Terug
Gepubliceerd op 23/04/2024

Besluit  Gemeenteraad

wo 17/04/2024 - 19:00

Aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de zone 30. Vaststelling.

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter gemeenteraad
Eddy Lust, Burgemeester
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jan Verbrugge, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Herwig Vrijsen, Raadsleden
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Mattias Eeckhout, Jelle Van de Wiele, Raadsleden
Bevoegdheid Orgaan

Decreet lokaal bestuur, artikel 40-41

Juridische grond
  • Actie B.02. (geleidelijke uitbreiding zone 30) van het Actieplan werkdomein B van het lokaal mobiliteitsplan goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 6 oktober 2021 (GR/2021/185)
  • Beslissing (GR/2022/053) van de gemeenteraad in zitting van 9 maart 2022 betreffende de goedkeuring van de ondertekening van de intentieverklaring 'Coalitie van 30'
  • Kennisname (CBS/2023/2279) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 13 december 2023 van het verslag van het periodieke overleg mobiliteit tussen Stad en Politie van 24 november 2023
  • Beslissing (GR/2023/038) van de gemeenteraad in zitting van 29 maart 2023 betreffende de vaststelling van het aanvullend reglement inzake de afbakening van de zone 30
  • Beslissing (GR/2022/104) van de gemeenteraad in zitting van 1 juni 2022 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de bebouwde kom van de entiteit Menen
  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 (en wijzigingen)
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
  • Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Feiten Context en argumentatie

In kader van de opmaak van een nieuw lokaal mobiliteitsplan werd, zoals afgesproken binnen de Beleidsnota ‘Samen Menen Maken 2019-2024’, maximaal ingezet op zone 30 binnen de woonkernen.

30km/h wordt zo de standaardsnelheid binnen bebouwde kom. Belangrijke wegen voor doorgaand verkeer blijven, vanwege hun verbindingsfunctie wel onder het snelheidsregime van 50 km/h.

Het invoeren van 30 km/u als standaard in woonstraten, schoolomgevingen en straten zonder fietsvoorzieningen, is zeer belangrijk in het kader van verkeersveiligheid en leefbaarheid in de stad: enerzijds verlaagt bij lagere snelheden de kans op en de impact van ongevallen, anderzijds verhoogt de leefbaarheid door minder geluids- en geuroverlast, een betere oversteekbaarheid en een verlaagde aantrekkelijkheid voor sluipverkeer.

Om dit te bereiken wordt de zone 30 geleidelijk uitgebreid, conform het goedgekeurde lokale mobiliteitsplan. Na een tweede uitbreiding bleek een, weliswaar beperkte, evaluatie wenselijk.

Enerzijds wordt voorgesteld de grens van de zone 30 van Lauwe in de Rekkemstraat op te schuiven in de richting van het dorpscentrum. Op vandaag ligt deze grens ter hoogte van huisnr. 62/89. Binnen het kader van het lokaal mobiliteitsplan is het te verantwoorden deze op te schuiven tot aan de bebouwing bij huisnrs. 54/67. Op die locatie is er een duidelijkere wijziging in het wegbeeld (bebouwing langs beide zijden van de rijbaan, opeenvolgende chicanes) dan op de huidige locatie. Hierdoor is er sprake van een groter poorteffect, waardoor de verwachting is dat het snelheidsregime beter gerespecteerd wordt.

De belangrijkste reden van dit voorstel is evenwel ook dat ter hoogte van de inritten van de bedrijven gevestigd in huisnr. 58, 60 en 62 nu ook hetzelfde snelheidsregime zal gelden als in de Lauwestraat en een groot deel van de Rekkemstraat. Op die manier zal de gewenste aanrijdroute (via de Moeskroenstraat en de Lauwestraat) naar deze bedrijven aantrekkelijker worden en worden de centra van Lauwe en Wevelgem verder ontlast van doorgaand vrachtverkeer. De functie van de Lauwestraat en Rekkemstraat als lokale weg type 1, zal op deze manier ook beter uit de verf komen.

