Terug
Gepubliceerd op 25/04/2023

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 19/04/2023 - 08:30

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Kardinaal Cardijnlaan. Wijziging.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Karolien Demeyer, Vervangend Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Eric Algoet, Algemeen Directeur

De dienst mobiliteit kreeg vanwege de school BULO Blijdhove de vraag om een oplossing te bieden voor de organisatie van het schoolbusvervoer tijdens de geplande werken aan de kerk in de Guido Gezellelaan. In overleg met de politie en de school werd gekozen voor de tijdelijke invoering van de schoolstraat. Het reglement daaromtrent werd al eerder goedgekeurd. Echter is de start van de werken uitgesteld. Er wordt dan ook voorgesteld de duur van het tijdelijke reglement te wijzigen. Deze wijziging ligt hier ter goedkeuring voor.

Bevoegdheid orgaan

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56 (en wijzigingen).

Juridische grond
  • Beslissing (CBS/2023/182) van het College van Burgemeester en Schepenen in zitting van 1 februari 2023 betreffende de vaststelling van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Kardinaal Cardijnlaan.
  • Kennisname (CBS/2023/079) door het College van Burgemeester en Schepenen van 18 januari 2023 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen Stad en Politie van 20 december 2022.
  • Beslissing (GR/2020/148) van de Gemeenteraad in zitting van 2 september 2020 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de Kardinaal Cardijnlaan
  • Flankerende maatregel (plaatsen van signalisatie ter bevordering van het afwikkelen van het autoverkeer) van het lokaal mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) door de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
  • Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
  • Artikel 22undecies van het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975 (en wijzigingen)
  • Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen), in het bijzonder art. 119, art. 135 §2 en artikel 130 bis;
  • Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Feiten, context en argumentatie

Op vandaag wordt het schoolvervoer van BULO Blijdhove (buitengewoon onderwijs) georganiseerd op de parking aan de voorzijde van de St.-Jan-Baptistkerk op de hoek van de Guido Gezellelaan met de Kardinaal Cardijnlaan. Via de directie van de school kregen we evenwel de melding dat er grootschalige werken gepland zijn aan de kerk, waardoor de parking tijdelijk niet beschikbaar zal zijn. Aangezien op sommige ogenblikken vier bussen tegelijk in de omgeving van de school samenkomen, werd dan ook naar de Stad gekeken voor een oplossing. Dergelijke ruimte is namelijk niet zomaar voorhanden en bovendien vereist de specificiteit van de school dat intensief toezicht van de leerlingen als cruciaal wordt beschouwd.

Na plaatsbezoek en in overleg met de Politie en de school werden dan ook bepaalde maatregelen naar voren geschoven die gedurende de werkzaamheden zullen worden uitgerold om een veilig en vlotter schoolvervoer te kunnen garanderen.

Volgende maatregelen worden voorzien:

  • In de Kardinaal Cardijnlaan wordt tijdelijk een schoolstraat voorzien tussen de Stijn Streuvelslaan en de Guido Gezellelaan. Zo zal voldoende ruimte zijn om de veiligheid voor op- en afstappende leerlingen en voor circulerende autobussen te garanderen.
    • De periodes van afsluiten zijn bepaald in onderling overleg met de school.
    • Het is de school zelf die dient in te staan voor het toezicht en afsluiten en openen van de schoolstraat.
  • In de Kardinaal Cardijnlaan worden de dwarsparkeerplaatsen tijdelijk omgevormd tot een busparkeerplaats (met uitzondering van het weekend en vakanties)
    • Tijdens schooldagen blijft die zone wel constant voor bussen voorbehouden, om (on-)bewust foutparkeren door het andere verkeer onmogelijk te maken.
  • De bestaande bepalingen binnen het geldende aanvullende verkeersreglement, alsook de nog niet eerder verankerde bepalingen, worden ook hier overgenomen. 

Rekening houdend met het gegeven dat op vandaag onduidelijkheid bestaat omtrent de start van de werken aan de kerk, wordt voorgesteld de duurtijd van het tijdelijk reglement te wijzigen. Op die manier kan beter worden ingespeeld op die onzekerheden.

Besluit

Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen beslist om het stedelijk tijdelijk verkeersreglement inzake de Kardinaal Cardijnlaan te wijzigen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd: 

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Kardinaal Cardijnlaan 

ARTIKEL 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

ARTIKEL 2: ZONALE BEPALINGEN

Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

ARTIKEL 3: VOORRANGSREGELING

§1.a. In de Kardinaal Cardijnlaan dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Guido Gezellelaan.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersbord B1.

ARTIKEL 4: VERBODSBEPALINGEN

§1.a. De Kardinaal Cardijnlaan wordt beschouwd als een schoolomgeving en gedeeltelijk ingericht als schoolstraat tussen het kruispunt met de Guido Gezellelaan en het kruispunt met de Stijn Streuvelslaan

§1.b. Het afsluiten van de Kasteeldreef als schoolstraat is enkel periodiek gedurende de werken (en bijbehorende onbeschikbaarheid van de parking voor de kerk in de Guido Gezellelaan) op schooldagen en:

  • Van maandag tot vrijdag tussen 8h10-8h45;
  • Van maandag tot donderdag tussen 15h30 en 16h10, behalve op woensdag;
  • Op woensdag tussen 11hen 11h30;
  • Op vrijdag tussen 15h00 en 15h40.

