In overeenstemming met de visie vastgelegd binnen het lokaal mobiliteitsplan dient de Schonekeerstraat tussen de Wevelgemstraat en de Lendakkerlaan gekenmerkt te worden als voorrangsweg. Daarnaast is ook voorgesteld een voorrangsregeling uit te werken aan de verschillende snelheidsremmers en werd ook voorgesteld om de markeringen gedeeltelijk aan te passen. Er werd reeds een tijdelijk verkeersreglement hieromtrent goedgekeurd, maar naar aanleiding van bemerkingen tijdens een overleg met buurtbewoners (18 augustus 2025) worden enkele aanpassingen en verduidelijking voorgesteld.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Reeds in het periodieke overleg mobiliteit tussen stad en politie van 27 september 2011 werd aangehaald dat het aan meerdere kruispunten in de Schonekeerstraat onvoldoende duidelijk is dat er voorrang van rechts van toepassing is. Na advies van de politie werd in oktober 2011 een aanvullend reglement goedgekeurd, waarmee het de bedoeling was de voorrang van rechts af te schaffen. In de praktijk is dit op vandaag echter nooit op het terrein verduidelijkt.
Aangezien in 2021 binnen het lokale mobiliteitsplan werd vastgelegd dat de Schonekeerstraat gedeeltelijk een lokale weg type 2 (tussen de Wevelgemstraat en de Lendakkerlaan) en gedeeltelijk lokale weg type 3 (tussen de Lendakkerlaan en de Lauwbergstraat) zou worden, kon evenwel de toen goedgekeurde visie niet langer integraal aangehouden worden. In tegenstelling tot het gedeelte, aangeduid als lokale weg type 2, worden de zijstraten van het gedeelte aangeduid als lokale weg type 3, niet als ondergeschikt beschouwd. De voorrang van rechts zou daar, conform de richtlijnen, van toepassing blijven.
In het gedeelte van de Schonekeerstraat, aangeduid als lokale weg type 3 en gelegen binnen de afgebakende zone 30, werd, sinds de laatste vernieuwing van het wegdek, de markeringen niet vernieuwd. Rekening houdend met het erg brede wegbeeld, werden aangepaste markeringen uitgewerkt. Dit met als doel de leesbaarheid van de omgeving beter te lezen en eveneens een vertragend effect te hebben op het doorgaand verkeer. Nadat deze uitwerking werd voorgelegd aan de omgeving en uitgevoerd, ligt deze hier eveneens ter vaststelling voor.
Daarnaast werd ook in het periodieke overleg mobiliteit tussen stad en politie van december 2021 aangekaart dat het wenselijk zou zijn een voorrangsregeling uit te werken ter hoogte van de wegversmallingen. Doordat het niet duidelijk is wie er voorrang heeft, zou dit leiden tot versnellend verkeer en onveilige situaties.
Voor het gedeelte van de Schonekeerstraat waar momenteel beperkt eenrichtingsverkeer geldt, stelt de dienst voor om, in navolging van eerdere aanvullende en tijdelijke reglementen en in overeenstemming met een omzendbrief, ook hier fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A en P in tegenrichting toe te laten.
Uit het overleg met buurtbewoners bleek het aangewezen/wenselijk om nog enkele aanpassingen door te voeren;
Andere belangrijke elementen die wel behouden blijven in dit nieuwe reglement zijn de volgende:
De dienst stelt opnieuw voor om met een tijdelijk verkeersreglement te werken, zodoende voorgestelde aanpassingen, zoals de installatie van verkeerslichten aan het kruispunt met de Lauwbergstraat én de wijziging van voorrangsregeling met de Wevelgemstraat na de bouw van de nieuwe brug, niet opnieuw moeten hernomen worden.
Enig artikel: het college van burgemeester en schepenen beslist het tijdelijk verkeersreglement inzake de Schonekeerstraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Schonekeerstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING
In de Schonekeerstraat geldt:
§1.a. De bestuurders in de hoofdas van de Schonekeerstraat hebben voorrang t.o.v. het verkeer:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B15 (verschillende types).
§1.b.a Ter hoogte van het kruispunt met de Knokbeeklaan wordt een onderbord GVIII toegevoegd.
§2.a. In de Schonekeerstraat, zijweg (naast huisnr. 73) dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Schonekeerstraat.
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
§3.a. In de Schonekeerstraat dient gestopt te worden en voorrang verleend te worden aan het verkeer:
§3.b. In de Schonekeerstraat, zijweg (naast huisnr. 115) dient gestopt te worden en voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Schonekeerstraat.
§3.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B5.
§4.a. De bestuurders in de Schonekeerstraat dienen voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen:
§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B19.
§5.a. De bestuurders in de Schonekeerstraat hebben voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen:
§5.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B21.
Artikel 4: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Schonekeerstraat, zijweg (naast huisnr. 175) is het, tussen het kruispunt met de hoofdas van de Schonekeerstraat en het kruispunt met de Waterhoenstraat, verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Waterhoenstraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§1.b. In de Schonekeerstraat, zijweg (naast huisnr. 195) is het, tussen het kruispunt met de Waterhoenstraat en het kruispunt met de hoofdas van de Schonekeerstraat, verboden voor alle bestuurders om in de richting van de hoofdas van de Schonekeerstraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§1.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M12.
Artikel 5: GEBODSBEPALINGEN
§1.a. In de Schonekeerstraat dienen bestuurders verplicht de verkeersgeleider langs rechts te volgen ter hoogte van het kruispunt met de Knokbeeklaan.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord D1.
Artikel 6: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a. In de Schonekeerstraat, zijweg (naast huisnr. 175), tussen het kruispunt met de Waterhoenstraat en het kruispunt met de hoofdas van de Schonekeerstraat, mogen bestuurders enkel in de richting van de hoofdas van de Schonekeerstraat rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§1.b. In de Schonekeerstraat, zijweg (naast huisnr. 195), tussen het kruispunt met de hoofdas van de Schonekeerstraat en het kruispunt met de Waterhoenstraat, mogen bestuurders enkel in de richting van de Waterhoenstraat rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§1.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M18.
Artikel 7: MARKERINGEN
§1.a. In de Schonekeerstraat zijn overlangse markeringen aangebracht die rijstroken aanduiden:
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 72 van het KB van 1/12/1975.
§2.a. In de Schonekeerstraat is een fietspad voorzien aan beide zijden van de rijbaan:
§2.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 74 van het KB van 1/12/75.
§3.a. In de Schonekeerstraat wordt de werkelijke rand van de rijbaan aangeduid langs:
§3.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 74 van het KB van 1/12/75.
§4.a. In de hoofdas van de Schonekeerstraat zijn aan de zijde met pare huisnummers tussen het kruispunt met de Lendakkerlaan en het kruispunt met de Kranenbroeklaan parkeerzones aangeduid .
§4.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 75.2 van het KB van 1/12/1975.
§5.a. In de Schonekeerstraat dient gestopt te worden en voorrang verleend te worden aan het verkeer:
§5.b. In de Schonekeerstraat, zijweg (naast huisnr. 115) dient gestopt te worden en voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Schonekeerstraat.
§5.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.1 van het KB van 1/12/1975.
§6.a. In de Schonekeerstraat, zijweg (naast huisnr. 73) dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Schonekeerstraat.
§6.b. In de Schonekeerstraat, zijweg (naast huisnr. 177) dient voorrang verleend te worden aan het verkeer in de hoofdas van de Schonekeerstraat.
§6.c. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.
§7.a. In de Schonekeerstraat zijn oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien:
§7.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 76.2 van het KB van 1/12/1975.
§8.a In de Schonekeerstraat mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op markeringen:
§8.b In de Schonekeerstraat, zijweg (naast huisnr. 175) mogen bestuurders ter hoogte van het kruispunt met de hoofdas van de Schonekeerstraat niet rijden stilstaan of parkeren op markeringen aan beide zijden van het kruispunt.
§8.c Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van markeringen overeenkomstig artikel 77.4 van het KB van 1/12/1975.
Artikel 8: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur van vijf jaar vanaf de plaatsing van de borden.