Daarnaast bleek uit de analyse dat voor het centrum van Lauwe één woonwijk niet binnen dit reglement werd opgenomen. Conform de visie van het lokaal mobiliteitsplan rond de uitrol van zone 30 en rekening houdend met de wens tot een verbeterde leesbaarheid van de verkeersomstandigheden, wordt het dan ook als noodzakelijk geacht om ook de Steenovenstraat als zone 30 aan te duiden. Hoewel de straat doodlopend is, en het gemotoriseerde verkeer beperkt, is aan het einde van de straat een trage doorsteek gelegen. Aangezien deze wél druk gebruikt wordt door actieve weggebruikers is het hier zeker passend om extra in te zetten op verkeersveiligheid.

Gelijktijdig wordt ook voorgesteld om in de Grote Molenstraat de zone 30 nog beperkt uit te breiden en gelijk te trekken met de grens van de bebouwde kom. Zodoende zal ook hier de andere zijde van de trage doorsteek afgedekt worden en zal ook de leesbaarheid van het verkeersregime verbeteren. Dit is bovendien ook nog steeds conform wat vastgelegd is binnen het lokaal mobiliteitsplan.

Tot slot bleek dat ook een snelheidsverlaging in Kraaiveld, Kraaiveldweg en Ijzerhandstraat wenselijk is. Op basis van meldingen rond sluipverkeer en onaangepast rijgedrag, werd besloten dat aan de buurtbewoners van bovenstaande straten de keuze zou worden voorgelegd om de snelheid in de respectievelijke straten te beperken tot ofwel maximaal 50km/h (zoals opgenomen in het lokaal mobiliteitsplan) of zelfs verder te gaan tot maximaal 30km/h. Aangezien uit voorliggende keuzes, de voorkeur voor maximaal 30km/h naar voren kwam, zijn ook deze straten hier als dusdanig opgenomen in voorliggende reglement. Van de 17 bevraagden waren 12 voorstander van een verlaging tot maximaal 30km/h en 1 voorstander tot maximaal 50km/h. De anderen gaven geen voorkeur door.

Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jan Verbrugge, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht, Herwig Vrijsen, Eric Algoet
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Stan Roose, Alex Vanthournout, Lianna Mkrtchyan, Jan Verbrugge, Dries Defossez, Jean Marie Lambrecht
Onthouders: Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Dorianne De Wiest, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Eddy Vandendriessche, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Herwig Vrijsen
Resultaat: Met 18 stemmen voor, 11 onthoudingen
Besluit

ARTIKEL 1: Het aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de zone 30 (GR/2022/051), goedgekeurd in zitting van 29 maart 2023, wordt opgeheven.

ARTIKEL 2: De gemeenteraad beslist om de vaststelling van het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de zone 30 van de entiteit Menen vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:

Aanvullend verkeersreglement inzake afbakening van de zone 30 van de entiteit Menen

Artikel 1: In de volgende straten, zijnde gemeentewegen en gewestwegen, wordt de zone 30 (maximumsnelheid 30km/h) ingevoerd:

§1. MENEN

-        In het centrum van Menen en Barakken met als straten:

  • Bevrijdingsplein
  • Wahisstraat
  • Koopwarenstraat
  • J&M Sabbestraat
  • Parkstraat
  • Ter Wallestraat
  • Kortrijkstraat vanaf het kruispunt met de Grote Markt tot het kruispunt met de J&M Sabbestraat.
  • Zwemkomstraat
  • Vaubanstraat
  • Benediktinessenstraat
  • Molenstraat
  • Piketpoort
  • Aug. Debunnestraat
  • Donkerstraat
  • Kerkstraat
  • Fabiolalaan
  • Leopoldplein
  • Kanonstraat
  • Arsenaalstraat
  • St. Jansmolenstraat
  • Waalvest
  • Noordkaai vanaf de Sluizenkaai tot de grens van de bebouwde kom
  • Sluizenkaai
  • Rijselstraat
  • Oude Leielaan
  • Blekerijvesting
  • Blekerijsteeg
  • Warande
  • Kerkomtrek
  • Grote Markt
  • Poststraat
  • Ieperstraat vanaf het kruispunt met de Wahisstraat tot het kruispunt met de Kortrijkstraat
  • Kapucijnenweg
  • Yv. Serruysstraat
  • Kunstenstraat
  • Nieuwstraat
  • Dolfijnstraat
  • Koningstraat
  • Stationssstraat
  • René Gombertstraat
  • Ambachtenstraat
  • Fr. Wallecanstraat
  • Ontvoogdingsstraat
  • Esplanadestraat
  • Langestraat
  • Vander Merschplein
  • Ostenstraat
  • Poedermagazijnstraat
  • Weststraat
  • Kortestraat
  • Kazernestraat
  • Bruggestraat vanaf het kruispunt met de Wahisstraat tot het kruispunt de Kortrijkstraat
  • Westkaai
  • Demeystraat
  • Halewijnstraat
  • St. Hilariusstraat
  • Weidestraat
  • Grensstraat
  • Delorsplein
  • Hoornwerk
  • Barakkenstraat
  • Oostkaai
  • Vlamingenstraat
  • Schansstraat
  • Vredesstraat
  • Bakkersstraat
  • Moeskroenstraat vanaf het kruispunt met de Rijselstraat tot het kruispunt met de Grondwetstraat
  • Leopoldstraat
  • Kon. Albertstraat
  • Kon. Elisabethstraat
  • Koninklijke Prinsstraat
  • Kongresstraat
  • Graaf v. Vlaanderenstraat
  • St. Jozefsplein
  • Koninginnestraat
  • Grondwetstraat
  • Harmoniestraat
  • Voorzorgstraat
  • Prinses Paolalaan
  • Zuidstraat

-        In de Moorselestraat en de aangrenzende straten:

  • Hagewindestraat
  • Klaproosstraat
  • Akkerwindestraat
  • Klimopwindestraat
  • Pronkwindestraat

-        In de Nieuwe Tuinwijk met als straten:

  • Wervikstraat, vanaf de grens van de bebouwde kom tot aan het kruispunt met de Ieperstraat
  • Lageweg, vanaf  huisnr. 31 tot en met het kruispunt met de Wervikstraat
  • Grulbeeklaan
  • Zonnestraat
  • Kroonstraat
  • Arkebrugweg
  • Hogeweg, vanaf het kruispunt met de Wilgenlaan tot en met het kruispunt met de Wervikstraat
  • Vogelzang
  • Binnenhof
  • Wereldhof
  • Gen. Lemanstraat
  • Ieperstraat, ventweg vanaf huisnr. 246 tot en met huisnr. 294
  • Engelandstraat
  • Ijzerstraat
  • Ijzerplein
  • Vlaanderenstraat
  • Vredesplein
  • Diksmuideplein
  • Diksmuidestraat
  • Veurnestraat
  • Sirène Missiaenstraat
  • Eikenlaan
  • Acacialaan
  • Olmenlaan
  • Lindenlaan
  • Berkenlaan
  • Populierenlaan
  • Kersenlaan

-        In de Noordstraat en de omliggende straten:

  • Watertorenstraat
  • Basse Censestraat
  • Diefhondstraat

-        In de Ch. Cappellestraat vanaf het kruispunt met de Hogeweg tot het kruispunt met de Lageweg

§2. REKKEM

-        In het centrum met als straten:

  • Elf Novemberlaan
  • Steenland
  • Priester Coulonstraat, vanaf de grens van de bebouwde kom tot en met het kruispunt met de Plaats
  • Plaats, langs de zijde van huisnr. 22-22B, tot huisnr. 33
  • Kommandant Vinckestraat
  • Fonteinstraat
  • Lauwestraat, de zijweg vanaf huisnr. 64/66 tot en met kruispunt met de Fonteinstraat

-        In de Kasteeldreef en de aangrenzende straten:

  • Kasteelhof

§3. LAUWE

-        In het centrum met als straten:

  • Rekkemstraat vanaf huisnr. 54 tot het kruispunt met de Menenstraat
  • Menenstraat vanaf de grens van de bebouwde kom tot het kruispunt met Lauweplaats
  • Zwanenkouter
  • Kon. Astridlaan vanaf het kruispunt met de Menenstraat tot het kruispunt met de Julien Cagniestraat
  • Julien Cagniestraat
  • Spinnerijstraat
  • Vlasleemstraat
  • Leiestraat
  • Linnenstraat
  • Zeno Dewittestraat
  • Lauweplaats
  • Larstraat vanaf de verhoogde inrichting aan huisnr. 198 tot het kruispunt met Lauweplaats
  • Steenovenstraat
  • Leopold Sabbestraat vanaf de grens van de bebouwde kom tot het kruispunt met de Larstraat
  • Kraaiveld
  • Kraaiveldweg
  • Ijzerhandstraat
  • Hospitaalstraat
  • Schoolstraat
  • Handboogstraat
  • Lauwbergstraat
  • Wevelgemstraat vanaf het kruispunt met Lauweplaats tot het kruispunt met de Schonekeerstraat
  • Goevrouwestraat
  • Kortekeerstraat
  • Langekeerstraat
  • Opstal
  • Hogeschuurstraat
  • Lendakkerlaan
  • Zwingelstraat
  • Brugstraat
  • Maaibeekstraat
  • Weggevoerdenlaan
  • Oudstrijderslaan
  • Kerselarenlaan
  • Walmeerslaan
  • Beukenlaan
  • Kranenbroeklaan
  • Grote Molenstraat vanaf het kruispunt met de Lauwbergstraat tot de grens van de bebouwde kom
  • Boldriesstraat
  • Prins-Regentstraat
  • Deken Darrasstraat
  • Kamiel Beerlandtstraat
  • Violettenstraat
  • Daliastraat
  • Vlasbloemstraat
  • Tuinwijk
  • Hugo Verrieststraat
  • Albrecht Rodenbachlaan
  • Schonekeerstraat vanaf het kruispunt met de Lauwbergstraat tot het kruispunt met de Lendakkerlaan
  • Waterhoenstraat
  • Wilde-Eendstraat
  • Karekietstraat
  • IJsvogelstraat
  • Reigerstraat
  • Meerkoetstraat
  • Biestlaan
  • Lislaan
  • Rietlaan

-        Op industriezone Bramier:

  • Bramier

-        In de zijweg van de Knokbeeklaan (vanaf huisnr. 2 tot huisnr. 10)

-        In de zijweg van de Knokbeeklaan (vanaf huisnr. 86 tot huisnr. 88)

-        In de zijweg van de Dronckaertstraat (vanaf het kruispunt met de hoofdas tot huisr. 667)

-        In de zijweg van de Kon. Astridlaan (vanaf huisnr. 51 tot huisnr. 75))

Artikel 2:

§1.a. De beperking tot de snelheid van 30 km/h geldt voor de gebieden, vastgelegd binnen artikel 1, permanent.

§1.b. Deze maatregelen worden ter kennis gebracht door de borden F4a en F4b.

§1.c. In de omgeving van scholen worden de borden A23 toegevoegd.

Artikel 3: Voor de volgende omgevingen geldt de beperking tot de snelheid van 30 km/h enkel tijdens de aankomst- en vertrekuren van de schoolkinderen en scholieren:

§1. MENEN

-        In de Guido Gezellelaan ( tussen huisnr. 61 en 105) ter hoogte van de school;

-        In de Volkslaan (vanaf het kruispunt met de Overwinningsstraat tot het kruispunt met de Eendrachtstraat) ter hoogte van de school.

§2. REKKEM

-        In de Paradijsstraat vanaf het kruispunt met het Vaandelstraat tot aan het kruispunt met de Schelpenstraat;

-        In de Moeskroenstraat vanaf het kruispunt met de Priester Coulonstraat tot aan de overbrugging van de Palingbeek.

Artikel 4:

§1.a. De beperking tot de snelheid van 30km/h geldt voor de gebieden, vastgelegd binnen artikel 3, enkel tijdens bepaalde uren.

§1.b. Deze maatregel worden ter kennis gebracht door variabele zoneborden bestaande uit een combinatie van de borden F4a en F4b met toevoeging van de borden A23 en elektronisch versterkende middelen ter aanduiding van de gelding van de beperking.