeling en opslag van dossiers betekent op termijn een belangrijke besparing. Deze omschakeling vergt een initiële investering in de aanpassingen inzake IT-infrastructuur en daardoor zal de Vlaamse Regering hierbij een ondersteuning bieden onder de vorm van een subsidie.
Voor wat de betreft de gewone aanvragen is het wenselijk dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen aanvragen met enkel stedenbouwkundige handelingen, nogmaals onderverdeeld in dossier met en dossiers zonder medewerking architect, en aanvragen met zowel stedenbouwkundige handelingen als vergunning plichtige exploitatie van ingedeelde inrichting of activiteiten.
Voor een vereenvoudigde procedure is er geen openbaar onderzoek nodig en bij een gewone procedure zijn de kosten voor het openbaar onderzoek in de tarieven inbegrepen.
Voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of voor de bijstelling van een dergelijke omgevingsvergunning, wordt slechts de vereenvoudigde procedure toegepast, wanneer voldaan is aan art. 13 (zie supra) en de gewone procedure in de andere gevallen.
Voor wat betreft de publicaties in kader van de omgevingsvergunningsaanvraag gebeurt dit op kosten van de aanvrager, cfr. artikel 22 (openbaar onderzoek) en artikel 61 (beslissing) van het Besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015 tot uitvoering van het decreet van 24/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Daar wij een grensgemeente zijn, zijn we verplicht een overlijden van een buitenlander te laten constateren door een Belgische arts. Het tarief dat een beëdigd arts naar aanleiding van een vaststelling van een overlijden, bij crematie, ontvangt, zal vanaf heden geïndexeerd worden volgens de tarieven van de RIZIV-nomenclatuur 103132.
De opmaak van nationaliteitsdossiers en voornaamwijzigingen brengt heel wat voorbereidend werk met zich mee. Het aantal aanvragen van beiden gaat in stijgende lijn waardoor er een tarief zal worden ingevoerd om onbezonnen aanvragen af te remmen.
Voor transgenders mag er maximaal 10 % van de normale prijs gevraagd worden. Daar de prijs verwaarloosbaar is ten opzichte van het vele werk, zal dit gratis aangeboden worden. Voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken is het verplicht om dit gratis aan te bieden.
Omwille van de invoering van het tarief voor nationaliteitsdossiers en voornaamwijzigingen, zal het tarief voor de opmaak van dossiers voor geboorte en overlijden verhoogd worden zodat er onderling geen onderscheid meer is.
Alle naamswijzigingen gebeuren heden via een procedure bij de FOD Justitie. Vanaf 01/07/2024 zullen eenvoudige naamswijzigingen ook via de burgerlijke stand kunnen gebeuren. Dit brengt een extra werklast met zich mee.
Voorwaarden procedure burgerlijke stand:
Alle andere aanvragen dienen nog via de FOD Justitie te gebeuren ( bv. andere naam dan die van je moeder/vader/adoptant, bij meerdere wijzigingen van je familienaam, …)
Net zoals alle andere dossiers waarbij een akte wordt opgemaakt ( bv. opmaak dossier voornaamswijziging, opmaak dossier huwelijk, opmaak nationaliteitsdossier, ...) zal ook “opmaak dossier naamswijziging” toegevoegd worden.
Door de nieuwe tarieven voor gerechtsdeurwaarders die in werking traden vanaf 1 oktober 2024, zijn wij genoodzaakt het tarief van de eenzijdige beëindiging van het samenlevingscontract te verhogen.
Er is ook de mogelijkheid om een super dringende aanvraag te doen bij de gemeente of bij FOD buitenlandse zaken voor een internationaal paspoort maar die enkel af te halen is bij FOD buitenlandse zaken.
Rekening houdend met het internationaal verdrag betreffende de status van vluchtelingen, ondertekend op 28/07/1951 (wet van 26 juni 1953 - BS 4 oktober 1953), gewijzigd door het protocol van New York op 31 januari 1967 (BS 3 mei 1969).
Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2024.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt het reglement "Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken" vast.
Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken
ARTIKEL 1
Voor het aanslagjaar 2025 wordt een indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken geheven.
