Art. 2 en 40-41 Decreet lokaal bestuur;
Er bestaat een uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor de volgende afvalstoffen: drukwerkafval, afgedankte batterijen en accu’s, oude en vervallen geneesmiddelen, afvalbanden, afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA), gebruikte dierlijke en plantaardige vetten en oliën van huishoudelijke oorsprong, afgewerkte olie, afgedankte voertuigen, afgedankte fotovoltaïsche zonnepanelen….
Bij de invulling van de aanvaardingsplichten wordt gestreefd naar een internalisering van de afvalkost.
Er bestaat een terugnameplicht voor huishoudelijk verpakkingsafval dat minstens papier en karton, hol glas, plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons (PMD-afval) selectief moeten worden ingezameld.
Papier en karton, hol glas, PMD-afval, bouw- en sloopafval, gebonden asbesthoudend bouw- en sloopafval, textiel en lederwaren, oude metalen, tuinafval, houtafval, afgedankte elektrische en elektronische apparaten, KGA, grofvuil en andere afvalstoffen worden selectief ingezameld op het recyclagepark.
Brandbaar grofvuil wordt ingezameld op het recyclagepark.
Het recyclagepark wordt opengesteld voor zowel huishoudelijke afvalstoffen als voor met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
De door of op vraag van de gemeente ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden in opdracht van de gemeente gerecycleerd, nuttig toegepast of verwijderd.
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen worden verhaald op de aanbieders via een gedifferentieerd retributiereglement.
De invoering van DIFTAR laat de gemeente toe van het principe ‘de vervuiler betaalt’ toe te passen, waarbij prioriteit wordt verleend aan afval voorkoming, slechts in tweede instantie aan hergebruik en tenslotte wordt recyclage van huishoudelijke afvalstoffen gestimuleerd.
Mirom Menen staat ook in voor het beheer van de glasbollen, daar er geregeld sluikstort wordt aangetroffen, wenst Mirom Menen voor het opruimen en verwerken van deze sluikstort een vergoeding.
Er wordt gestreefd om het retributiereglement op het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen van het Vlaams gewest en het werkingsgebied van de opdrachthoudende vereniging Mirom Menen zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen.
In de brief van MIROM van 4 oktober 2024 vraagt de raad van bestuur van Mirom Menen om de lijst met de goedgekeurde tarieven te willen voorleggen aan de gemeenteraad.
In de gemeenteraad van 8 november 2023 werd de retributie op aanvoer huishoudelijke afvalstoffen naar de recyclageparken vastgesteld voor de periode vanaf 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025.
De financiële toestand van de gemeente;
Beslissing college van burgemeester en schepenen van 23 oktober 2024;
Enig artikel: De gemeenteraad stelt het reglement "Retributie op aanvoer huishoudelijke afvalstoffen naar de recyclageparken" vast.
Retributie op aanvoer huishoudelijke afvalstoffen naar de recyclageparken
ARTIKEL 1
Vanaf 1 januari 2025 en eindigend op 31 december 2025 wordt de retributie op aanvoer huishoudelijke afvalstoffen naar de recyclageparken (DIFTAR) vastgesteld als volgt: Dit reglement is van toepassing voor volgende categorieën:
reglementair ingeschreven inwoners uit een gemeente van het werkingsgebied van Mirom Menen;
reglementair ingeschreven vreemdelingen uit een gemeente van het werkingsgebied van Mirom Menen;
derden die aanvoeren voor een producent die inwoner is in de gemeente (vrijstelling in functie van saldo van producent);
nabestaanden overledenen uit een gemeente van het werkingsgebied van Mirom Menen (vrijstelling in functie van saldo overledene);
verenigingen met toestemming van het gemeentebestuur.
ARTIKEL 2
De toegang tot het recyclagepark gebeurt verplicht door aanmelding met de EID. Nabestaanden van overledenen en verenigingen met toestemming van het gemeentebestuur moeten over een badge beschikken die kan verkregen worden bij Mirom Menen.
