Terug
Gepubliceerd op 28/11/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 20/11/2024 - 19:00

Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken. Vaststelling wijziging reglement.

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter gemeenteraad
Eddy Lust, Burgemeester
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Jan Verbrugge, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Herwig Vrijsen, Raadsleden
Eva Vandenheede, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Laurent Coppens, Mattias Eeckhout, Raadsleden
Afwezig: Griet Vanryckegem, Schepen van cultuur
Bevoegdheid Orgaan

Art. 2 en 40-41 Decreet Lokaal Bestuur;

Juridische grond
  • Art. 170 § 4 van de Grondwet;
  • Decreet van 16 januari 2004, meer bepaald artikel 19 § 1 3° lid, op de begraafplaatsen en lijkbezorging;
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen; 
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en latere wijzigingen; 
  • Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur en latere wijzigingen; 
  • KB tot wijziging van het KB van 30 november 1976 tot vaststelling van het tarief voor akten en prestaties van gerechtsdeurwaarders in burgerlijke en handelszaken;
  • KB van 10 december 1996, meer bepaald artikel 10 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;
  • Wet van 14 maart 1968, meer bepaald artikel 2 § 1 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;
  • Wet van 7 januari 2024 tot wijziging van het oud Burgerlijk Wetboek en het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten teneinde de procedure voor naamsverandering te versoepelen;
  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met art. 5.1.1 en het conform verklaren van het plannenregister op 11 oktober 2013; 
  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met art. 5.2.1 informatieplicht en art. 5.1.2; 
  • Omzendbrief van 1 december 2004 pagina 15 met betrekking tot afgifte elektronische identiteitskaarten; 
  • Omzendbrieven van 10 januari 2007, 31 januari 2007 en 14 juni 2007 betreffende de invoering van de KIDS-ID; 
  • Omzendbrief van 15 september 2017, geldig vanaf 1 januari 2018, inzake reisdocumenten voor niet-Belgen;
  • Omzendbrief KB/ABB 2018/4 over de hervorming van het bestuurlijk toezicht en de uitbreiding van de bekendmakingsplicht;
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;
  • Omzendbrief van 1 oktober 2024 inzake de tarieven van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van elektronische identiteitskaarten en -documenten geldig vanaf 1 januari 2025;
  • Gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2024 houdende de vaststelling van de indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode van 2024-2025;
  • De financiële toestand van de gemeente;
Feiten Context en argumentatie

Motivering

In de gemeenteraad van 26 juni 2024 werd de indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken vastgesteld voor de periode 2024-2025.

De goedkeuring van de overstap naar digitale notarisattesten.

De omschakeling naar digitale behandeling en opslag van dossiers betekent op termijn een belangrijke besparing. Deze omschakeling vergt een initiële investering in de aanpassingen inzake IT-infrastructuur en daardoor zal de Vlaamse Regering hierbij een ondersteuning bieden onder de vorm van een subsidie.

Voor wat de betreft de gewone aanvragen is het wenselijk dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen aanvragen met enkel stedenbouwkundige handelingen, nogmaals onderverdeeld in dossier met en dossiers zonder medewerking architect, en aanvragen met zowel stedenbouwkundige handelingen als vergunning plichtige exploitatie van ingedeelde inrichting of activiteiten.

Voor een vereenvoudigde procedure is er geen openbaar onderzoek nodig en bij een gewone procedure zijn de kosten voor het openbaar onderzoek in de tarieven inbegrepen.

Voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of voor de bijstelling van een dergelijke omgevingsvergunning, wordt slechts de vereenvoudigde procedure toegepast, wanneer voldaan is aan art. 13 (zie supra) en de gewone procedure in de andere gevallen.

Voor wat betreft de publicaties in kader van de omgevingsvergunningsaanvraag gebeurt dit op kosten van de aanvrager, cfr. artikel 22 (openbaar onderzoek) en artikel 61 (beslissing) van het Besluit van de Vlaamse Regering van 27/11/2015 tot uitvoering van het decreet van 24/04/2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Daar wij een grensgemeente zijn, zijn we verplicht een overlijden van een buitenlander te laten constateren door een Belgische arts. Het tarief dat een beëdigd arts naar aanleiding van een vaststelling van een overlijden, bij crematie, ontvangt, zal vanaf heden geïndexeerd worden volgens de tarieven van de RIZIV-nomenclatuur 103132.