ARTIKEL 2
De bedragen worden als volgt vastgesteld:
opmaak dossier geboorte: € 20,00
opmaak dossier huwelijk: € 20,00
opmaak dossier overlijden: € 20,00
opmaak dossier voornaamswijziging: € 20,00
gratis voor transgenders bij een eerste geslachtswijziging
gratis voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken
opmaak dossier naamswijziging: € 20,00
opmaak nationaliteitsdossier: € 20,00
ereloonnota vaststellen overlijden buitenlanders: € 50,00
trouwboekje: € 20,00
EID Belgen: € 24,00
EID Belgen: spoedprocedure gemeente: € 155,00
EID Belgen: spoedprocedure FOD: € 193,00
kids-ID: € 12,00
kids-ID: spoedprocedure gemeente: € 143,00
kids-ID: spoedprocedure FOD: € 181,00
internationaal paspoort -18 jaar: € 44,00
internationaal paspoort +18 jaar: € 74,00
internationaal paspoort -18 jaar: dringende procedure: € 230,00
internationaal paspoort +18 jaar: dringende procedure: € 260,00
internationaal paspoort -18 jaar: superdringende procedure: € 290,00
internationaal paspoort +18 jaar: superdringende procedure: € 320,00
rijbewijs: € 25,00
voorlopig rijbewijs: € 25,00
internationaal rijbewijs: € 25,00
afsluiten samenlevingscontract: € 20,00
beëindiging samenlevingscontract: € 20,00
eenzijdige beëindiging samenlevingscontract: € 350,00
verblijfskaart vreemdelingen > 12 jaar: A(a)/B(b)/H(c)/K(d)/L(e)/F(h)/F+(i)/N(j)/M(k)/M(l)/J(m)/I(n): € 24,00
verblijfskaart vreemdelingen > 12 jaar: EU(f) en EU+(g): € 24,00
verblijfskaart vreemdelingen > 12 jaar: spoedprocedure gemeente: € 155,00
vreemdelingenkaart AI: € 10,00
vreemdelingenkaart AI duplicaat: € 11,50
verblijfskaart vreemdelingen < 12 jaar A/B/K/L: € 15,00
verblijfskaart vreemdelingen < 12 jaar EU/EU+/F/F+/M: € 12,00
verblijfskaart vreemdelingen < 12 jaar A/B/K/L: spoedprocedure gemeente: € 155,00
verblijfskaart vreemdelingen < 12 jaar EU/EU+/F/F+/M: spoedprocedure gemeente : € 143,00
reistitel vluchtelingen - 18 jaar: € 44,00
reistitel vluchtelingen + 18 jaar: € 74,00
reistitel vluchtelingen - 18 jaar: dringende procedure: € 230,00
reistitel vluchtelingen + 18 jaar: dringende procedure: € 260,00
reistitel vluchtelingen - 18 jaar: superdringende procedure: € 290,00
reistitel vluchtelingen + 18 jaar: superdringende procedure: € 320,00
kopie A4 formaat: € 0,25
kopie A3 formaat: € 0,50
kleurenkopie A4 formaat: € 1,00
kleurenkopie A3 formaat: € 2,00
afdruk kopie plannen: € 6,50 per m²
afdruk plotter: € 2,50
Administratieve stukken Ruimtelijke Ordening:
aanvraag stedenbouwkundig attest: € 70,00
aanvraag planologisch attest: € 250,00
omgevingsvergunning: onderstaande tarieven worden onderscheiden:
melding |
€ 50,00 |
vereenvoudigde procedure enkel stedenbouwkundige aspecten zonder architect |
€ 100,00 |
vereenvoudigde procedure |
€ 200,00 |
gewone procedure enkel stedenbouwkundige aspecten zonder architect |
€ 150,00 |
gewone procedure enkel stedenbouwkundige aspecten met architect |
€ 250,00 |
gewone procedure |
€ 500,00 |
De belasting is niet verschuldigd voor overheidsinstellingen of instellingen die opgericht zijn door de overheden.
Publicaties worden individueel per dossier berekend en komen ten laste van de aanvrager.
ARTIKEL 3
Deze belasting is te betalen door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente, op verzoek of ambtshalve, worden afgegeven.
ARTIKEL 4
Wanneer de belasting niet zonder uitstel kan worden geïnd, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.
ARTIKEL 5
Deze belasting is niet toepasselijk op de aangifte van stukken die krachtens een wet, een Koninklijk Besluit of enig ander overheidsbesluit reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten, die de met het afgeven van paspoorten belaste gemeenten ambtshalve bekomen en waarvan sprake in het Regentbesluit van 26 juli 1948.
ARTIKEL 6
De vorige verordening van 26 juni 2024 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van het huidig reglement, dit is vanaf 1 januari 2025 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
ARTIKEL 7
Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.