Terug
Gepubliceerd op 05/07/2022

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 29/06/2022 - 09:30

Parochianenkoers Lauwe op 21 juli 2022 (TVR).

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Angelique Declercq, Schepenen
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Kasper Vandecasteele, Schepen van Participatie

Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van de Parochianenkoers te Lauwe op 21 juli 2022.

Bevoegdheid orgaan

Art. 56 §2 Decreet lokaal bestuur

art. 119 en art. 130bis van de Nieuwe Gemeentewet houdende specifieke bevoegdheid College van burgemeester en schepenen tot opmaak tijdelijke verkeersreglementen

Art 135 § 2 1° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet houdende algemene bevoegdheid van de gemeenten tot zorg voor openbare veiligheid op openbare wegen

Juridische grond

De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder op artikel 12:

Het koninklijke besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder titel III;

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens worden bepaald;

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009

De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;

De Algemene Politieverordening zoals goedgekeurd in gemeenteraad van 11 juni 2012 en latere wijzigingen, in het bijzonder doch niet uitsluitend, art. 30-31. 

Het gebruiksreglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 augustus 2014 op het ter beschikking stellen van logistiek materiaal

Het retributiereglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2019 op het ter beschikking stellen van logistiek materiaal  

Artikelen 286 en 287 en 330 Decreet Lokaal bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen, en de Omzendbrief KB/ABB 2018/4  van 14 december 2018 in dit verband;

Koninklijk Besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van wielerwedstrijden en alle terreinwedstrijden.

Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag van 12 april 2022 betreffende de organisatie van een Parochianenkoers te Lauwe.

Gelet op de diverse adviezen, van zowel interne als externe diensten

  • Advies politie: voorstel van tijdelijk verkeersreglement werd opgemaakt
  • Medische discipline: zie advies D2 in bijlage
  • Milieudienst: Afval over het volledige traject dient door de organisatie opgeruimd te worden na het evenement
  • Brandweer: gunstig, zie bijlage
  • Noodplanning: afspraken nakomen zoals besproken op het veico van 16 juni 2022
Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van Parochianenkoers Lauwe op 21 juli 2022 te Lauwe volgens de bepalingen opgenomen in het KB van 28 juni 2019. Het afval over het volledige traject dient door de organisatie opgeruimd te worden na het evenement.

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed:

Artikel 2.1: Op donderdag 21 juli 2022 van 13u30 tot 20u
§1. is het parkeren verboden

  • Op Lauweplaats
  • In de Lauwbergstraat tussen de Wevelgemstraat en de Grote Molenstraat
  • In de Grote Molenstraat tussen de Lauwbergstraat en de Hospitaalstraat
  • In de Hospitaalstraat
  • In de Larstraat tussen de Hospitaalstraat en de Leopold Sabbestraat
  • In de Leopold Sabbestraat
  • In de Waterstraat tussen de Leopold Sabbestraat en de Menenstraat
  • In de Menenstraat tussen de Waterstraat en Lauweplaats

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden E1.

Artikel 2.2: Op donderdag 21 juli 2022 van 14u30 tot 18u30 
§1. Is alle verkeer tegen de rijrichting van de wedstrijd verboden 

  • Op Lauweplaats in de richting van de Lauwbergstraat
  • In de Lauwbergstraat tussen de Wevelgemstraat en de Grote Molenstraat in de richting van de Grote Molenstraat
  • In de Grote Molenstraat tussen de Lauwbergstraat en de Hospitaalstraat in de richting van de Hospitaalstraat
  • In de Hospitaalstraat in de richting van de Larstraat
  • In de Larstraat tussen de Hospitaalstraat en de Leopold Sabbestraat in de richting van de Leopold Sabbestraat
  • In de Leopold Sabbestraat in de richting van de Waterstraat
  • In de Waterstraat tussen de Leopold Sabbestraat en de Menenstraat in de richting van de Menenstraat
  • In de Menenstraat tussen de Waterstraat en Lauweplaats in de richting van Lauweplaats

§2. Dit verbod wordt ter kennis gebracht door middel van verkeersborden C1 en F19 op de hoger vermelde kruispunten. Tevens zullen borden C31 de weggebruikers kennis geven van het verbod links of rechts af te slaan op de kruispunten in hoger vermelde straten. De te volgen richting wordt ter kennis gebracht door middel van verkeerborden D1.

Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag tot ontlenen feestmateriaal principieel goed. Nadere afspraken dienen te worden gemaakt met de dienst Feestelijkheden (sarah.cardoen@menen.be - 056/529 364) naargelang eveneens van de beschikbaarheid van de gevraagde materialen.

Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen vraagt om een bewonersbrief op te maken en te verspreiden naar alle bewoners die hinder ondervinden (bijv. toegankelijkheid, parkeren, enz.) door het georganiseerde evenement. U bezorgt deze brief best een 10 tal dagen voor het evenement. Graag de brief ook ter info te bezorgen aan evenementen@menen.be Meer info: https://www.menen.be/veel-gestelde-vragen#communicatie

Artikel 5: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht. 

Artikel 6: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.