Terug
Gepubliceerd op 15/03/2022

Besluit  Gemeenteraad

wo 09/03/2022 - 19:00

Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken. Vaststelling wijziging reglement.

Aanwezig: Tom Vlaeminck, Voorzitter Gemeenteraad
Eddy Lust, Burgemeester
Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Schepenen
Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Raadsleden
Eric Algoet, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Mattias Eeckhout, Raadslid
Bevoegdheid Orgaan

art. 2 en 40-41 van het Decreet Lokaal Bestuur;

Juridische grond

Art. 170 § 4 van de Grondwet; 

Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen  en latere wijzigingen; 

Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning; 

Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur en latere wijzigingen; 

KB van 10 december 1996, meer bepaald artikel 10 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar;

Wet van 14 maart 1968, meer bepaald artikel 2 § 1 tot opheffing van de wetten betreffende de verblijfsbelasting voor vreemdelingen, gecoördineerd op 12 oktober 1953;

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met art. 5.1.1 en het conform verklaren van het plannenregister op 11 oktober 2013; 

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met art. 5.2.1 informatieplicht en art. 5.1.2; 

Omzendbrief van 1 december 2004 pagina 15 met betrekking tot afgifte elektronische identiteitskaarten; 

Omzendbrieven van 10 januari 2007, 31 januari 2007 en 14 juni 2007 betreffende de invoering van de KIDS-ID; 

Omzendbrief van 15 september 2017, geldig vanaf 1 januari 2018, inzake reisdocumenten voor niet-Belgen. 

Omzendbrief KB/ABB 2018/4 over de hervorming van het bestuurlijk toezicht en de uitbreiding van de bekendmakingsplicht;

Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit;

Omzendbrief van 29 oktober 2021 inzake de tarieven elektronische identiteitskaarten & -documenten geldig vanaf 1 januari 2022;

Omzendbrief van 6 januari 2022 met referentie 4096156 et III/4064925 waarbij de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken de tarieven voor de uitreiking van identiteitskaarten en documenten verlaagd aan de gemeentebesturen;

Brief van 21 januari 2022 van Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de opmerkingen waarvoor een aanpassing nodig is; 

Gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2021 houdende de vaststelling van de indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken voor de periode van 2022-2025;

Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 februari 2022;

De financiële toestand van de gemeente;

Feiten Context en argumentatie

Motivering

In de gemeenteraad van 22 december 2021 werd de indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken vastgesteld voor de periode 2022-2025.

De vernieuwing van het reglement is noodzakelijk om deze belasting verder te kunnen innen.

De goedkeuring door de Vlaamse Overheid van de intergemeentelijke samenwerking ‘Kwalitatief Wonen in de Grensstreek’ met Menen, Wervik en Mesen.

De goedkeuring van de overstap naar digitale notarisattesten. 

De omschakeling naar digitale behandeling en opslag van dossiers betekent op termijn een belangrijke besparing. Deze omschakeling vergt een initiële investering in de aanpassingen inzake IT-infrastructuur en daardoor zal de Vlaamse Regering hierbij een ondersteuning bieden onder de vorm van een subsidie.

Voor wat de betreft de gewone aanvragen is het wenselijk dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen aanvragen met enkel stedenbouwkundige handelingen, nogmaals onderverdeeld in dossier met en dossiers zonder medewerking architect, en aanvragen met zowel stedenbouwkundige handelingen als vergunning plichtige exploitatie van ingedeelde inrichting of activiteiten.

Voor een vereenvoudigde procedure is er geen openbaar onderzoek nodig en bij een gewone procedure zijn de kosten voor het openbaar onderzoek in de tarieven inbegrepen.

Voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden of voor de bijstelling van een dergelijke omgevingsvergunning, wordt slechts de vereenvoudigde procedure toegepast, wanneer voldaan is aan art. 13 (zie supra) en de gewone procedure in de andere gevallen.

Daar wij een grensgemeente zijn, zijn we verplicht een overlijden van een buitenlander te laten constateren door een Belgische arts.

Er is ook de mogelijkheid om een super dringende aanvraag te doen bij de gemeente of bij FOD buitenlandse zaken voor een internationaal paspoort maar die enkel af te halen is bij FOD buitenlandse zaken.

Rekeninghoudend met het internationaal verdrag betreffende de status van vluchtelingen, ondertekend op 28/07/1951 (wet van 26 juni 1953 - BS 4 oktober 1953), gewijzigd door het protocol van New York op 31 januari 1967 (BS 3 mei 1969).