De opmaak van nationaliteitsdossiers en voornaamwijzigingen brengt heel wat voorbereidend werk met zich mee. Het aantal aanvragen van beiden gaat in stijgende lijn waardoor er een tarief zal worden ingevoerd om onbezonnen aanvragen af te remmen.

Voor transgenders mag er maximaal 10 % van de normale prijs gevraagd worden. Daar de prijs verwaarloosbaar is ten opzichte van het vele werk, zal dit gratis aangeboden worden. Voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken is het verplicht om dit gratis aan te bieden.

Omwille van de invoering van het tarief voor nationaliteitsdossiers en voornaamwijzigingen, zal het tarief voor de opmaak van dossiers voor geboorte en overlijden verhoogd worden zodat er onderling geen onderscheid meer is.

Alle naamswijzigingen gebeuren heden via een procedure bij de FOD Justitie. Vanaf 01/07/2024 zullen eenvoudige naamswijzigingen ook via de burgerlijke stand kunnen gebeuren. Dit brengt een extra werklast met zich mee. 

Voorwaarden procedure burgerlijke stand:

  • Je kunt éénmalig je naam laten wijzigen in de naam van je vader of moeder of combinatie (idem naam adoptant) via de BS van je stad/gemeente.
  • Gemeente/stad dient het strafregister te controleren + controle minderjarige afstammelingen die de naam dragen ( eventueel ook wijzigen)
  • Afhandeling moet binnen de maand gebeuren

Alle andere aanvragen dienen nog via de FOD Justitie te gebeuren ( bv. andere naam dan die van je moeder/vader/adoptant, bij meerdere wijzigingen van je familienaam, …)

Net zoals alle andere dossiers waarbij een akte wordt opgemaakt ( bv. opmaak dossier voornaamswijziging, opmaak dossier huwelijk, opmaak nationaliteitsdossier, ...) zal ook “opmaak dossier naamswijziging” toegevoegd worden.

Door de nieuwe tarieven voor gerechtsdeurwaarders die in werking traden vanaf 1 oktober 2024, zijn wij genoodzaakt het tarief van de eenzijdige beëindiging van het samenlevingscontract te verhogen.

Er is ook de mogelijkheid om een super dringende aanvraag te doen bij de gemeente of bij FOD buitenlandse zaken voor een internationaal paspoort maar die enkel af te halen is bij FOD buitenlandse zaken.

Rekening houdend met het internationaal verdrag betreffende de status van vluchtelingen, ondertekend op 28/07/1951 (wet van 26 juni 1953 - BS 4 oktober 1953), gewijzigd door het protocol van New York op 31 januari 1967 (BS 3 mei 1969).

Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2024.

Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Jan Verbrugge, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Herwig Vrijsen, Eva Vandenheede
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Jan Verbrugge, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Herwig Vrijsen
Onthouders: Frederik Vandamme
Resultaat: Met 27 stemmen voor, 1 onthouding
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad stelt het reglement "Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken" vast. 

Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken

ARTIKEL 1

Voor het aanslagjaar 2025 wordt een indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken geheven.

ARTIKEL 2

De bedragen worden als volgt vastgesteld:

opmaak dossier geboorte: € 20,00

opmaak dossier huwelijk: € 20,00 

opmaak dossier overlijden: € 20,00

opmaak dossier voornaamswijziging: € 20,00

       gratis voor transgenders bij een eerste geslachtswijziging

       gratis voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen en niet over een voornaam beschikken

