In kader van de opmaak van het nieuwe lokaal mobiliteitsplan zijn de snelheidsregimes herbekeken. Voor de Larstraat zijn er aanzienlijke wijzigingen voorzien. Deze wijzigingen liggen hier, samen met de bepalingen en maatregelen die wel behouden blijven, ter goedkeuring voor.
Decreet lokaal bestuur, artikel 56.
In kader van de opmaak van het nieuwe lokaal mobiliteitsplan zijn de snelheidsregimes herbekeken. Voor de Larstraat zijn er aanzienlijke wijzigingen voorzien. Deze wijzigingen liggen hier, samen met de bepalingen en maatregelen die wel behouden blijven, ter goedkeuring voor.
De wijziging omtrent de snelheid is dat, zoals opgenomen binnen het lokaal mobiliteitsplan, de snelheid in de Larstraat buiten de bebouwde kom volledig naar 50km/h zou worden teruggebracht. Eerst en vooral is dit om de duidelijkheid te verhogen op de invalsweg vanaf de Dronckaertstraat (reeds teruggebracht naar 50km/h in 2022) richting het centrum, waar op vandaag een snelheidsregime geldt van 50km/h (op de Dronckaertstraat), naar 70km/h, naar 50km/h naar 30km/h. Door meer duidelijkheid te creëren zal ook het effect op de verkeersveiligheid navenant zijn. Duidelijkheid voor de weggebruiker kan bovendien een positieve impact hebben op het draagvlak onder automobilisten voor dergelijke snelheidsmaatregelen.
Maar, ook in het gedeelte van de Larstraat, ten zuiden van de Dronckaertstraat, is het de bedoeling om de snelheid te drukken. Ook hier zijn namelijk een aantal woningen gelegen, waar een lagere maximale snelheid tot een hogere verkeersleefbaarheid kan leiden voor de bewoners. Die zou bovendien nog versterkt worden doordat de Larstraat in zijn geheel minder aantrekkelijk zal worden voor (zwaar) sluipverkeer.
Voor fietsers zal het dan weer veiliger worden om de Larstraat te gebruiken voor bijvoorbeeld het woon-werkverkeer tussen Lauwe-Centrum en de LAR. En, in de toekomst zal ,bij de werken in kader van de ‘Revitalisering’ van de transportzone LAR, de snelheid er eveneens worden beperkt tot maximaal 50km/h (conform het lokaal mobiliteitsplan).
Daarnaast worden ook enkele andere wijzigingen voorgesteld. Zo liggen alle huidige zebrapaden binnen de zone 30, iets wat volgens de richtlijnen niet langer wenselijk is binnen de zone 30. Enkel ter hoogte van scholen of erg drukke voetgangersassen (in sé enkel in grotere steden), wordt een uitzondering aanvaard. Enkel de gemarkeerde oversteekplaats ter hoogte van de doorsteek naast huisnr. 77 blijft dan ook behouden. Deze doorsteek loopt namelijk van de Larstraat richting de achterliggende basisschool en sportinfrastructuur langs de Hospitaalstraat.
Ten zuiden van de Dronckaertstraat zou het kruispunt met de Grote Kruisstraat dan weer van een voorrangsgeregeld kruispunt, gewijzigd worden naar een kruispunt met een voorrang van rechts. Conform het lokaal mobiliteitsplan, zijn beiden aangeduid als een lokale weg type 3, waardoor voorrang van rechts het standaardprincipe dient te zijn.
De belangrijkste bepalingen en maatregelen die wel behouden zouden blijven, zijn de volgende:
Er wordt voorgesteld met een tijdelijk verkeersreglement te werken tot de geplande werken op en rond Lauweplaats zijn afgelopen. Daarenboven dienen plannen voor een mogelijke vrachtwagensluis op de Larstraat nog verder geconcretiseerd worden. Hiervoor moeten ook bepalingen in een reglement worden opgenomen. Op dat moment kunnen voor de gewijzigde wegenis de correcte bepalingen in het reglement te worden opgenomen, alsook andere, geldende maatregelen worden geëvalueerd. De dienst stelt dan ook voor de duurtijd van het tijdelijk reglement alvast te beperken tot één jaar vanaf de plaatsing van de borden.
Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Larstraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Larstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING
In de Larstraat geldt:
§1. De bestuurders in de Larstraat hebben voorrang t.o.v. het verkeer:
§2.a. In de Larstraat, zijweg (tussen huisnrs. 210-216) dient voorrang verleend te worden aan het verkeer op de hoofdas van de Larstraat.
§2.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
§3.a. In de Larstraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer op het kruispunt met de Dronckaertstraat.
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
§4.a. In de Larstraat dient gestopt te worden en voorrang te worden verleend aan het verkeer in de Lar.
§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.
§5.a. In de Larstraat, zijweg (tussen huisnrs. 40-76) dient gestopt te worden en voorrang te worden verleend aan het verkeer op de hoofdas van de Larstraat.
§5.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.
Artikel 4:VERBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Larstraat wordt de snelheid beperkt tot maximaal 50km/h in de delen buiten bebouwde kom.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C43 ‘50’ voor de delen ten noorden van de Dronckaertstraat en ZC43 '50' en ZC43/ '50' voor de delen ten zuiden van de Dronckaertstraat.
Artikel 5: WEGMARKERINGEN
§1.a. In de Larstraat zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 72 van het KB van 1/12/1975.
§2.a. In de Larstraat is een fietspad voorzien aan beide zijden van de rijbaan ter hoogte van het kruispunt met de Dronckaertstraat.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 74 van het KB van 1/12/1975.
§3.a. In de Larstraat zijn parkeerzones aangeduid:
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.2 van het KB van 1/12/1975.
§4.a. In de Larstraat is een oversteekplaats voor voetgangers voorzien:
ter hoogte van huisnr. 27;
ter hoogte van de doorsteek naast huisnr. 77;
ter hoogte van huisnr. 126.
§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.
§5.a. In de Larstraat mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren:
§5.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 77.4 van het KB van 1/12/1975.
Artikel 6: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de plaatsing van de borden.
Artikel 7: BEKENDMAKING
Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Korpschef van de Lokale Politie Grensleie.