Bij nazicht van de verkeersborden, naar aanleiding van de herorganisatie van een verkeersregime aan site Décofrance in samenspraak met het gemeentebestuur van Halluin, bleken verdere verduidelijking en aanpassingen noodzakelijk. Deze liggen hier in een reglement ter goedkeuring voor.
Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Actie B.04 (geleidelijke invoering nieuwe circulatieplannen) van het lokale mobiliteitsplan (goedgekeurd (GR/2021/185) door de gemeenteraad in zitting van 6 oktober 2021)
Beslissing (CBS/2023/1766) door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 4 oktober 2023 betreffende de vaststelling van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Grensstraat
Ministerieel rondschrijven van 30 oktober 1998 betreffende de toepassing van het beperkt éénrichtingsverkeer
Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 (en wijzigingen)
Wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968 (versie in voege vanaf 15/02/2018 https://www.wegcode.be/download/Wegverkeerswet.pdf )
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbaren weg
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
Omzendbrief van MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
Koninklijk Besluit van 3 juni 2024 betreffende de Code van de openbare weg
Besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2024 tot vaststelling van het Vlaams verkeersreglement
Naar aanleiding van aanpassingen aan het verkeersregime op en rond het kruispunt van de Weidestraat en de Grensstraat is het noodzakelijk het vastgestelde verkeersreglement (CBS/2023/1766 te wijzigen). Deze wijzigingen liggen hier ter vaststelling voor. Het is namelijk niet langer mogelijk om tussen de Grensstraat en de Weidestraat te circuleren met gemotoriseerde voertuigen.
Rekening houdend met de grootschalige infrastructuurwerken in de omgeving de komende jaren (de zogenaamde Leiewerken) wordt verwacht dat tijdens de werffase de verkeerssituatie in de omgeving regelmatig zal wisselen. Met een tijdelijk verkeersreglement kan sneller bijgestuurd worden tijdens de diverse werffases.
Daarnaast dient ook de verwachte wijziging van de federale en Vlaamse wetgeving op 1 september 2026 in rekening worden gebracht. Er wordt dan ook voorgesteld de geldigheidsduur van voorliggend reglement te beperken tot 1 september 2026 om tijdig te kunnen bijsturen indien noodzakelijk geacht.
Enig artikel: Het College van Burgemeester en Schepenen stelt de wijziging van het tijdelijk verkeersreglement inzake de Grensstraat vast. De tekst wordt als volgt goedgekeurd:
Tijdelijk verkeersreglement inzake de Grensstraat
Artikel 1: TOEPASSING OP HET VOLLEDIGE GRONDGEBIED
Bepalingen van toepassing op het volledig grondgebied, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 2: ZONALE BEPALINGEN
Bepalingen van toepassing op een afgebakende zone, met inbegrip van onderhavige straat, blijven geldig.
Artikel 3: VERBODSBEPALINGEN
§1.a. Tussen het kruispunt met de Demeystraat en het kruispunt met de Westkaai is het verboden voor alle bestuurders om in de richting van de Westkaai te rijden, met uitzondering van bestuurders van fietsen en bromfietsen klasse A en P.
§1.b.Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord C1 met onderbord M12.
Artikel 4: AANWIJZINGSBORDEN
§1.a. Tussen het kruispunt met de Westkaai en het kruispunt met de Demeystraat mogen bestuurders enkel in de richting van de Demeystraat rijden.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord F19 met onderbord M18.
Artikel 5: STILSTAAN EN PARKEREN
§1.a. Vanaf het kruispunt met de Westkaai tot aan de Rue des Flandres (Frankrijk) wordt een parkeerverbod ingevoerd aan de zijde met pare huisnummers.
§1.b. Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door middel van het bord E1 met onderborden Gxa, Gxb en Gxd.
Artikel 9: DUUR
Dit reglement heeft een geldigheidsduur tot 1 september 2026 vanaf de plaatsing van de borden.