§1.c. In voorgenoemde schoolomgeving komen volgende categorieën in aanmerking tot verkrijgen van een vergunning voor het verkrijgen van toegang tot de schoolstraat:

  • Voertuigen van de bewoners met domicilie in de afgesloten zone van de Kardinaal Cardijnlaan, alsook de aangelanden met toegang tot een parkeerplaats op eigen terrein in deze zone, mits voorafgaande gemotiveerde aanvraag ingediend bij het College van Burgemeester en Schepenen tot het verkrijgen van een vergunning om toegang te hebben tot de schoolstraten in deze schoolomgeving (nader bepaald in artikel 4 §1.a), én wiens doorgang noodzakelijk is tijdens de periodiciteit van schoolstraat (en waarvan de effectieve noodzaak wordt gemotiveerd).
  • Schoolbussen van het geregeld vervoer ten behoeve van BULO Blijdhove
  • Eventuele andere aanvragen buiten deze categorieën kunnen slechts uitzonderlijk worden toegelaten en worden individueel afgetoetst aan de specifieke noodzaak tot toegang, en eveneens getoetst aan de doelstelling om zo min mogelijk gemotoriseerd verkeer toe te laten.

§1.d. Tijdens het bepaalde tijdskader gelden volgende toegangsbeperkingen:

  • de toegang is verboden in beide richtingen, voor alle gemotoriseerd verkeer (met uitzondering van deze voertuigen vernoemd in artikel 4 §1.c.
  • het verlaten van de schoolstraten is tijdens deze toegangsbeperkingen niet verboden, dit weliswaar aan een trage snelheid en rekening houdend met voetgangers en fietsers

§1.e. Tijdens het bepaalde tijdskader hebben volgende wel toegang tot de schoolstraten , dit weliswaar aan een trage snelheid en rekening houdend met voetgangers en fietsers:

  • Rijwielen en pedelecs
  • Prioritaire voertuigen en erkende hulpdiensten
  • Vergunninghouders, zoals vermeld in artikel 4 §1.c.

§1.f. De vergunningen worden als volgt toegekend:

  • De vergunning wordt afgeleverd met vermelding van de nummerplaat én identificatiegegevens van de aanvrager (naam en adres).
  • De vergunning tot het verkrijgen van toegang tot de schoolstraat, vermeld in dit reglement, is geldig tot en met 30 juni 2022.
  • Buurtbewoners waarvan hun voertuig in aanmerking komt, conform artikel 4 §1.c. dienen zelf een aanvraag in te dienen tot het verkrijgen van een vergunning via het ter beschikking gestelde aanvraagformulier.

§1.g. De schoolstraat wordt als volgt aangeduid:

  • De schoolstraat wordt gesignaleerd door het verkeersbord C3 en een onderbord met vermelding ‘Schoolstraat’ , conform artikel 22undecies (Wegcode).
  • De verkeersborden uit artikel 4 §1.g kunnen, ter verduidelijking, aangevuld worden met onderborden die een tijdskader aangeven en/of een onderbord M2.

§2.a. In de Kardinaal Cardijnlaan wordt, ter hoogte van de veldweg (halverwege de veldweg), een tractorsluis geplaatst.

§2.b. Deze maatregel wordt aangeduid door middel van het verkeersbord C3 aangevuld met de onderborden ‘uitgezonderd landbouwvoertuigen’ en het onderbord M12. Alsook het bord type A51 aangevuld met het onderbord vermelding ‘tractorsluis’

ARTIKEL 5: STILSTAAN EN PARKEREN

§1.a. In de Kardinaal Cardijnlaan worden tussen het kruispunt met de Stijn Streuvelslaan en de Guido Gezellelaan aan de zijde met de pare huisnummers de dwarsparkeervakken tijdelijk gesupprimeerd en voorbehouden voor het langsparkeren door bussen.

Deze ruimte wordt enkel voorbehouden tijdens schooldagen.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de verkeersborden E9d, aangevuld met de onderborden GIV ‘schoolbus’/’op schooldagen tussen 7h30 en 17h00’ en onderborden ‘GXa’, ‘GXb’ of ‘GXd’.

ARTIKEL 6:AANWIJZINGSBORDEN

§1.a. Tussen Ieperstraat 435 en de eigenlijke Kardinaal Cardijnlaan ligt een veldweg waar de toegang is voorbehouden voor landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, bestuurders van bromfietsen klasse A en P en ruiters.

§1.b. Deze maatregel wordt aangeduid door middel van het verkeersbord F99c.

ARTIKEL 6: MARKERINGEN

§1.a. In de Kardinaal Cardijnlaan zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden vanaf het kruispunt met de Guido Gezellelaan tot en met huisnr. 3.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 72van het KB van 1/12/1975.

§2.a. In de Kardinaal Cardijnlaan dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Guido Gezellelaan.

§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.1 van het KB van 1/12/1975.

§3.a. In de Kardinaal Cardijnlaan is een oversteekplaats voor voetgangers voorzien ter hoogte van het kruispunt met de Guido Gezellelaan.

§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.3 van het KB van 1/12/1975.

§4.a. In de Kardinaal Cardijnlaan is het toegestaan om de wagen schuin op de rijbaan te parkeren tussen het kruispunt met de Stijn Streuvelslaan en de Guido Gezellelaan aan de zijde met de pare huisnummers, met uitzondering van de tijdsduur vastgelegd in artikel 5 van dit reglement.

§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 77.5. van het KB van 1/12/1975.

ARTIKEL 6: DUUR

§1.a. Dit reglement heeft een geldigheidsduur vanaf 19 april 2023 tot en met het einde van de geplande renovatiewerken aan de Sint-Jan Baptistkerk.