Artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Actie B.04 (geleidelijke invoering nieuwe circulatieplannen) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) in de Gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
In het periodieke overleg tussen de Stad en de verkeersdienst van de Politie van september 2019 werd een voorstel van de dienst mobiliteit, om het enkelrichtingsverkeer om te vormen naar beperkt enkelrichtingsverkeer als positief geadviseerd. Dit voorstel tot circulatiewijziging werd bovendien opnieuw bevestigd binnen het recent goedgekeurde lokaal mobiliteitsplan.
Daar er nog geen allesomvattend aanvullend reglement was opgemaakt, liggen deze wijzigingen samen met de andere bepalingen ter goedkeuring voor.
In het reglement is dan ook het volgende opgenomen:
Enig artikel: De Gemeenteraad beslist om het stedelijk aanvullend verkeersreglement inzake de Kanonstraat vast te stellen. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Aanvullend verkeersreglement inzake de Kanonstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VOORRANGSREGELING
§1.a. De bestuurders in de Kanonstraat dienen voorrang te verlenen aan het verkeer in de Fabiolalaan.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord B1.
Artikel 4:VERBODSBEPALINGEN
§1.a. Tussen de Vaubanstraat en de Fabiolalaan is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Vaubanstraat te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M3.
Artikel 5: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a. Tussen de Vaubanstraat en de Fabiolalaan mogen bestuurders enkel in de richting van de Fabiolalaan rijden. Deze beperking geldt niet voor bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M5.
Artikel 6: WEGMARKERINGEN
§1.a. De bestuurders in de Kanonstraat dienen voorrang te verlenen aan het verkeer in de Fabiolalaan.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van de wegmarkering zoals voorzien bij artikel 76.1. van het KB van 1/12/1975.
Artikel 7: KENNISGAVE
Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid.