Terug
Gepubliceerd op 02/10/2025

Besluit  College van Burgemeester en Schepenen

wo 24/09/2025 - 09:30

Sint-Lucaskermis op 18, 19 en 20 oktober 2025 (TVR).

Aanwezig: Eddy Lust, Burgemeester - voorzitter
Kasper Vandecasteele, Patrick Roose, Mieke Syssauw, Renaat Vandenbulcke, Peggy Coeman-Maerten, Angelique Declercq, Schepenen
Eva Vandenheede, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Caroline Bonte-Vanraes, Schepen van cultuur

Er wordt toestemming gevraagd voor de organisatie van de Sint-Lucaskermis op 18, 19 en 20 oktober 2025 op de Grote Markt te Menen.

Bevoegdheid orgaan
  • Art. 56 §2 decreet lokaal bestuur
  • Art. 119 en art. 130bis van de Nieuwe Gemeentewet houdende specifieke bevoegdheid college van burgemeester en schepenen tot opmaak tijdelijke verkeersreglementen
  • Art 135 § 2 1° en 7° van de Nieuwe Gemeentewet houdende algemene bevoegdheid van de gemeenten tot zorg voor openbare veiligheid op openbare wegen
Juridische grond
  • De wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder op artikel 12;
  • Het koninklijke besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg, in het bijzonder titel III;
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en bijzondere plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens worden bepaald;
  • Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009
  • De Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009;
  • De Algemene Politieverordening zoals goedgekeurd in gemeenteraad van 11 juni 2012 en latere wijzigingen, in het bijzonder doch niet uitsluitend, art. 30-31.  
  • Artikelen 286 en 287 en 330 Decreet Lokaal bestuur inzake publicatieplicht en meldingsplicht reglementen, en de Omzendbrief KB/ABB 2018/4  van 14 december 2018 in dit verband;
Feiten, context en argumentatie

Gelet op de aanvraag van 17 september 2025 betreffende de organisatie van de Sint-Lucaskermis op 18, 19 en 20 oktober 2025 op de Grote Markt van Menen.

Gelet op de diverse adviezen, van zowel interne als externe diensten

  • Advies politie: voorstel van tijdelijk verkeersreglement werd opgemaakt
  • Medische discipline: geen opmerkingen
  • Noodplanning: geen opmerkingen
Besluit

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen verleent de toestemming voor de organisatie van de Sint-Lucaskermis op 18, 19 en 20 oktober 2025 op de Grote Markt te Menen. De opstelling van de kramen is met de opening naar de straatzijde:

  • mits voldoende plaats voor bezoekers 
  • met uitzondering van kramen nr 6 en 7 die uitkijken op de terrassen

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen keurt volgend tijdelijk verkeersreglement goed:

Artikel 2.1: Op zaterdag 18 oktober 2025 van 05u00 uur tot 14u00

§1. is het parkeren verboden

  • Op de volledige parking ‘Groentemarkt’

§2. Dit verbod wordt gesignaleerd door verkeersborden E1.

Artikel 2.2:

§1. Op zaterdag 18 oktober 2025, van 05u00 tot 14u00, is het toegestaan om te parkeren:

  • Op de Grote Markt vanaf nr. 20 tot en met nr. 23

§2. Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9a.

Artikel 2.3:

§1. Op zaterdag 18 oktober 2025, van 05u00-14u00 is het toegestaan om te parkeren voor personen met een handicap

  • Op de Grote Markt, op de parkeerstrook van nr. 25 tot en met nr. 28

§2. Dit wordt gesignaleerd door verkeersborden E9a mindervaliden

Artikel 3: De aanvrager zal van deze beslissing op de hoogte worden gebracht. 

Artikel 4: Een kopie van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de lokale politie, PZ Grensleie.