Terug
Gepubliceerd op 05/07/2022

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 29/06/2022 - 09:30

Wielerwedstrijd GP Autohandel Noppe op 3 juli 2022 (TVR).

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Kasper Vandecasteele, Schepen van Participatie

Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van de wielerwedstrijd 'GP Autohandel Noppe' op 3 juli 2022 te Paradijs Rekkem.

Bevoegdheid orgaan

Art. 56 §2 Decreet lokaal bestuur

art. 119 en art. 130bis van de Nieuwe Gemeentewet houdende specifieke bevoegdheid College van burgemeester en schepenen tot opmaak tijdelijke verkeersreglementen

Art 135 § 2 1° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet houdende algemene bevoegdheid van de gemeenten tot zorg voor openbare veiligheid op openbare wegen

Juridische grond

De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder op artikel 12:

Het koninklijke besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder titel III;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens worden bepaald;

Besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II) en zijn latere wijzigingen in het bijzonder Hoofdstuk 5.32 – Afdeling 5.32.2 “Ingedeelde inrichtingen met muziekactiviteiten” en Hoofdstuk 6.7 “Niet-ingedeelde muziekactiviteiten”.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

De Algemene Politieverordening zoals goedgekeurd in gemeenteraad van 11 juni 2012 en latere wijzigingen, in het bijzonder doch niet uitsluitend, art. 30-31. 

Het gebruiksreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 augustus 2014 op het ter beschikking stellen van logistiek materiaal

Het retributiereglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2019 op het ter beschikking stellen van logistiek materiaal  

Artikelen 286 en 287 en 330 Decreet Lokaal bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen, en de Omzendbrief KB/ABB 2018/4  van 14 december 2018 in dit verband;

Koninklijk Besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van wielerwedstrijden en alle terreinwedstrijden.

Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag van 27 februari 2022 betreffende de organisatie van Wielerwedstrijd GP Autohandel Noppe

Gelet op de diverse adviezen, van zowel interne als externe diensten

  • Advies politie: voorstel van tijdelijk verkeersreglement werd opgemaakt
  • Medische discipline: geen opmerkingen
  • Milieudienst: Geen geluidsvoorwaarden voor dergelijk evenement. Het afval langs het volledige parcours moet na het evenement door de organisatie opgeruimd worden
  • Brandweer: zie bijlage
Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van de wielerwedstrijd 'GP Autohandel Noppe' op 3 juli 2022 te Paradijs Rekkem.

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed:

Artikel 2.1: Op zondag 3 juli 2022 van 12u00 tot 19u00 of na wedstrijd
§1. is het stilstaan en parkeren verboden

  • In de Paradijsstraat vanaf het kruispunt met de Vaandelstraat tot en met het kruispunt met de Neerweg
  • In de Vagevuurstraat vanaf het kruispunt met de Neerweg tot en met het kruispunt met de Garennestraat
  • In de Garennestraat
  • In de Neuvillestraat tussen het kruispunt met de Garennestraat en de Vaandelstraat
  • In de Vaandelstraat

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden E3.

Artikel 2.2: Op zondag 3 juli 2022 van 13u00 tot 19u00 of na wedstrijd
§1. is het verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder

  • In de Paradijsstraat vanaf het kruispunt met de Vaandelstraat tot en met het kruispunt met de Neerweg
  • In de Vagevuurstraat vanaf het kruispunt met de Neerweg tot en met het kruispunt met de Garennestraat
  • In de Garennestraat
  • In de Neuvillestraat
  • In de Vaandelstraat

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3 bevestigd op dranghekken die de toegang tot het vermelde straatgedeelte volledig afsluiten. Het verkeer tussen de Schelpenstraat en de Neerweg blijft in beide rijrichtingen mogelijk.

Artikel 2.3: Op zondag 3 juli 2022 van 13u00 tot 19u00 of na wedstrijd
§1. is het verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder, met uitzondering van het plaatselijk verkeer

  • In de Neerweg met de Dynastielaan
  • In de Vagevuurstraat met de Dynastielaan
  • In de Vagevuurstraat thv Rue du Purgatoire
  • In de Paradijsstraat thv huisnummer 20
  • In de Paradijsstraat thv kruispunt met de Dronckaertstraat
  • In de Grote Weg met de Schelpenstraat

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden C3, aangevuld met onderbord type GIV, met opschrift uitzonderlijk plaatselijk verkeer en het verkeersbord F45.

Artikel 2.4: Op zondag 3 juli 2022 van 13u00 tot 19u00 of na wedstrijd
§1. wordt het verkeer omgeleid

  • het verkeer in de Vagevuurstraat, komende uit de richting Moeskroen en met bestemming Rekkem wordt  omgelegd via de Avenue de la Dynastie (Moeskroen) naar de Neerweg en Schelpenstraat en zo verder  naar de Castertstraat en de Grote Weg
  • het verkeer dat via de Paradijsstraat naar Moeskroen wil, wordt ter hoogte van de Dronckaertstraat omgelegd naar de Grote Weg en Castertstraat.

§2. Deze omleggingen worden gesignaleerd met verkeersborden F41 op de betrokken kruispunten.

Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag tot ontlenen feestmateriaal principieel goed. Nadere afspraken dienen te worden gemaakt met de dienst Feestelijkheden (sarah.cardoen@menen.be - 056/529 364) naargelang eveneens van de beschikbaarheid van de gevraagde materialen.

Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen vraagt om een bewonersbrief op te maken en te verspreiden naar alle bewoners die hinder ondervinden (bijv. toegankelijkheid, parkeren, enz.) door het georganiseerde evenement. U bezorgt deze brief best een 10 tal dagen voor het evenement. Graag de brief ook ter info te bezorgen aan evenementen@menen.be Meer info: https://www.menen.be/veel-gestelde-vragen#communicatie

Artikel 5: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht. 

Artikel 6: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.