Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen).
Actie B.04 (geleidelijke invoering nieuwe circulatieplannen) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
Beslissing van de Gemeenteraad in zitting van 21 december 2015 betreffende de vaststelling van het aanvullend verkeersreglement inzake de Arsenaalstraat
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
In het periodieke overleg tussen de Stad en de verkeersdienst van de Politie van september 2019 werd een voorstel van de dienst mobiliteit, om beperkt enkelrichtingsverkeer in te voeren, als positief geadviseerd. Toen werd ervoor geopteerd om een tegengestelde rijrichting te kiezen aan het enkelrichtingsverkeer in de Kanonstraat (zie AVR Kanonstraat). Echter werd dit niet weerhouden binnen het recent goedgekeurde mobiliteitsplan. In dat plan werd namelijk een totaalvisie ontwikkeld voor het gehele stadscentrum, waarbij voor de Arsenaalstraat tot een andere visie gekomen werd.
In het reglement zijn volgende elementen opgenomen:
Artikel 1: De Gemeenteraad beslist om het reglement betreffende de Arsenaalstraat, goedgekeurd bij beslissing van 21 december 2015, op te heffen.
Artikel 2: De Gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Arsenaalstraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Arsenaalstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3:VERBODSBEPALINGEN
§1.a. Tussen de Waalvest en de Vaubanstraat is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Waalvest te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M3.
Artikel 4: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a. Tussen de Waalvest en de Vaubanstraat mogen bestuurders enkel in de richting van de Vaubanstraat rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M5.
Artikel 5: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a. In de Arsenaalstraat wordt een parkeerverbod ingevoerd langs de onpare zijde.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de borden E1 aangevuld met de onderborden zoals voorzien bij artikel 70.2.2.1° a en b.
Artikel 6: KENNISGAVE
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid.