Decreet lokaal bestuur, artikel 40-41
In kader van de opmaak van een nieuw lokaal mobiliteitsplan werd, zoals afgesproken binnen de Beleidsnota ‘Samen Menen Maken 2019-2024’, maximaal ingezet op zone 30 binnen de woonkernen.
30km/h wordt zo de standaardsnelheid binnen bebouwde kom. Belangrijke wegen voor doorgaand verkeer blijven, vanwege hun verbindingsfunctie wel onder het snelheidsregime van 50 km/h.
Het invoeren van 30 km/u als standaard in woonstraten, schoolomgevingen en straten zonder fietsvoorzieningen, is zeer belangrijk in het kader van verkeersveiligheid en leefbaarheid in de stad: enerzijds verlaagt bij lagere snelheden de kans op en de impact van ongevallen, anderzijds verhoogt de leefbaarheid door minder geluids- en geuroverlast, een betere oversteekbaarheid en een verlaagde aantrekkelijkheid voor sluipverkeer.
Om dit te bereiken wordt de zone 30 geleidelijk uitgebreid, conform het goedgekeurde lokale mobiliteitsplan. Na een tweede uitbreiding bleek een, weliswaar beperkte, evaluatie wenselijk.
Enerzijds wordt voorgesteld de grens van de zone 30 van Lauwe in de Rekkemstraat op te schuiven in de richting van het dorpscentrum. Op vandaag ligt deze grens ter hoogte van huisnr. 62/89. Binnen het kader van het lokaal mobiliteitsplan is het te verantwoorden deze op te schuiven tot aan de bebouwing bij huisnrs. 54/67. Op die locatie is er een duidelijkere wijziging in het wegbeeld (bebouwing langs beide zijden van de rijbaan, opeenvolgende chicanes) dan op de huidige locatie. Hierdoor is er sprake van een groter poorteffect, waardoor de verwachting is dat het snelheidsregime beter gerespecteerd wordt.
De belangrijkste reden van dit voorstel is evenwel ook dat ter hoogte van de inritten van de bedrijven gevestigd in huisnr. 58, 60 en 62 nu ook hetzelfde snelheidsregime zal gelden als in de Lauwestraat en een groot deel van de Rekkemstraat. Op die manier zal de gewenste aanrijdroute (via de Moeskroenstraat en de Lauwestraat) naar deze bedrijven aantrekkelijker worden en worden de centra van Lauwe en Wevelgem verder ontlast van doorgaand vrachtverkeer. De functie van de Lauwestraat en Rekkemstraat als lokale weg type 1, zal op deze manier ook beter uit de verf komen.
Daarnaast bleek uit de analyse dat voor het centrum van Lauwe één woonwijk niet binnen dit reglement werd opgenomen. Conform de visie van het lokaal mobiliteitsplan rond de uitrol van zone 30 en rekening houdend met de wens tot een verbeterde leesbaarheid van de verkeersomstandigheden, wordt het dan ook als noodzakelijk geacht om ook de Steenovenstraat als zone 30 aan te duiden. Hoewel de straat doodlopend is, en het gemotoriseerde verkeer beperkt, is aan het einde van de straat een trage doorsteek gelegen. Aangezien deze wél druk gebruikt wordt door actieve weggebruikers is het hier zeker passend om extra in te zetten op verkeersveiligheid.
Gelijktijdig wordt ook voorgesteld om in de Grote Molenstraat de zone 30 nog beperkt uit te breiden en gelijk te trekken met de grens van de bebouwde kom. Zodoende zal ook hier de andere zijde van de trage doorsteek afgedekt worden en zal ook de leesbaarheid van het verkeersregime verbeteren. Dit is bovendien ook nog steeds conform wat vastgelegd is binnen het lokaal mobiliteitsplan.
Tot slot bleek dat ook een snelheidsverlaging in Kraaiveld, Kraaiveldweg en Ijzerhandstraat wenselijk is. Op basis van meldingen rond sluipverkeer en onaangepast rijgedrag, werd besloten dat aan de buurtbewoners van bovenstaande straten de keuze zou worden voorgelegd om de snelheid in de respectievelijke straten te beperken tot ofwel maximaal 50km/h (zoals opgenomen in het lokaal mobiliteitsplan) of zelfs verder te gaan tot maximaal 30km/h. Aangezien uit voorliggende keuzes, de voorkeur voor maximaal 30km/h naar voren kwam, zijn ook deze straten hier als dusdanig opgenomen in voorliggende reglement. Van de 17 bevraagden waren 12 voorstander van een verlaging tot maximaal 30km/h en 1 voorstander tot maximaal 50km/h. De anderen gaven geen voorkeur door.
ARTIKEL 1: Het aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de zone 30 (GR/2022/051), goedgekeurd in zitting van 29 maart 2023, wordt opgeheven.
ARTIKEL 2: De gemeenteraad beslist om de vaststelling van het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de afbakening van de zone 30 van de entiteit Menen vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake afbakening van de zone 30 van de entiteit Menen
Artikel 1: In de volgende straten, zijnde gemeentewegen en gewestwegen, wordt de zone 30 (maximumsnelheid 30km/h) ingevoerd:
§1. MENEN
- In het centrum van Menen en Barakken met als straten:
- In de Moorselestraat en de aangrenzende straten:
- In de Nieuwe Tuinwijk met als straten:
- In de Noordstraat en de omliggende straten:
- In de Ch. Cappellestraat vanaf het kruispunt met de Hogeweg tot het kruispunt met de Lageweg
§2. REKKEM
- In het centrum met als straten:
- In de Kasteeldreef en de aangrenzende straten:
§3. LAUWE
- In het centrum met als straten:
- Op industriezone Bramier:
- In de zijweg van de Knokbeeklaan (vanaf huisnr. 2 tot huisnr. 10)
- In de zijweg van de Knokbeeklaan (vanaf huisnr. 86 tot huisnr. 88)
- In de zijweg van de Dronckaertstraat (vanaf het kruispunt met de hoofdas tot huisr. 667)
- In de zijweg van de Kon. Astridlaan (vanaf huisnr. 51 tot huisnr. 75))
Artikel 2:
§1.a. De beperking tot de snelheid van 30 km/h geldt voor de gebieden, vastgelegd binnen artikel 1, permanent.
§1.b. Deze maatregelen worden ter kennis gebracht door de borden F4a en F4b.
§1.c. In de omgeving van scholen worden de borden A23 toegevoegd.
Artikel 3: Voor de volgende omgevingen geldt de beperking tot de snelheid van 30 km/h enkel tijdens de aankomst- en vertrekuren van de schoolkinderen en scholieren:
§1. MENEN
- In de Guido Gezellelaan ( tussen huisnr. 61 en 105) ter hoogte van de school;
- In de Volkslaan (vanaf het kruispunt met de Overwinningsstraat tot het kruispunt met de Eendrachtstraat) ter hoogte van de school.
§2. REKKEM
- In de Paradijsstraat vanaf het kruispunt met het Vaandelstraat tot aan het kruispunt met de Schelpenstraat;
- In de Moeskroenstraat vanaf het kruispunt met de Priester Coulonstraat tot aan de overbrugging van de Palingbeek.
Artikel 4:
§1.a. De beperking tot de snelheid van 30km/h geldt voor de gebieden, vastgelegd binnen artikel 3, enkel tijdens bepaalde uren.
§1.b. Deze maatregel worden ter kennis gebracht door variabele zoneborden bestaande uit een combinatie van de borden F4a en F4b met toevoeging van de borden A23 en elektronisch versterkende middelen ter aanduiding van de gelding van de beperking.