ARTIKEL 3
|
Retributie |
Compostvat* |
40,00 €/stuk |
Beluchtingsstok* |
7,00 €/stuk |
Deksel compostvat* |
9,00 €/stuk |
Bodemplaat compostvat* |
7,50 €/stuk |
Schuif compostvat* |
6,00 €/stuk |
Lichaam voor compostvat (zonder bodemplaat) |
18,75 €/stuk |
Keukenemmer* |
6,60 €/stuk |
Compostbak basismodule* |
85,00 €/stuk |
Compostbak uitbreidingsmodule* |
60,00 €/stuk |
Compostbak wisselstuk: HH100 |
10,00 €/stuk |
Compostbak wisselstuk: HP100 |
5,00 €/stuk |
Compostbak wisselstuk: HP120 |
6,00 €/stuk |
Compostbak wisselstuk: H-afstandshouder |
1,50 €/stuk |
Compostbak wisselstuk: E120 |
4,00 €/stuk |
*worden vermeld op de betaalzuil
|
Retributie |
Rolcontainer restafval - verwerking |
4,32 €/rolcontainer |
Rolcontainer PMD - verwerking |
0,15 €/rolcontainer |
Rolcontainer/bak papier en karton - verwerking |
- €/rolcontainer/bak |
Rolcontainer glas - verwerking |
- €/rolcontainer |
Rolcontainer PMD - non conform |
4,32 €/rolcontainer |
Rolcontainer/bak papier en karton - non conform |
4,32 €/rolcontainer/bak |
Rolcontainer glas - non conform |
4,32 €/rolcontainer |
extra rol zakken restafval 120 L (10 stuks) |
43,20 €/rol |
extra rol zakken PMD 120 L (10 stuks) |
1,50 €/rol |
|
Retributie |
Transportkost (heen en terug) (evenementencontainer of losse rol-containers) |
100,00 €/transport |
Manipulatiekost, klaarzetten, ledigen en reinigen rolcontainer (restafval, PMD, PK en glas) |
2,00 €/rolcontainer |
Manipulatiekost extra reinigen, uitsorteren of opruimen rolcontainers of evenementencontainer |
42,35 €/uur |
Huurkost herbruikbare bekers (alle types, op totaal aantal bekers) | 0,02 €/beker |
Afwaskost stapelbare bekers 25 cl (op gebruikt aantal bekers, per begonnen bak) |
0,11 €/beker |
Afwaskost niet stapelbare bekers (cava en wijn, op gebruikt aantal bekers, per begonnen bak) |
0,14 €/beker |
|
Retributie |
Niemand aanwezig/bereikbaar bij levering of ophaling |
50,00 €/aanbieding |
Verdwenen/beschadigd deksel papierbak |
44,00 €/deksel |
Verdwenen/beschadigde papierbak |
129,00 €/bak |
Verdwenen/beschadigde rolcontainer |
40,00 €/rolcontainer |
Verdwenen/beschadigde beachvlag en sokkel |
90,00 €/beachvlag en sokkel |
Verdwenen/beschadigd zeil | 55,00 €/zeil |
Verdwenen/beschadigde peukenpaal | 141,50 €/peukenpaal |
Verdwenen/beschadigde bekerhouder | 40,00 €/bekerhouder |
Verdwenen/beschadigde herbruikbare bekers 25 cl | 0,60 €/beker |
Verdwenen/beschadigde herbruikbare cava of wijnbeker | 2,00 €/beker |
Verdwenen/beschadigde opbergbak bekers | 15,00 €/bak |
Laattijdig terugbrengen van bekers - vergoeding per beker | 0,025 €/beker/dag |
Laattijdig terugbrengen van bekers - vergoeding indien extra transport noodzakelijk | 120,00 €/transport |
|
Retributie |
Toegangsbadge recyclagepark |
10,00 €/stuk |
Asbestcementzak 120 cm x 130 cm |
1,30 €/zak |
Strooizout (25 kg) |
6,80 €/zak |
Strooizout (5 kg) |
2,30 €/zak |
Compost (40 L) |
4,00 €/zak |
Zandzak (max. 15 stuks per klant)**** |
0,00 €/zak |
GFT zakjes 8 L (80 zakjes per set) |
8,00 €/stuk |
Levering compostbak (basis- of uitbreidingsformule) of compostvat aan huis |
5,00 €/levering |
Cat. 1: Opruim - verwerkingskost bij vaststelling sluikstort bij glasbollen/recyclagepark – minieme hoeveelheid klein afval zoals een sigarettenpeuk, een blikje, een schaaltje, een leeg zakje, een bord…** |
25,00 €/vaststelling |
Cat. 2: Opruim - verwerkingskost bij vaststelling sluikstort bij glasbollen/recyclagepark - tot en met 0,5 m³** |
50,00 €/vaststelling |
Cat. 3: Opruim - verwerkingskost bij vaststelling sluikstort bij glasbollen/recyclagepark - van 0,5 m³ tot en met 1 m³** |
100,00 €/vaststelling |