Publieke stemming
Aanwezig: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten, Eric Algoet
Voorstanders: Tom Vlaeminck, Eddy Lust, Renaat Vandenbulcke, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Griet Vanryckegem, Virginie Breye, Kasper Vandecasteele, Angelique Declercq, Laurent Coppens, Caroline Bonte-Vanraes, Berenice Bogaert, Philippe Mingels, Herman Ponnet, Guy Blancke, Dorianne De Wiest, Stan Roose, Stefanie Platteau, Frederik Vandamme, Julie Roussel, Ruben Soens, Oceân Vanderhispallie, Eddy Vandendriessche, Alex Vanthournout, Karolien Poot, Lianna Mkrtchyan, Vincent Dumortier, Toon Demyttenaere, Jelle Van de Wiele, Peggy Maerten
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassingen aan het reglement tot vaststelling van de indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken goed en stelt het gewijzigd reglement als volgt vast:

 

Indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken


ARTIKEL 1

Vanaf 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 wordt een indirecte belasting op de afgifte van administratieve stukken geheven.

ARTIKEL 2

De bedragen worden als volgt vastgesteld:

aangifte geboorte: 15,00 €

aangifte huwelijk: 20,00 €

aangifte overlijden: 15,00 €

ereloonnota vaststellen overlijden buitenlanders: 34,00 €

koesterboekje: 20,00 €

EID belgen: 20,00 €

EID: spoedprocedure gemeente: 131,00 €

EID: spoedprocedure FOD: 164,00 €

kids-ID: 10,00 €

kids-ID: spoedprocedure gemeente: 123,00 €

kids-ID: spoedprocedure FOD: 154,00 €

internationaal paspoort -18 jaar: 44,00 €

internationaal paspoort +18 jaar: 74,00 € 

internationaal paspoort -18 jaar: dringende procedure: 230,00 €

internationaal paspoort +18 jaar: dringende procedure: 260,00 €

internationaal paspoort -18 jaar: superdringende procedure: 290,00 €

internationaal paspoort +18 jaar: superdringende procedure: 320,00 €

rijbewijs: 25,00 €

voorlopig rijbewijs: 25,00 €

internationaal rijbewijs: 25,00 €

afsluiten samenlevingscontract: 20,00 €

beëindiging samenlevingscontract: 20,00 €

eenzijdige beëindiging samenlevingscontract: 200,00 €

EID vreemdelingen: elektronische verblijfskaarten A/B/H/K/L: 20,50 € 

EID vreemdelingen: elektronische verblijfskaarten EU/EU+F/F+/N/M: 20,00 €

EID vreemdelingen: spoedprocedure gemeente: 131,00 €

vreemdelingenkaart: 10,00 €

vreemdelingenkaart duplicaat: 11,50 €

vreemdelingenkaart - 12 jaar: 2,00 €

reistitel vluchtelingen - 18 jaar: 44,00 € 

reistitel vluchtelingen + 18 jaar: 74,00 €

reistitel vluchtelingen - 18 jaar: dringende procedure: 230,00 €

reistitel vluchtelingen + 18 jaar: dringende procedure: 260,00 €

reistitel vluchtelingen - 18 jaar: superdringende procedure: 290,00 €

reistitel vluchtelingen + 18 jaar: superdringende procedure: 320,00 €

kopie A4 formaat: 0,25 €

kopie A3 formaat: 0,50 €

kleurenkopie A4 formaat: 1,00 €

kleurenkopie A3 formaat: 2,00 €

afdruk kopie plannen: 6,50 €/m²

afdruk plotter: 2,50 €

Administratieve stukken Ruimtelijke Ordening:

stedenbouwkundig uittreksel conform VCRO: 130,00 € voor analoge aanvraag

stedenbouwkundig uittreksel conform VCRO: 80,00 € voor digitale aanvraag

aanvraag stedenbouwkundig attest: 70,00 €

aanvraag planologisch attest: 250,00 €

omgevingsvergunning: onderstaande tarieven worden onderscheiden: 

melding

50,00 €

vereenvoudigde procedure enkel stedenbouwkundige aspecten zonder architect

100,00 €

vereenvoudigde procedure

200,00 €

gewone procedure enkel stedenbouwkundige aspecten zonder architect

150,00 €

gewone procedure enkel stedenbouwkundige aspecten met architect

250,00 €

gewone procedure

500,00 €

De belasting is niet verschuldigd voor overheidsinstellingen of instellingen die  opgericht zijn door de overheden.

ARTIKEL 3

Deze belasting is te betalen door de personen of instellingen aan wie deze stukken door de gemeente, op verzoek of ambtshalve, worden afgegeven. 

ARTIKEL 4

Bij gebrek aan onmiddellijke betaling wordt de belasting een kohierbelasting. 

ARTIKEL 5

Deze belasting is niet toepasselijk op de aangifte van stukken die krachtens een wet, een Koninklijk Besluit of enig ander overheidsbesluit reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen zijn.

Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten, die de met het afgeven van paspoorten belaste gemeenten ambtshalve bekomen en waarvan sprake in het Regentbesluit van 26 juli 1948. 

ARTIKEL 6

De vorige verordening van 22 december 2021 wordt opgeheven vanaf de inwerkingtreding van het huidig reglement, dit is vanaf 1 januari 2022 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.  

ARTIKEL 7 

Afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.