opmaak dossier naamswijziging: € 20,00

opmaak nationaliteitsdossier: € 20,00

ereloonnota vaststellen overlijden buitenlanders: € 50,00 

trouwboekje: € 20,00 

EID Belgen: € 24,00 

EID Belgen: spoedprocedure gemeente: € 155,00 

EID Belgen: spoedprocedure FOD:  193,00 

kids-ID: € 12,00 

kids-ID: spoedprocedure gemeente: € 143,00 

kids-ID: spoedprocedure FOD: € 181,00 

internationaal paspoort -18 jaar: € 44,00 

internationaal paspoort +18 jaar: € 74,00  

internationaal paspoort -18 jaar: dringende procedure: € 230,00 

internationaal paspoort +18 jaar: dringende procedure: € 260,00 

internationaal paspoort -18 jaar: superdringende procedure: € 290,00 

internationaal paspoort +18 jaar: superdringende procedure: € 320,00 

rijbewijs: € 25,00 

voorlopig rijbewijs: € 25,00 

internationaal rijbewijs: € 25,00 

afsluiten samenlevingscontract: € 20,00 

beëindiging samenlevingscontract: € 20,00 

eenzijdige beëindiging samenlevingscontract: € 350,00 

verblijfskaart vreemdelingen > 12 jaar: A(a)/B(b)/H(c)/K(d)/L(e)/F(h)/F+(i)/N(j)/M(k)/M(l)/J(m)/I(n): € 24,00 

verblijfskaart vreemdelingen > 12 jaar: EU(f) en EU+(g): € 24,00 

verblijfskaart vreemdelingen > 12 jaar: spoedprocedure gemeente: € 155,00 

vreemdelingenkaart AI: € 10,00 

vreemdelingenkaart AI duplicaat: € 11,50 

verblijfskaart vreemdelingen < 12 jaar A/B/K/L: € 15,00

verblijfskaart vreemdelingen < 12 jaar EU/EU+/F/F+/M: € 12,00

verblijfskaart vreemdelingen < 12 jaar A/B/K/L: spoedprocedure gemeente: € 155,00

verblijfskaart vreemdelingen < 12 jaar EU/EU+/F/F+/M: spoedprocedure gemeente : € 143,00

reistitel vluchtelingen - 18 jaar: € 44,00 

reistitel vluchtelingen + 18 jaar: € 74,00 

reistitel vluchtelingen - 18 jaar: dringende procedure: € 230,00 

reistitel vluchtelingen + 18 jaar: dringende procedure: € 260,00 

reistitel vluchtelingen - 18 jaar: superdringende procedure: € 290,00 

reistitel vluchtelingen + 18 jaar: superdringende procedure: € 320,00 

kopie A4 formaat: € 0,25 

kopie A3 formaat: € 0,50 

kleurenkopie A4 formaat: € 1,00 

kleurenkopie A3 formaat: € 2,00 

afdruk kopie plannen: € 6,50 per m²

afdruk plotter: € 2,50 

Administratieve stukken Ruimtelijke Ordening:

aanvraag stedenbouwkundig attest: € 70,00 

aanvraag planologisch attest: € 250,00 

omgevingsvergunning: onderstaande tarieven worden onderscheiden: 

melding

€ 50,00

vereenvoudigde procedure enkel stedenbouwkundige aspecten zonder architect

€ 100,00

vereenvoudigde procedure

€ 200,00

gewone procedure enkel stedenbouwkundige aspecten zonder architect

€ 150,00

gewone procedure enkel stedenbouwkundige aspecten met architect

€ 250,00

gewone procedure

€ 500,00

De belasting is niet verschuldigd voor overheidsinstellingen of instellingen die  opgericht zijn door de overheden.

Publicaties worden individueel per dossier berekend en komen ten laste van de aanvrager.

ARTIKEL 3

Deze belasting is te betalen door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente, op verzoek of ambtshalve, worden afgegeven. 

ARTIKEL 4

Wanneer de belasting niet zonder uitstel kan worden geïnd, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.

ARTIKEL 5

Deze belasting is niet toepasselijk op de aangifte van stukken die krachtens een wet, een Koninklijk Besluit of enig ander overheidsbesluit reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten, die de met het afgeven van paspoorten belaste gemeenten ambtshalve bekomen en waarvan sprake in het Regentbesluit van 26 juli 1948. 

ARTIKEL 6

De vorige verordening van 26 juni 2024 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van het huidig reglement, dit is vanaf 1 januari 2025 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.  

ARTIKEL 7 

Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.