Cat. 4: Opruim - verwerkingskost bij vaststelling sluikstort bij glasbollen/recyclagepark - van 1 m³ tot en met 1,5 m³** |
150,00 €/vaststelling |
Cat. 5: Opruim - verwerkingskost bij vaststelling sluikstort bij glasbollen/recyclagepark - van > 1.5 m³** |
effectieve opruimkost |
Ophaling aan huis asbestcementzak (1ste zak) - incl. beschermingsset*** |
30,00 €/zak |
Ophaling aan huis asbestcementzak (2de tot 6de zak)*** |
20,00 €/zak |
Ophaling aan huis asbestcementzak dmv container (max. 3 containers per ophaalpunt)*** |
170,00 €/container |
PBM set |
10,00 €/stuk |
Ophaling aan huis brandbaar grofvuil (met kraanvrachtwagen) |
80,00 €/vracht van 4 m³ |
Ophaling aan huis tuinafval (met kraanvrachtwagen) |
65,00 €/vracht van 4 m³ |
** enkel in Menen/Wervik van toepassing
*** beschikbaar tot einde subsidie OVAM
**** enkel in Menen/Wevelgem van toepassing
Groene groep - gratis fracties ongeacht hoeveelheid
Elektro (AEEA) |
Elektriciteitskabels |
Frituurolie en -vet |
Herbruikbare goederen |
Glazen flessen en bokalen (glasbol) |
KGA (Tl-lampen, batterijen, motorolie,…) |
Kurk |
Matras |
Metaal |
Papier en karton |
PMD (verplicht in PMD zak) |
Restafval (verplicht in restafvalzak) niet toegelaten voor KMO's |
Textiel |
Oranje groep - betalende fracties: te bekijken per gezin en per jaar:
|
Retributie |
Aarde |
50,00 €/ton |
Asbestcement |
265,00 €/ton |
Personenwagenbanden |
70,00 €/ton |
Gips |
115,00 €/ton |
Harde plastic |
270,00 €/ton |
Hout |
75,00 €/ton |
Niet recycleerbaar afval |
130,00 €/ton |
Piepschuim |
25,00 €/ton |
Piepschuim (1500 L zak) |
1,00 €/zak |
Steenpuin |
35,00 €/ton |
Tuinafval |
50,00 €/ton |
Vlak glas |
55,00 €/ton |
Rode groep - betalende fractie vanaf de eerste kg
|
Retributie |
Brandbaar grofvuil (particulieren) |
200,00 €/ton |
*****vermelde items zijn niet op elk park of elke gemeente van toepassing
Retributie | |
Overschrijding van de maximale huurperiode | 30,00 €/kalenderdag/container |
Kost bij niet kunnen plaatsen container bij aankomst | 100,00 €/transport |
Non-conforme inhoud | 500,00 €/container |
Niet correct geladen of gesloten container | 100,00 €/container |
Elektro (AEEA) |
gratis |
Elektriciteitskabels |
gratis |
Frituurolie en -vet |
gratis |
Glazen flessen en bokalen (glasbol) |
gratis |
Herbruikbare goederen |
gratis |
KGA (batterijen bebat) - kleine hoeveelheden |
gratis |
KGA (accu) - kleine hoeveelheden | gratis |
KGA (Tl-lamp) - kleine hoeveelheden | gratis |
KGA (rookdetectoren) - kleine hoeveelheden | gratis |
KGA (motorolie) - kleine hoeveelheden | 125,00 €/ton |
KGA (overig KGA) - kleine hoeveelheden | 735,00 €/ton |
Kurk |
gratis |
Matras |
gratis |
Metaal |
gratis |
Papier en karton |
gratis |
PMD (verplicht in PMD zak) |
gratis |
Textiel |
gratis |
Aarde | 50,00 €/ton |
Asbestcement | 265,00 €/ton |
Gips | 115,00 €/ton |
Harde plastic | 270,00 €/ton |
Hout | 75,00 €/ton |
Niet recycleerbaar afval | 130,00 €/ton |
Personenwagenbanden | 70,00 €/ton |
Piepschuim | 25,00 €/ton |
Piepschuim (1500 L zak) | 1,00 €/zak |
Steenpuin | 35,00 €/ton |
Tuinafval | 50,00 €/ton |
Vlak glas | 55,00 €/ton |
Brandbaar grofvuil KMO | 215,00 €/ton |
*****vermelde items zijn niet op elk park of elke gemeente van toepassing
Er geldt een vrijstelling, voor de aanvoer van afvalstoffen uit de oranje groep, ten belope van 1.000 kg/gezin/jaar. Eens de vrijstelling is opgebruikt kan er nog eens 1.000 kg/gezin/jaar aangebracht worden tegen een basistarief van 25,00 €/ton. Eens dit is opgebruikt dienen de aangevoerde afvalstoffen betaald te worden aan de tariefprijs. De vrijstelling geldt per gezin. De leden van het gezin zijn de natuurlijke personen die een zelfde referentiepersoon hebben in het rijksregister.
