Terug
Gepubliceerd op 04/04/2024

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 27/03/2024 - 09:30

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Grote Kruisstraat. Vaststelling.

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur

Bij opmaak van het lokaal mobiliteitsplan werden voor de Grote Kruisstraat enkele wijzigingen naar voren geschoven. Aangezien nog geen aanvullend reglement werd opgesteld liggen deze maatregelen hier, samen met andere, reeds aanwezige bepalingen ter goedkeuring voor.

Bevoegdheid orgaan

Decreet lokaal bestuur, artikel 56.

Juridische grond
  • Beslissing (CBS/2023/871) van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17 mei 2023 betreffende de vaststelling van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Larstraat
  • Actie B.03 (invoering 50km/h buiten de bebouwde kom waar nodig) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
  • Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (en wijzigingen)
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Feiten, context en argumentatie

Bij opmaak van het lokaal mobiliteitsplan werden voor de Grote Kruisstraat enkele wijzigingen naar voren geschoven. Deze maatregelen liggen hier, samen met andere, reeds geldende maatregelen ter goedkeuring voor.

Eerst en vooral werd bij de opmaak van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Larstraat de voorrangsregeling ten opzichte van de Grote Kruisstraat afgeschaft. De Larstraat is ten zuiden van de Dronckaertstraat namelijk aangeduid als lokale weg type 3, net zoals de Grote Kruisstraat. Daar beide straten als gelijkwaardig beschouwd worden, is voorrang van rechts er de meest aangewezen kruispuntoplossing.

Daarnaast is ook in het lokaal mobiliteitsplan opgenomen om, net zoals in de Larstraat, de snelheid er terug te brengen naar 50km/h. Rekening houdend met de beperkte woonkern aldaar, alsook met de aanwezigheid van twee fietsdoorsteken naar de transportzone LAR, is het ook daar aangewezen de snelheid te beperken.

Omdat de situatie het toelaat om deze op een leesbare en duidelijke manier te voorzien, wordt voorgesteld het snelheidsregime te verduidelijken door middel van zonale borden die de maximale snelheid van 50km/h aanduiden. Het deel van de Grote Kruisstraat (ten zuiden van de fietsdoorsteek) zal na de geplande grootschalige werken in de LAR, dan weer volledig opgenomen in de zonale zone ‘50’, zoals voorzien in het lokale mobiliteitsplan.

Ook is op vandaag nog geen voorrangsregeling vastgelegd ten opzichte van de Lar. Met dit reglement wordt de Grote Kruisstraat ondergeschikt aan de Lar. Ook dit is bepaald binnen het lokaal mobiliteitsplan en zal verder bestendigd worden wanneer de geplande grootschalige werken op de transportzone LAR zijn uitgevoerd.

Wat dan weer behouden blijft is het gegeven dat de Grote Kruisstraat ondergeschikt is aan de Dronckaertstraat en het verbod voor automobilisten en vrachtwagenchauffeurs om met hun voertuig door te steken tussen huisnr. 83 en de eigenlijke transportzone.

Aangezien het reglement inzake de Larstraat een tijdelijk karakter kent, wordt voorgesteld het reglement inzake de Grote Kruisstraat eveneens een tijdelijk karakter toe te kennen en tegelijkertijd te evalueren met als doelstelling hiervoor een aanvullend verkeersreglement vast te leggen.

Besluit

Enig artikel: Het college van burgemeester en schepenen stelt het tijdelijk verkeersreglement inzake de Grote Kruisstraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd: 

Tijdelijk verkeersreglement inzake de Grote Kruisstraat

Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED

Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN

§1.a. In de Grote Kruisstraat wordt de snelheid beperkt tot maximaal 50km/h.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de borden ZC43 ‘50’ en ZC43/ ‘50’.

§2. Bepalingen uit andere reglementen, van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.

Artikel 3: VOORRANGSREGELING

§1.a. In de Grote Kruisstraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer:

  • In de Dronckaertstraat;
  • In de Lar.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.

Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN

§1.a. In de Grote Kruisstraat is, in de doorsteek tussen huisnr. 83 en de achtergevel van Lar M40,  de toegang verboden, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, met uitzondering van fietsers, bestuurders van bromfietsen klasse A en P.

§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C3 met onderbord M12.

Artikel 5: WEGMARKERINGEN

§1.a. In de Grote Kruisstraat dient voorrang verleend te worden aan het verkeer:

  • In de Dronckaertstraat;
  • In de Lar.

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.

Artikel 6: DUUR

Dit reglement heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de plaatsing van de borden.

Artikel 7: BEKENDMAKING

Dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Korpschef van de Lokale Politie Grensleie.