Bij wijziging van de gezinssamenstelling blijft de vrijstelling toegewezen aan de referentiepersoon. Nieuwe referentiepersonen krijgen een vrijstelling pro rata het resterende jaar (naar boven afgerond op twaalfden).
Er geldt eenzelfde vrijstelling per vereniging, mits deze vereniging voldoet aan volgende voorwaarden:
De vrijstelling geldt per vereniging. De leden van de vereniging zijn de natuurlijke personen die jaarlijks worden doorgegeven aan het college van burgemeester en schepenen.
De vrijstelling geldt voor het lopende kalenderjaar en kan niet worden overgedragen naar het volgende jaar.
ARTIKEL 5
Bij elke weegcyclus wordt er een minimum nettogewicht van 5 kg in rekening gebracht. De weegcyclus bestaat tenminste uit 2 wegingen: één weging bij aankomst (bruto weging) en één weging bij vertrek (tarra weging). In bepaalde gevallen zal er ook één of meerdere tussen wegingen moeten uitgevoerd worden. Het verschil in gewicht tussen de eerste weging en de volgende weging is het nettogewicht aan afvalstoffen die geregistreerd wordt.
ARTIKEL 6
De afvalstoffen worden gewogen op een geijkte weegbrug volgens de Belgische wettelijke bepalingen, waarvan het weegresultaat niet kan worden betwist. De weegbrug heeft een nauwkeurigheid van 5 kg voor het weegbereik tot 15.000 kg en 10 kg voor het weegbereik van 15.000 kg tot 30.000 kg.
ARTIKEL 7
Bij het overschrijden van de tweede vrijstelling wordt de aanvoer volledig verrekend aan de volle prijs.
ARTIKEL 8
Mirom Menen wordt gemachtigd om de verschuldigde retributie te innen.
Het bedrag wordt ter plaatse betaald aan de betaalzuil. Dit kan met bancontact of met munten (vanaf 5 eurocent). De betaalautomaat geeft geen geld terug. Het saldo wordt bijgehouden op rekening van de aanvoerder. Bij een volgende betaling wordt het saldo in mindering gebracht.
ARTIKEL 9
In het geval dat de bezoeker in de onmogelijkheid verkeert onmiddellijk te betalen, wordt de toegang tot het park ontzegd aan de leden van het gezin van de desbetreffende bezoeker tot na ontvangst van de betaling.
Het openstaand saldo dient vereffend te worden aan de betaalzuil binnen de 14 kalenderdagen. Bij niet betaling binnen de 14 dagen, volgt er een aanmaning en worden er 10 euro administratiekosten aangerekend.
Na 1 maand volgt een tweede aanmaning en worden de administratiekosten verhoogd met 10 euro. Indien nog niet betaald wordt, start Mirom Menen de administratieve invordering.
Bij overlijden van een referentiepersoon, hebben de nabestaanden recht om tot 180 dagen na het overlijden het recyclagepark te gebruiken met overname van de eventuele vrijstellingen en saldo ’s van de overleden referentiepersoon.
ARTIKEL 10
Indien door een defect aan de DIFTAR-toestellen de weging of betaling niet kan afgewerkt worden, zal in de mate van het mogelijke de schuld worden bijgehouden zodat het bij een volgend bezoek kan verrekend worden. Indien de schuld niet kan bepaald worden, worden de betrokken bezoekers vrijgesteld van betaling.
ARTIKEL 11
De vorige belastingverordening van 8 november 2023 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van het huidig reglement, dit is vanaf 1 januari 2025 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
ARTIKEL 12
Afschrift van dit besluit wordt voor de uitoefening van het bestuurlijk toezicht bezorgd aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur, alsook aan MIROM Menen, Industrielaan 30 te 8930 Menen.